Je zou denken dat de spelers wat geleerd hadden van de wedstrijd tegen Malaga, maar niet dus. Tegen Juventus was het hooguit iets minder lamlendig dan afgelopen weekend. Ik kan niet begrijpen waarom Mathieu in de basis stond. Dat Andre Gomes hem na rust kwam vervangen, snap ik ook niet. Er is ook een foto van het moment dat Gomes het veld in komt en de vierde official met grote ogen naar hem kijkt en uitstraalt ook niet te kunnen bevatten dat Gomes de redder van Barca moet gaan worden. Een driemansverdediging met Pique, Mascherano en Umtiti is wat mij betreft een acceptabele optie, maar met Sergi Roberto op de rechter flank hoort er links ook een aanvallend ingestelde back (lees: Jordi Alba) te staan.
De landstitel is uit zicht, de CL nu ook. Een remuntada kan natuurlijk nog steeds, maar 4-0 winnen van Juventus? Het is een beetje zoals in 2000: een heroische comeback (tegen Chelsea, 3-1 op Stamford Bridge, 5-1 in Camp Nou; dit seizoen PSG) kan, maar twee (Valencia; nu Juventus) is wel erg optimistisch. Dan de Copa maar, om het seizoen toch enige kleur te geven.
Als ik de pers geloof, is de voorbereiding ten aanzien van de selectie voor volgend seizoen al in volle gang. Het voornaamste doel is meer "FC Barcelona-DNA", dus de selectie in de eerste plaats aanvullen vanuit het tweede elftal (Alena, Palencia en Marlon zijn de voornaamste kandidaten), met verhuurde spelers of spelers met terugkoopoptie (Samper, Munir, Deulofeu) of voormalige canteranos die het elders hebben waargemaakt (Bellerin). Een prima plan wat mij betreft en ik heb ook meer geduld met jongens uit de eigen jeugd dat met falende aankopen. Daarnaast zal er een operacion salida plaatsvinden met vermoedelijk een definitief vertrek voor Mathieu, Mascherano en Arda en verhuur voor Alcacer, Gomes en Digne.