JMD
Well-known member
Ontwerp van een goed chassis en bijbehorende a?rodynamica bijvoorbeeld, met de beperkte testmogelijkheden tegenwoordig, zal dat niet mee gaan vallen, alleen de windtunnel levert je veel te weinig data op.
Dit dus.
Ontwerp van een goed chassis en bijbehorende a?rodynamica bijvoorbeeld, met de beperkte testmogelijkheden tegenwoordig, zal dat niet mee gaan vallen, alleen de windtunnel levert je veel te weinig data op.
Kan je me 1 team noemen dat een goed debuutseizoen heeft gemaakt? (en dan echt een nieuw team, niet een team dat de boedel overnam zoals bv Brawn)
Meestal zijn het drama-seizoenen met BAR in 1999 als grootste voorbeeld. En wat dacht je van Lola in 1997, dat niet verder kwam dan 1 race.
En dat 3e-autoverhaal... Dat steekt al sinds 1995 af en toe de kop op. Papa Verstappen zou in 1996 ook misschien in een 3e Bennetton gaan rijden, maar dat plan ging toen ook niet door. Later is het ook nog wel eens aan de orde geweest, maar de teams zijn er zelf ook geen voorstander van. De teams met 3 auto's omdat het meer kosten oplevert, de teams met 2 auto's vinden het competitievervalsing (wat het ook is natuurlijk), en bedenk dat je ineens tegen 3x Williams, Ferrari en Mercedes moet rijden, dan blijven er voor de Force India's en Lotussen al helemaal geen punten meer over.
Weet je eigenlijk wel wie het chassis aan het bouwen is?
Dat was idd zijn grootste pech. En dat terugtrekken werd direct/indirect veroorzaakt door de dood van Harvey Postletwaite (of hoe je dat ook spelt)Jos heeft zijn grootste pech gehad dat, toen hij met een Honda motor testte en iedereen zijn uitlaat liet zien, Honda zich toch nog terug trok en hij genoodzaakt werd om in een mindere auto te stappen. Als Honda gebleven was, zou het niet ondenkbaar geweest zijn dat Max een vader gehad had die meerdere GP's gewonnen had.
Toyota dacht wel even in drie jaar de titel te pakken. Ze hadden buiten de waard gerekend. ( Lees de gevestigde teams die de regels mede naar hun hand zetten ). Daar konden ze niet mee omgaan en als klap op de vuurpijl was hun hi?rarchie in hun team zo slecht dat het uiteindelijk een soort Heerenveen werd. Opvallend want ze zijn de uitvinder van het 5S systeem.Geen vraag met een wedervraag beantwoorden...
Nog zo'n leuk voorbeeldje van iets dat niet mis kon gaan: Toyota in 2002. Stelde het debuut ook 1 jaar uit (sounds familiar??) om goed voor de dag te komen en een dramatisch debuutjaar had, terwijl ze goede ontwerpers hadden en een budget dat naar verluidt alleen door Ferrari overtroffen werd. Haalden wel een punt in de eerste Grand Prix, maar dat kwam omdat na de eerste bocht de helft van het veld er al uitlag.
Dus hoe goed de ontwerper ook is (en ja, ik weet wie het aan het bouwen is), een nieuw team geeft altijd problemen. Adrian Newey is in mijn optiek 1 van de beste ontwerpers van de F1, maar ook bij hem duurde het even voordat hij van de RedBull een winnende auto maakte.
Weet je eigenlijk wel wie het chassis aan het bouwen is?
Zelfs een goed ontwerper heeft te maken met het feit dat je tegenwoordig nauwelijks meer mag testen in de F1 en om een auto echt goed door te ontwikkelen heb je data nodig van echt gereden kilometers. Ron Dennis hield daar pas een heel betoog over op de BBC, is hem een groot doorn in het oog die regulering / beperking van het testen.
En ergeren aan waarschijnlijk niet al te interessante vragen van een niet-autosportliefhebber. Heb Jos en Max een keer bij Tan gezien, maar dat was echt om te huilen zo slecht.
Daar ben ik ook bang voor, eigenlijk weet ik het wel zeker.
Toch ga ik even kijken. Jij toch ook?
Ik kijk altijd naar Umberto!
Max zit lekker naast Katja.