F1, IndyCar, Nascar Topic

Maasveld

Well-known member
Vraagje aan de 'kenners' hier: In hoeverre had Verstappen er wellicht verstandig aan moeten doen om, gezien de situatie, voor zijn eigen veiligheid iets meer ruimte te laten voor Hamilton?
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Vraagje aan de 'kenners' hier: In hoeverre had Verstappen er wellicht verstandig aan moeten doen om, gezien de situatie, voor zijn eigen veiligheid iets meer ruimte te laten voor Hamilton?

Gewoon niet. Het was zijn bocht. Iedereen weet dat je daar niet kunt zitten in Copse. In veel langzamere bochten met meer ronding kan dit, maar hier absoluut niet! Kijk naar waar Hamilton zit! Hij pakt de apex niet eens en pakt die bocht gewoon 'vierkant'. Iedereen met een beetje verstand van racen weet dat je dan je verlies moet nemen, maar Lewis blijft mooi zitten. Deze bocht was 100% voor Verstappen, die gewoon de normale racelijn had en daardoor later kan remmen en keurig die lijn doorzet.

Echt ongelooflijk dat Lewis er dan met 10 tellen vanaf komt, maar dat is inderdaad een andere discussie.
Voelt een beetje als Bouaouzan die een duel voorwaardelijk krijgt voor de tackle op Kokmeijer.

Na afloop ook waardeloos natuurlijk door deze overwinning uitgebreid te gaan vieren. Wat een klootzakken bij Mercedes.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Daar waar Schumacher ooit al zijn punten werden afgenomen, had dat in dit geval ook een passende straf geweest.
 

JMD

Well-known member
Dan na afloop klagen over je agressieve tegenstander. Ik vrees dat iemand er een beetje heel erg gewend is geraakt aan het feit dat een Finse schoothond zijn voornaamste tegenstander is.
Ja inderdaad... En daarvoor Rosberg, en toen die (door een paar keer pech van Hamilton, dat wel) ineens wereldkampioen kon worden liet Hamilton zich van zijn slechtste kant zien in die laatste race.

Je ziet hier hetzelfde gebeuren als dat bij Schumacher gebeurde, die ging ineens ook allerlei vuile trucs uithalen toen de Ferrari ineens niet meer 3 klassen beter was dan de rest van het veld, alhoewel ik me bij Schumacher niet kan herinneren dat die er ooit iemand met 280 aftikte... Wel in Jerez 1997, waarvoor hij ook gediskwalificeerd werd voor het kampioenschap.
 

JMD

Well-known member
Maar bestaat de drive through penal in F1 ?

En welke straffen in volgorde zijn er allemaal ?
Dat moet een appeltje eitje zijn voor alle kenners hier.
Ik denk: (deze weet ik zeker, en ook die volgorde, maar weet niet of ik er 1 (of meer) vergeten ben)
5 seconden
10 seconden
drive through
stop/go 10 seconde
uitsluiting van wedstrijd (zwarte vlag)
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Daar waar Schumacher ooit al zijn punten werden afgenomen, had dat in dit geval ook een passende straf geweest.
Dat was echt een fopstraf... Schumacher kwam alleen voor de wereldtitel, werd 2e. Hem maakte het echt niet uit dat die ineens uit het WK geschrapt werd...

En wat te denken van Senna - Prost 1990 in bocht 1 Suzuka
(ik zie dat ik geen YT-fimpjes kan linken, dus zoek zelf maar op...)
Daar had Prost dus gewoon Senna voorbij laten begrijp ik aan de reacties te zien hier?
Senna kreeg hiervoor een flinke duw, zijn wereldtitel werd niet afgenomen, maar hij kon zich wel melden bij zijn grote vriend Balestre op het hoofdkantoor van de FIA in Parijs.

Of anders de sprintrace van gisteren
Daar tikte Russell Sainz aan op dezelfde manier als vandaag Hamilton bij Verstappen en kreeg daarvoor toch echt straf...

Dus ja, het was meer dan terecht dat Hamilton die straf kreeg, of 10 seconde dan genoeg is, daar kan je over discussiëren (ik denk van wel, want het is nou niet dat Hamilton vaker concurrenten/coureurs van de baan rijdt, dus dit is gewoon een ongeluk).
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dus een rode kaart voor een Ajaxspeler mag ook 2x zo zwaar tellen qua schorsing als eentje voor VVV?
Nee, maar Ajax kan dus gerust 4 of 5x die fout maken, ze staan gemiddeld 15 punten voor op de nummer twee. Dat bedoel ik. Het is voor Ajax (Hamilton) dus geen straf waar ze wakker van liggen en het geeft ze zelfs ruimte om het weer te doen.
 

JMD

Well-known member
Overigens is dit alles natuurlijk koren op de molen voor de Formule 1. Dat heeft eigenlijk al meer dan 10 jaar geen echte wereldtitelstrijd meer meegemaakt tussen 2 haantjes die elkaar echt 'naar het leven' staan... Ten tijde van bv Prost/Senna enz werden de kijkcijfers steeds hoger, dat gaat nu ook gebeuren.
 

gevegt

Well-known member
Dat was echt een fopstraf... Schumacher kwam alleen voor de wereldtitel, werd 2e. Hem maakte het echt niet uit dat die ineens uit het WK geschrapt werd...

En wat te denken van Senna - Prost 1990 in bocht 1 Suzuka
(ik zie dat ik geen YT-fimpjes kan linken, dus zoek zelf maar op...)
Daar had Prost dus gewoon Senna voorbij laten begrijp ik aan de reacties te zien hier?
Senna kreeg hiervoor een flinke duw, zijn wereldtitel werd niet afgenomen, maar hij kon zich wel melden bij zijn grote vriend Balestre op het hoofdkantoor van de FIA in Parijs.

Of anders de sprintrace van gisteren
Daar tikte Russell Sainz aan op dezelfde manier als vandaag Hamilton bij Verstappen en kreeg daarvoor toch echt straf...

Dus ja, het was meer dan terecht dat Hamilton die straf kreeg, of 10 seconde dan genoeg is, daar kan je over discussiëren (ik denk van wel, want het is nou niet dat Hamilton vaker concurrenten/coureurs van de baan rijdt, dus dit is gewoon een ongeluk).
Prost had toen geen kans. Senna reed hem er heel bewust vanaf ( hij ging zelfs langzamer rijden ) en zei achteraf dat het gepland was.
 

JMD

Well-known member
Prost had toen geen kans. Senna reed hem er heel bewust vanaf ( hij ging zelfs langzamer rijden ) en zei achteraf dat het gepland was.
Klopt helemaal. Maar het ging mij om de redenatie hier van een aantal: 'je moet als koploper maar ruimte maken'...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Volgens Hamilton is er respect op de baan nodig, want anders gaat dit vaker gebeuren. Verstappen is gewaarschuwd.
 
Bovenaan