Goed, een kort verhaaltje dan.
In 1925 vertrok Eutimio P?rez naar Ecuador. De Catalaan vestigde zich in de kuststad Guayaquil en besloot een voetbalclub op te richten. Wat is nu een betere en mooiere naam dan een vernoeming naar de beste en mooiste club van het universum? Barcelona Sporting Club was daarmee geboren en clubwapen en tenue werden gemodeleerd naar dat van het grote FC Barcelona. Door een bijgelovige voorzitter werd de kleur van het tenue later aangepast van blaugrana naar geel. Barcelona SC groeide uit tot de beste club van het land: vijftien landstitels, als enige nooit gedegradeerd en speler van twee Copa Libertadores-finales. Net als FC Barcelona is Barcelona SC een omnisportvereniging.
92 jaar later reisde een andere
cul? af naar het land dat vernoemd is naar de evenaar. De reis ging vooral om vulkanen, koloniale stadscentra, regenwouden, alpiene moerassen, blauwvoetgenten en reuzenschildpadden, maar voetbal kwam toch ook geregeld aan de orde. De Amazone in tijdens het slotweekend van de eredivisie: bij gebrek aan verbinding met de buitenwereld bleef het tot de terugkomst in de bewoonde wereld de vraag of Feyenoord landskampioen was geworden (en bij andere reisgenoten: wie won het Songfestival? De
lusos dus). Mijn Barcelona SC-momenten had ik overigens niet in Guayaquil, maar in Cuenca. Daar heb ik een deel van de wedstrijd en later een samenvatting gezien van de wedstrijd tegen Estudiantes - Juan Ver?n blijkt nog steeds te spelen - in de Copa Libertadores, 0-3 verlies maar wel door naar de volgende ronde. De volgende dag heb ik een sjaal gekocht op de markt. De EL-finale en wedstrijdverloop hiervan kenden overigens een uitmuntende timing: na met haaien te hebben gezwonnen in een restaurant de eerste helft gekeken en de beslissing in de wedstrijd viel precies samen met moment dat verzameld moest gaan worden om te kayakken.