Ik heb een rustpauze genomen, maar ik heb er nu wel weer zin in. Het niveau was hier aan het einde van het vorige seizoen steeds bedroevender en inhoudslozer. Voeg daar frustaties met betrekking tot twee vervelende Europese kampioenen, zowel op clubniveau als op landniveau, aan toe en het verklaart waarom ik een tijdje weg ben geweest. Om dan nog ??n keer terug te kijken: U.G., gefeliciteerd met club en land en die UEFA-onderscheiding voor Cristiano Ronaldo was terecht, maar je moet nu niet gaan zweven. Als ik hier de activiteiten zie van de laatste dagen in de Spaanse topics, waag ik me aan een terugkeer.
Eerst maar eens de transfers bespreken. Wat betreft de achterliggende gedachtes heeft Robert een prima beleid ingezet door de selectie te verjongen met allerlei 22-jarigen en een effectieve operacion salida. Over de inhoud, dat wil zeggen de betrokken spelers, heb ik hier en daar mijn bedenkingen.
Samuel Umtiti vind ik echt een topaanwinst. Ik kende hem tot aan het EK totaal niet, maar wat hij in de knock-outfase van het toernooi liet zien, stelde me meer dan tevreden. Bij Bar?a heeft Umtiti die prestaties vervolgens goed doorgezet. Fysiek sterk, een goede sprongkracht. Lucas Digne heeft mij in positieve zin verrast. Ik had mijn twijfels bij zijn komst, want wat kon iemand die bij PSG niet wist door te breken ten koste van een afvaller van Bar?a (Maxwell) nu toevoegen? Hij is geen Jordi Alba, maar hij blijkt zeker te passen in het profiel van een Bar?a-back. Denis Su?rez doet het goed, mede door de blessure van Iniesta. De meerwaarde van Andr? Gomes is mij niet zo duidelijk. Ik ben nooit een fan geweest van Jasper Cillessen, maar hij zal beter in het Bar?a-spel passen dan bijvoorbeeld zijn tegenkandidaat Diego Alves, die wel zijn ervaring mee had gehad. De laatste weken had ik mijn bedenkingen over de noodzaak van de vierde aanvaller door de supervorm van Arda Turan. Het zal hebben gescheeld dat hij nu een normale seizoensaanloop had, maar dit is de Super-Turk van Atl?tico. Goed, Paco Alc?cer is een ander type speler en veel meer een scorende spits, dus in die zin niet verkeerd om er bij te hebben.
Jammer dat Dani Alves vertrokken is. Hij was een speler met gebruiksaanwijzing, met rare uitspattingen qua gedrag, kleding en kapsel, met vormdips, maar over het algemeen een uitstekende rechtsback en een vaste waarde in de succesteams van de voorbije jaren. Wat betreft clubtrouw een atypische buitenlander en al helemaal een atypische Braziliaan. Acht seizoenen bij Bar?a doet geen enkele buitenlander hem na de voorbije pakweg twintig jaar (ik laat die canterano uit Rosario even buiten beschouwing). Al had ik de terugkeer van Beller?n wel zien zitten, Sergi Roberto doet het uitstekend als rechtsback en ik hoop dat wat voor Arda geldt ook voor Aleix Vidal zal gaan gelden, de terugkeer van zijn goede vorm van voor de bijzondere komst naar Bar?a. Ook het vertrek van Bravo vind ik jammer, maar het is te begrijpen dat de club voor de jongere Ter Stegen heeft gekozen, zoals in 2014 ook de insteek was. Alleen deed Bravo het vervolgens boven verwachting goed, met een Trofeo Zamora en een Liga-record van ongepasseerde minuten als gevolg.
H?t succes van operacion salida is zonder meer Douglas. Hij heeft nooit kunnen aantonen ook maar in de buurt te komen van het niveau van Bar?a en sloeg zelf de nodige deals af deze zomer. Nu verlost Abelardo zijn oude maat van dit probleemgeval, tenminste voor een seizoen. Van Adriano is Bar?a ook verlost, aanvankelijk een goede breedteversterking maar de laatste tijd van weinig waarde. Ondanks alle onrusten is hij naar Turkije vertrokken. Sandro had wat leuke momenten, maar kwam tekort en is naar M?laga vertrokken. Munir heeft zich na zijn topjaar 2014 nooit echt kunnen doorzetten, draaide nog wel een goed voorseizoen, maar gaat nu ervaring opdoen bij Valencia. Prima oplossing, zoals dat ook voor Sergi Samper bij Granada geldt. Al had ik hem als back-up voor Busquets er wel graag bij gehouden, mede door zijn jarenlange clubachtergrond.
Laatst was er op VI.nl een artikeltje van ??n of andere journalist dat Bar?a steeds meer een koopclub is geworden en het steeds minder met eigen jeugd doet. Bar?a liet steeds vaker jongens uit de eigen opleiding vertrekken. De beste man ondersteunde zijn betoog met een lijstje met - bij zijn vertrek - de meest gedecoreerde speler aller tijden van Bar?a met zeventien jaar bij het eerste elftal (Xavi), een aanvoerder die een karrenvracht aan bekers in de lucht in stak in zijn vijftien seizoenen bij het eerste (Puyol) en ??n van de beste doelmannen aller tijden van Bar?a (Vald?s)... Het aantrekken van miljoenenaankopen is niet nieuw, Rijkaard deed het, Guardiola deed het (en zijn recordaankopen waren enkele van de grootste mislukkingen van de laatste jaren...). Met zes spelers in de once de gala vormen canteranos nog steeds de boventoon. Feit is dat het tegenvalt wat La Mas?a voortbrengt. Veel werd verwacht van de Generatie '91, een groot aantal heeft als lid van de hoofdselectie een kans gehad (Bartra, Font?s, Thiago, Tello, Cuenca, Montoya), maar geen van allen kon het ?cht waar maken. Jongens als Dongou en Grimaldo waren toptalenten, maar stagneerden uiteindelijk in hun ontwikkeling. Er zijn momenteel wel wat spelers waar ik hoge verwachtingen van heb. Naast Sergi Samper wil ik vooral middenvelder Carles Ale??, back Sergi Palencia (dit seizoen aanvoerder van Bar?a B) en aanvaller Rafael Muj?ca noemen.