F1, IndyCar, Nascar Topic

Atreides

Well-known member
1. Welk alternatief in Nederland is beter en op grond van welke aannames?

In Assen is alles virtueel rond, een sluitende business case, bereikbaarheid, geen horde aan boze NIMBY's, hypermoderne tribunes enzovoort. Zandvoort heeft de historie en de naam. Als je oprecht ge?nteresseerd bent:

https://www.dvhn.nl/drenthe/Assen-versus-Zandvoort-dit-zijn-de-voors-en-tegens-van-beide-circuits-23787700.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.formule1.nl/nieuws/dit-zeggen-jullie-liever-assen-dan-zandvoort/
https://www.geenstijl.nl/5146934/f1-zandvoort-vs-assen-feiten-en-cijfers/

Zandvoort is romantiek. Het is mijn second home in Nederland en verblijf er met (on)regelmaat

Eigenlijk gaat het je dus gewoon om het gevoel dat je bij Zandvoort krijgt.


Edit: de trein gaat volgens de NS een probleem worden voor Zandvoort:
NS luidt de noodklok over de treinverbinding naar Zandvoort. De spoorwegen willen volgend jaar een ambitieuze Formule 1-dienstregeling gaan rijden, maar de bovenleiding is ongeschikt om honderdduizenden Max Verstappen-fans te vervoeren.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Edit: de trein gaat volgens de NS een probleem worden voor Zandvoort:
NS luidt de noodklok over de treinverbinding naar Zandvoort. De spoorwegen willen volgend jaar een ambitieuze Formule 1-dienstregeling gaan rijden, maar de bovenleiding is ongeschikt om honderdduizenden Max Verstappen-fans te vervoeren.
Dat was sowieso al bekend, gaat men binnenkort al wat aan doen omdat men in de nieuwe dienstregling sowieso al in de zomer meer treinen naar Zandvoort wil laten rijden.

Overigens gaat het niet om de bovenleiding, maar om 'onderstations', die de stroom moeten leveren. Die capaciteit is onvoldoende momenteel.
 

Atreides

Well-known member
Dat was sowieso al bekend, gaat men binnenkort al wat aan doen omdat men in de nieuwe dienstregling sowieso al in de zomer meer treinen naar Zandvoort wil laten rijden.

Overigens gaat het niet om de bovenleiding, maar om 'onderstations', die de stroom moeten leveren. Die capaciteit is onvoldoende momenteel.

Dat er issues waren was mij ook niet onbekend.

Artikel is toch echt wel groot nieuws in meerdere kranten. Misschien een actie om de publieke opinie te bespelen teneinde de benodigde pecunia te verzamelen.
 

Ska P 187

Well-known member
De eerst Grand Prix van Zandvoort werd in 1939 verreden op een stratencircuit waarvan de Vondellaan, de Van Lennepweg en de Dr Mezgerstraat deel uitmaakten.

Het ‘authentieke‘ circuit werd in haar oorspronkelijke lay-out aangelegd tijdens de oorlogsjaren in het kader van een werkverschaffingsproject. Het werd uiteindelijk voltooid in 1948 en geopend op 7 augustus ban dit jaar.

Op ??n van de luchtfoto’s zijn de rudimentaire tribunefaciliteiten te zien met daartegenover de toen nog Spartaans aandoende pits en een marquee die dienst deed als ‘restaurant’.

De ‘eerste bocht’ droeg vanaf dag ??n de naam Tarzan, zo ook verderop ‘Het Bos in en Uit’. Onder andere de Gerlach en Hugenholtz worden in een later stadium als zodanig benoemd. De eerste bocht is het d?cor van onze trouwfoto’s uit 1984.

Ik zag er tussen 1978 en 1985 vanuit de paddock en boben op de pitsstraat the likes’ of Andretti, Lauda, Fittipaldi, Reutemann, Hunt, Scheckter, Ickx, Villeneuve, Arnoux, Rosberg, Pironi, Senna en Prost.

0HlMiwQ.jpg


P4g60qu.jpg

Toen het rechte stuk nog wel lang genoeg was om in te halen.
 

gevegt

Well-known member
1. Welk alternatief in Nederland is beter en op grond van welke aannames?

2. Ik kijk de voorbeschouwing op de race en Doornbos in zijn simulator en vervolgens de start. Daarna zap ik weg. Ik kijk geen F1 meer. Het roept beelden op van snookeren met de keu nog in het foedraal of van tennissen met het hoes nog om de racket.

Zandvoort is romantiek. Het is mijn second home in Nederland en verblijf er met (on)regelmaat.

1. Assen. Geen aanname, maar gezien de layout van het circuit meer garantie op inhalen.

2. De huidige F1 is de start leuk en de laatste stind van de top teams. Als iets dieper kijkt is de strijd erachter wel de hele race leuk, met een aantal leuke acties.

Assen is romantiek. Met vader gevegt op de dijk zitten. Later met broer gevegt naar 'de nacht'. Daarna vele jaren op de donderdagavond klanten ontvangen en ze wegwijs maken in de wereld van de motoren.
 

BlauwVinger

Well-known member
Eigenlijk gaat het je dus gewoon om het gevoel dat je bij Zandvoort krijgt.

Ik zal nauwelijks op ratio van enige betekenis betrapt kunnen worden. De Formule 1 boeit mij hoegenaamd voor geen meter meer. Ik heb enkele jaren het ?circus? van dichtbij mee mogen maken, onder andere in een periode toen ik werkzaam was in het coureurshotel in Zandvoort en er mijn huidige vrouw door leerde kennen. De entourage was ontspannen en toegankelijk en welhaast ongedwongen.

De Zandvoorter wordt gedreven door nostalgie en hang naar romantiek. Het Zwarte Pieten-scenario dringt zich op met dito irrationale en rationale argumenten bij voor- en tegenstanders. Het roept zelfs beelden op van gezinsverscheuring van Brexit-proporties. Elke zomer neemt Zandvoort het verhoogde risico op een infrastructurele en logistieke infarct. De dorpeling neemt het om uiteenlopende redenen voor lief. Als voor de Grand Prix de voormalige tramroute in gebruik dient te worden genomen voor vervoer vanaf Haarlem via Heemstede-Aerdenhout en Bentveld per postkoets of paardentram dan zal dat met gejuich worden ontvangen dat tot in Assen hoorbaar zal zijn. Als een dorpeling zijn parkeervergunning voor drie dagen ter beschikking zou kunnen stellen en zelf zijn auto tijdelijk in Geleen zou moeten parkeren dan gebeurt dat moeiteloos. Stijgt de WOZ waarde van de woningen? Gelieve met terugwerkende kracht tot 1985 invoeren.

Ik zou ongevraagd bij de organisatie adviseren om vanaf Beverwijk (parkeren bij de Zwarte Pietenmarkt) Amersfoort, Utrecht en Delft autoverkeer naar Haarlem rigoreus te verbieden en parkeertransferiums beschikbaar te stellen.

De opgeklopte slagroompolemiek rond de NS, Prorail en gepercipieerde bezoekersstromen volg ik vanaf de zijlijn zonder een standpunt in nemen.
 

gevegt

Well-known member
Het zegt veel dat er alleen maar over de infrastructuur gesproken wordt.
Het racen is in alle opzichten naar de achtergrond verdrongen.
 

BlauwVinger

Well-known member
Assen is romantiek. Met vader gevegt op de dijk zitten. Later met broer gevegt naar 'de nacht'. Daarna vele jaren op de donderdagavond klanten ontvangen en ze wegwijs maken in de wereld van de motoren.

Ik heb in 1970 een TT bezocht met de toen ongenaakbare Nieto en Agostini. In Zwolle motoren op weg naar Assen bekijken op een brug boven de A27.
 

gevegt

Well-known member
Ik heb in 1970 een TT bezocht met de toen ongenaakbare Nieto en Agostini. In Zwolle motoren op weg naar Assen bekijken op een brug boven de A27.

Dat doen de boerenpummels nog steeds, maar dan boven de A28.
Je noemt wel twee legendes waarvan Nieto ooit de eer heeft gehad om de hand te schudden met gevegt .
 

BlauwVinger

Well-known member
2. De huidige F1 is de start leuk en de laatste stind van de top teams. Als iets dieper kijkt is de strijd erachter wel de hele race leuk, met een aantal leuke acties.

Het bekort mij niet. Ik vind de F1 te gerobotiseerd en de regelgeving te gecompliceerd om er ongedwongen plezier aan te beleven.
 

gevegt

Well-known member
Het is Dalfsen niet...

In Aerdenhout en Overveen rijden auto's die duurder zijn dan het gemiddelde huis in Dalfsen... ;)

Gefeliciteerd. Wat meteen aangeeft wat de boventoon voert. Geld en commercie zijn belangrijker dan de race zelf.
 
Bovenaan