Deathprod
Active member
Voor 1 miljoen euro krijgt de eerste divisie de naam van jouw bedrijf
De eerste divisie is volgend seizoen sterker dan ooit tevoren, schrijft het AD. Biermerk Jupiler stopt als naamgever. Met drie potenti?le opvolgers wordt momenteel nog gesproken. ,,Ja, dat wordt me straks een competitie, hoor.''
Twaalf jaar was het biermerk Jupiler als sponsor verbonden aan de eerste divisie. Maar als er straks in augustus weer wordt afgetrapt, heeft de tweede voetbalcompetitie van ons land een andere naamgever. De Co?peratie Eerste Divisie (CED), belangenbehartiger van de clubs, is nog met drie mogelijke naamgevers in gesprek.
,,Een naamsverandering is een complexe zaak'', stelt Bob van Oosterhout, sportmarketeer en commissaris van de CED. ,,Alle clubs moeten akkoord gaan en een sponsor moet ook helemaal tevreden zijn. Het gaat de goede kant op.''
Met FC Twente, Roda JC, Sparta en NEC is de eerste divisie na de zomer ijzersterk. Tel daar Cambuur, Go Ahead Eagles en de beloftenteams van Ajax en PSV nog bij op en spektakel en spanning zijn gegarandeerd, zou je zeggen. De nieuwe naamgever gaat een vast bedrag van circa ??n miljoen euro per seizoen betalen. Plus nog wat variabele bijdragen, afhankelijk van de extra inkomsten die het bedrijf genereert door het sponsorschap. De CED wil het liefst een sponsordeal voor drie of vijf seizoenen sluiten.
Jupiler betaalde de afgelopen jaren minder dan een miljoen per jaar, maar volgens Van Oosterhout is het nieuwe bedrag meer dan re?el. ,,De commerci?le waarde van de eerste divisie, qua aandacht en exposure, ligt tussen 1,7 en 2,5 miljoen. Of de competitie nu met traditieclubs als Twente, Roda en Sparta commercieel meer waard wordt? Op termijn zeker, want het niveau zal stijgen en de aandacht zal toenemen. Maar in de nieuwe deal is de komst van die grote clubs niet verwerkt. Dat zou erg opportunistisch zijn.''
Het is sowieso uitkijken naar het nieuwe seizoen in de eerste divisie. Nu ook Sparta is gedegradeerd, is w??r een club van naam en faam toegevoegd. ,,Ja, dat wordt me een competitie, hoor'', zegt Hans de Koning, als trainer d? ervaringsdeskundige van de eerste divisie. De oud-doelman, afgelopen seizoen nog trainer van RKC Waalwijk, bivakkeerde er het grootste gedeelte van zijn loopbaan als coach. ,,Al die grote clubs, aangevuld met de beloftenploegen van Ajax en PSV. Het belooft een prachtig seizoen te worden.''
Volgens De Koning is dat keihard nodig ook. ,,Want ik zie het zo: de Jupiler League is in Nederland nog altijd een aanhangsel. Ik bedoel: die competitie hangt er een beetje bij. Hopelijk kan dit een aanzet zijn om de eerste divisie eindelijk eens serieus te nemen. Met de toevoeging van Twente en Roda heb je in elk geval twee grote stadions. Als die vol komen, is dat voor de uitstraling alleen maar goed. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Tweede Bundesliga. Dat is echt een volwaardige competitie. Natuurlijk is Duitsland veel groter en moeilijk met Nederland te vergelijken, maar in verhouding is de Jupiler League een ondergeschoven kindje. Dat moet echt veranderen.''
In de ogen van De Koning moet FC Twente, waar hij zelf ooit keeper was, ondanks de sterke concurrentie direct weer promoveren. ,,Zeker als je naar het spelersbudget kijkt, dan komt alleen Roda in de buurt. Maar het zal gewoon niet simpel worden om kampioen te worden. Want vlak ook Jong Ajax en Jong PSV niet uit (de beloftenteams doen mee voor de titel, maar komen niet in aanmerking voor promotie, red.). Jongens in die elftallen raken steeds meer gewend aan de weerstand. Het belooft een mooi seizoen te worden. Hopelijk gaan meer mensen dat zien.''
Bron: De Ondernemer
De eerste divisie is volgend seizoen sterker dan ooit tevoren, schrijft het AD. Biermerk Jupiler stopt als naamgever. Met drie potenti?le opvolgers wordt momenteel nog gesproken. ,,Ja, dat wordt me straks een competitie, hoor.''
Twaalf jaar was het biermerk Jupiler als sponsor verbonden aan de eerste divisie. Maar als er straks in augustus weer wordt afgetrapt, heeft de tweede voetbalcompetitie van ons land een andere naamgever. De Co?peratie Eerste Divisie (CED), belangenbehartiger van de clubs, is nog met drie mogelijke naamgevers in gesprek.
,,Een naamsverandering is een complexe zaak'', stelt Bob van Oosterhout, sportmarketeer en commissaris van de CED. ,,Alle clubs moeten akkoord gaan en een sponsor moet ook helemaal tevreden zijn. Het gaat de goede kant op.''
Met FC Twente, Roda JC, Sparta en NEC is de eerste divisie na de zomer ijzersterk. Tel daar Cambuur, Go Ahead Eagles en de beloftenteams van Ajax en PSV nog bij op en spektakel en spanning zijn gegarandeerd, zou je zeggen. De nieuwe naamgever gaat een vast bedrag van circa ??n miljoen euro per seizoen betalen. Plus nog wat variabele bijdragen, afhankelijk van de extra inkomsten die het bedrijf genereert door het sponsorschap. De CED wil het liefst een sponsordeal voor drie of vijf seizoenen sluiten.
Jupiler betaalde de afgelopen jaren minder dan een miljoen per jaar, maar volgens Van Oosterhout is het nieuwe bedrag meer dan re?el. ,,De commerci?le waarde van de eerste divisie, qua aandacht en exposure, ligt tussen 1,7 en 2,5 miljoen. Of de competitie nu met traditieclubs als Twente, Roda en Sparta commercieel meer waard wordt? Op termijn zeker, want het niveau zal stijgen en de aandacht zal toenemen. Maar in de nieuwe deal is de komst van die grote clubs niet verwerkt. Dat zou erg opportunistisch zijn.''
Het is sowieso uitkijken naar het nieuwe seizoen in de eerste divisie. Nu ook Sparta is gedegradeerd, is w??r een club van naam en faam toegevoegd. ,,Ja, dat wordt me een competitie, hoor'', zegt Hans de Koning, als trainer d? ervaringsdeskundige van de eerste divisie. De oud-doelman, afgelopen seizoen nog trainer van RKC Waalwijk, bivakkeerde er het grootste gedeelte van zijn loopbaan als coach. ,,Al die grote clubs, aangevuld met de beloftenploegen van Ajax en PSV. Het belooft een prachtig seizoen te worden.''
Volgens De Koning is dat keihard nodig ook. ,,Want ik zie het zo: de Jupiler League is in Nederland nog altijd een aanhangsel. Ik bedoel: die competitie hangt er een beetje bij. Hopelijk kan dit een aanzet zijn om de eerste divisie eindelijk eens serieus te nemen. Met de toevoeging van Twente en Roda heb je in elk geval twee grote stadions. Als die vol komen, is dat voor de uitstraling alleen maar goed. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Tweede Bundesliga. Dat is echt een volwaardige competitie. Natuurlijk is Duitsland veel groter en moeilijk met Nederland te vergelijken, maar in verhouding is de Jupiler League een ondergeschoven kindje. Dat moet echt veranderen.''
In de ogen van De Koning moet FC Twente, waar hij zelf ooit keeper was, ondanks de sterke concurrentie direct weer promoveren. ,,Zeker als je naar het spelersbudget kijkt, dan komt alleen Roda in de buurt. Maar het zal gewoon niet simpel worden om kampioen te worden. Want vlak ook Jong Ajax en Jong PSV niet uit (de beloftenteams doen mee voor de titel, maar komen niet in aanmerking voor promotie, red.). Jongens in die elftallen raken steeds meer gewend aan de weerstand. Het belooft een mooi seizoen te worden. Hopelijk gaan meer mensen dat zien.''
Bron: De Ondernemer