Economie

Maasveld

Well-known member
Ik zit nog vier jaar vast in zo?n starterslening situatie. Voor mij iets teveel stappen zonder dat het onder aan de streep extreem gaat uitmaken. Ik focus mij momenteel meer op vermogen cre?ren dan op besparen. Al gaat vrouwelijk schoon dat vermoedelijk wat in de war schoppen.

Hopelijk is de rente over vier jaar nog steeds laag. Ik geloof er niet zo in dat die rente opeens weer op de het oude niveau terecht komt. Anders ga ik tegen die tijd de Duitsland route onderzoeken. Nederlandse banken zitten nog steeds substantieel hoger dan onze Duitse vrienden. Zitten wel nog wat haken en ogen aan met vermogenseisen, maar dat zie ik dan wel.
Ben je in China wat tegen het lijf gelopen?
 

SanMark.

Well-known member
Dus ik moet mijn hypotheekadviseur bellen?

Ja maar met 25 jaar te gaan vrees ik voor je.

Zou echt kijken wat je nu inc verbouwing aan je huidige huis kwijt bent en waarvoor je dat kan verkopen. Lijd je daar dan 20 k verlies op . Zou in mijn ogen verhuizen een hele serieuze optie zijn. Of je moet nu in je ultieme droomhuis zitten.
 

zwammy

Well-known member
Ik heb een bankspaarhypotheek, ik kom dus niet in aanmerking. Ja, zit in nijn droomhuis sanmark en heb 2 linkerhanden. Verhuizen is dus geen optie.
 

JMD

Well-known member
heb dit jaar ook mijn hypotheek laten oversluiten. Zat nog op een tarief van 5,6%, en nu 2%. Moest wel een flinke boeterente betalen (bijna ? 40.000,=), maar heb in ieder geval de helft er via de belastingaangifte weer uitgehaald. Ben qua hypotheeklasten meer dan gehalveerd en verwacht daarmee mijn 'verlies' in de boeterente in 3 ? 4 jaar ingelopen te hebben.

Zeker de moeite waard dus om het eens uit te laten rekenen.

Oversluiten is wat anders dan rentemiddelen. Rentemiddelen kost geen boete.
 

JMD

Well-known member
Ik heb een bankspaarhypotheek, ik kom dus niet in aanmerking. Ja, zit in nijn droomhuis sanmark en heb 2 linkerhanden. Verhuizen is dus geen optie.

Is je rentevasteperiode 25 jaar?? Dan wordt oversluiten niet voordeliger.

Het gaat erom hoe lang je nog van je rentevast periode overhebt, niet hoe lang je hypotheek nog loopt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Economie

Je gaat net als een ander forumlid hier op de Chinese tour?

Nee, de Chinese tour komt hierheen. Meisje rondom de bruiloft in Chengdu leren kennen. Daarna vanuit Shanghai haar bezocht in haar geboorteplaats Huainan. Dat was nog wat gedoe gezien er geen treintickets en bustickets waren te krijgen met de feestdagen of ze iig die niet aan mij wilde verkopen, zeven uur mee bezig geweest. Uiteindelijk een priority vliegticket genomen naar HeFei wat redelijk in de buurt ligt. Terug twee dagen later wel met de trein weer richting Shanghai, scheelt een hoop geld. Zou zij een treinstation eerder uitstappen in haar huidige woonplaats Suzhou, maar haar toch kunnen overtuigen om nog even mee te gaan naar Shanghai en uiteindelijk is ze mij zelfs nog op het vliegtuig gaan uitzwaaien de volgende dag. Idee was om haar voor de feestdagen langs te laten komen voor een week of twee. Ze kan echter geen vrij krijgen van haar werk, dus ze zal haar baan moeten opzeggen. Toch een baan waar ze veel te veel uren maakt en ergens afgelegen van vrienden moet wonen. Nu komt ze in principe voor een kleine drie maanden over. We zijn iig bezig met een visum voor haar te regelen. Moet ik mij garant stellen en aantonen dat ik haar kan onderhouden in die drie maanden. Mocht het verblijf wederzijds bevallen moet het traject voor een verblijfsvergunning worden ingezet. Dat zal zij echter in China moeten ondergaan. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze het na een week voor gezien houdt, terugvliegt en ik haar nooit meer zie. Het gaat allemaal extreem snel, maar je kan met dit soort lange afstand relaties er maar beter snel achter komen of het echt wat is. Voor mij ook een stuk minder risicovol dan voor haar. Enig punt van zorg is eventuele druk die haar ouders op haar zouden kunnen uitoefenen om niet definitief richting Nederland te verkassen.

Maar goed, ik zal zolang zij hier tijdelijk is en dus niet mag werken haar wel grotendeels onderhouden. Helemaal prima als onze gevoelens voor elkaar hetzelfde blijven.
 
Laatst bewerkt:

Eef de Kip

Well-known member
Nee, de Chinese tour komt hierheen. Meisje rondom de bruiloft in Chengdu leren kennen. Daarna vanuit Shanghai haar bezocht in haar geboorteplaats Huainan. Dat was nog wat gedoe gezien er geen treintickets en bustickets waren te krijgen met de feestdagen of ze iig die niet aan mij wilde verkopen, zeven uur mee bezig geweest. Uiteindelijk een priority vliegticket genomen naar HeFei wat redelijk in de buurt ligt. Terug twee dagen later wel met de trein weer richting Shanghai, scheelt een hoop geld. Zou zij een treinstation eerder uitstappen in haar huidige woonplaats Suzhou, maar haar toch kunnen overtuigen om nog even mee te gaan naar Shanghai en uiteindelijk is ze mij zelfs nog op het vliegtuig gaan uitzwaaien de volgende dag. Idee was om haar voor de feestdagen langs te laten komen voor een week of twee. Ze kan echter geen vrij krijgen van haar werk, dus ze zal haar baan moeten opzeggen. Toch een baan waar ze veel te veel uren maakt en ergens afgelegen van vrienden moet wonen. Nu komt ze in principe voor een kleine drie maanden over. We zijn iig bezig met een visum voor haar te regelen. Moet ik mij garant stellen en aantonen dat ik haar kan onderhouden in die drie maanden. Mocht het verblijf wederzijds bevallen moet het traject voor een verblijfsvergunning worden ingezet. Dat zal zij echter in China moeten ondergaan. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze het na een week voor gezien houdt, terugvliegt en ik haar nooit meer zie. Het gaat allemaal extreem snel, maar je kan met dit soort lange afstand relaties er maar beter snel achter komen of het echt wat is. Voor mij ook een stuk minder risicovol dan voor haar. Enig punt van zorg is eventuele druk die haar ouders op haar zouden kunnen uitoefenen om niet definitief richting Nederland te verkassen.

Maar goed, ik zal zolang zij hier tijdelijk is en dus niet mag werken haar wel grotendeels onderhouden. Helemaal prima als onze gevoelens voor elkaar hetzelfde blijven.

Dus je kent haar bij elkaar een dag of 2? Wel dapper hoor.
 

de waan

Well-known member
Ik heb een bankspaarhypotheek, ik kom dus niet in aanmerking. Ja, zit in nijn droomhuis sanmark en heb 2 linkerhanden. Verhuizen is dus geen optie.

Als je een spaarhypotheek hebt heeft middelen, afkopen, oversluiten of verhuizen al helemaal geen zin, want wat je minder gaat betalen aan rente krijg je er aan spaarpremie net zo hard bij (en netto waarschijnlijk harder, omdat je minder kunt aftrekken).
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dus je kent haar bij elkaar een dag of 2? Wel dapper hoor.

Het is net hoe je telt. Ik heb er kort een uurtje mee aan tafel gezeten op mijn eerste volledige dag in China toen zij en een andere studievriendin van de bruid ?s avonds laat waren aangekomen op 21 september. Toen niet echt met haar gepraat gezien zij toen nog deed voorkomen geen Engels te spreken. De dag na de bruiloft of 24 september naast haar aan tafel gezeten en toen wel in gesprek geweest en toen is achteraf bij ons beide wel de vonk overgeslagen. De twee dagen erna elkaar nog twee keer in zo?n karaokebar gezien en gesproken en een tijdje onderweg in de metro en in het centrum van Chengdu met haar gesproken. Alleen steeds in groepsverband, nul tijd een op een. Toen eindelijk ging zij ?s ochtends vroeg al richting haar geboorteplaats (treinrit 13 uur). Die middag vloog ik richting Shanghai. Eigenlijk al die ochtend met haar afgesproken dat zij zou kijken of zij naar Shanghai kon komen. Daar kwam ze echter niet meer echt op terug. Toen ik over feestdagen begon en een gesloten Shanghai nodigde ze mij met een knipoog uit om naar Huainan te komen. Toen maar de gok genomen en gekeken wat ervan terecht zou komen. Daar pikte ze mij op met haar vriendin dus nog steeds geen tijd alleen samen. Ze wist dat ik jarig was (ze had kopie paspoort nodig in de poging een treinticket voor mij te regelen), dus ze had wel een taart voor mij geregeld. Die avond met haar vriendin en diens man erbij gegeten. Dus dat schoot nog steeds niet heel erg op, al probeerde die vriendin wel te helpen. De volgende dag gingen we wel met z?n twee?n overdag op stap en toen was het eindelijk raak. ?s Avonds echter weer met die vriendin en haar man op stap. De volgende dag ook bij die vriendin en haar man geluncht voor de trein terug naar Shanghai. Daarna is ze gelukkig dus met mij meegegaan naar Shanghai. De dagen Huainan en Shanghai zijn bij elkaar inderdaad een dag of 2,5 samen. Het gaat snel, maar dat tijdsverschil is ook niet echt vol te houden. Ik sta ?s morgens om zes uur op en dan zit zij aan haar lunch en dan kan je een uurtje appen. Wanneer ik lunch hoort haar werkdag erop te zitten, maar dat was vandaag dus 4,5 uur later. Het is voor mij uiteraard een grote sprong in het diepe, maar van haar is het helemaal dapper.
 
Bovenaan