District Zuid I

Unregistere

Well-known member
Vanmiddag de tweede stadsderby in de 3e klasse B van Zuid I. SC Emma - RCD. De thuisploeg verloor vorige week dus nog van Dubbeldam, maar won nu wel (3-2). De eerste helft begon aardig. Binnen het kwartier al 1-1. Eerst werkte RCD-captain Marvin Langevoort een strakke voorzet van Enes Ak onbedoeld achter zijn eigen doelman, maar vier minuten later treuzelde SC Emma-goalie Tom van der Leer met het verwerken van een terugspeelbal en daardoor schoot hij tegen de aanstormde Ralph Amperse aan: 1-1. Vervolgens gebeurde er niet veel meer en leken beide teams vooral bang om te verliezen.

In de tweede helft ging het toch nog los. De net ingevallen Bryan Stiegelis haalde na 20 seconden al heerlijk uit en schoot SC Emma op 2-1. Daarna begon de scheidsrechter kwistig met kaarten te strooien in een toch sportieve wedstrijd. De uiteindelijk oogst was negen keer geel en twee keer rood. Of zelfs drie keer, want ook de assistent-trainer van RCD kreeg rood. De eerste rode kaart was voor SC Emma-speler Thomas Vigelius, waardoor zijn ploeg nog 25 minuten verder moest met tien man. De voorsprong raakten ze dan ook kwijt, al was daar wederom een fout van doelman Van der Leer voor nodig. Vrijwel identiek aan de eerste keer. Nu dacht hij dat hij Manuel Neuer was en, moet gezegd, kapte hij zijn tegenstander nog goed uit. Maar daarna kwam er een ander aan en onder druk schoot de doelman de bal zo in de voeten van routinier Bas Verhoeven. De 38-jarige spits van RCD mikte de bal in het lege doel.

EHUfxQyX0AARcb2.jpg


SC Emma kon toen alleen nog overleven, maar trainer Roy de Bruin deed een gouden wissel. Hij bracht de Pool Maciek Dziedzic in de ploeg en natuurlijk maakte hij de 3-2. Een Pool die een Dordtse derby beslist, dat konden zelfs de oudere bestuursleden van SC Emma zich niet herinneren. RCD drong nog flink aan en in de zesde minuut van de totaal elf (!) minuten die de scheids bijtelde kreeg Johan Versluis eerst geel voor een schwalbe en daarna voor protest, dus die kon ook douchen. SC Emma met negen man verder. Bijna schoot RCD-doelman Mitchell Meijdam van grote afstand alsnog de gelijkmaker binnen en er kwamen nog wat corners, maar hij viel niet meer.

SC Emma draait dus lekker bovenin mee, maar heeft handhaving als doelstelling. RCD vinden we onderin, maar wel met twee duels achterstand. Ook voor die ploeg is handhaving de doelstelling. Al met al toch nog een vermakelijke middag, na een matige en vooral saaie eerste helft!
 

de waan

Well-known member
Oh, gatverredamme. :werder:

Ik heb gisteren op de eindredactie ook weer een lading zweverige trainers-bullshit weggepoetst. Sommige verslaggevers tikken ook gewoon letterlijk al die onzin op, er is soms geen touw aan vast te knopen. Ergste was toch wel de term "paniek-pressie" en dat zonder enige verdere uitleg. Zeg het maar.
 

Unregistere

Well-known member
Haha, dat gaat wel ver ja. Deze vond ik wel mooi. Ook omdat ik weet dat vrienden van Koster, die ik ook weer ken, daar natuurlijk op gaan reageren.

Ben persoonlijk vooral blij dat er niet toch onverwachts een Pool is opgedoken die in 'de oudheid' een winnende goal maakte in een Dordtse stadsderby, haha. Is toch altijd een klein gokje.
 

de waan

Well-known member
Polen zijn over het algemeen toch een vrij recent fenomeen. Vroeger mochten ze het land niet eens uit.
 

Unregistere

Well-known member
Daar heb je een punt. Al had Heerjansdam in de jaren '80 wel een Poolse keeper, dus vandaar dat ik nog een lichte vrees had dat ik iemand over het hoofd zou zien.
 

Unregistere

Well-known member
Gisteren een aardige speeldag in 1C.

Na jaren stond er weer eens een derby tussen Papendrecht en Sliedrecht op het programma. Begin jaren tachtig was dat voor het laatst, toen kwamen er wel 4.000 bezoekers op af. Die stonden er gisteren zeker niet. Sliedrecht klopte Papendrecht met 1-3, waardoor de met titelaspiraties gestarte Sliedrechters nu derde staan. Promovendus Papendrecht blijft keurig zesde. Wel raakte Papendrecht-trainer Johan Sturrus zijn ongeslagen status in thuiswedstrijden kwijt. Sinds zijn aantreden vorig seizoen werd op het eigen sportpark Slobbengors nooit verloren, maar gisteren dus wel.

Kloetinge schoot Nieuw-Lekkerland hardhandig van de roze wolk af. 'Lekkerland' was met vijf zeges sterk gestart, maar verloor in Zeeland met 4-0. Kloetinge, dat ook graag wil promoveren, staat daardoor nu eerste. Nieuw-Lekkerland nog wel tweede.

Het volledig vernieuwde Oranje Wit pakte een puntje tegen Heerjansdam (4-4) en sloot daarmee een zeer bewogen week, waarin selectiespeler Manucho Adelino werd getroffen door een hartstilstand, af met een resultaat. Het gaat gelukkig beter met Adelino. Ook bij andere clubs werden speciale shirts gedragen in de warming-up, bedoeld als steunbetuiging. Zie ook https://www.regio-voetbal.nl/nieuws...-regionale-voetbalwereld-voor-manucho-adelino
 

Unregistere

Well-known member
De Dordtse ploegen in 3B boekten gisteren wisselende resultaten. RCD kwam op voorsprong tegen Virtus, maar verloor uiteindelijk met 1-4. SC Emma miste nogal wat spelers, maar leverde veel strijd op bezoek bij Bavel. Het was net niet genoeg, de gedeeld koploper van de afdeling klopte Emma nipt (3-2). Dubbeldam won wel. In een doelpuntrijk duel werd ZIGO met 5-3 verslagen, mede door een hattrick van routinier Rory van der Weijden. De 'Bomber van Dubbeldam' was eigenlijk gestopt in het eerste, maar door blessureleed in de voorhoede is hij weer teruggekeerd en hij kan het dus nog steeds!

Gudok en Bavel delen de koppositie met 13 uit 5, Dubbeldam staat vijfde met 11 uit 6. Daarna komt SC Emma met 10 uit 6. RCD is voorlaatste met ??n puntje, maar speelde pas vier wedstrijden.

In de vijfde klasse B draait SSW bovenin mee. De Zebra's versloegen Molenschot met 5-3 en delen met 12 punten uit 5 duels de koppositie met UC Gloria en het veelbesproken The White Boys.
 

Unregistere

Well-known member
De periodetitel in 1C zaterdag ging naar Kloetinge. De Zeeuwen mochten niet klagen, want ze verloren met 3-2 bij Montfoort SV 19. Het doelsaldo is echter beter dan dat van Nieuw-Lekkerland, dat nu wel weer evenveel punten heeft. Sliedrecht verspeelde twee punten tegen SVL en is daardoor derde, op drie punten van de koplopers. Promovendus Papendrecht begint iets te zakken, dus dat wordt een mooie uitdaging voor trainer Johan Sturrus om ook met zo'n fase om te gaan.

In de 3e klasse B zondag zijn de verhoudingen tussen de Dordtse clubs wel duidelijk. Dubbeldam (2-1 winst tegen Oosterhout) lijkt een serieuze titelkandidaat. Zij staan derde achter Bavel en Gudok. De spelers van die club keken wat beter uit de ogen dan die van het Dordtse SC Emma en wonnen met 3-1. De promovendus staat zevende en dat vinden ze prima, handhaving is de doelstelling. Voor RCD wordt dat steeds moeilijker. Er werd opnieuw verloren en nu met liefst 0-8 tegen Gilze. De oogst blijft dus ??n puntje uit zes wedstrijden.
 

Unregistere

Well-known member
Koplopers Kloetinge en Nieuw-Lekkerland haalden aardig uit gisteren. Kloetinge won met 5-1 van Almkerk, Nieuw-Lekkerland zette Terneuzense Boys met 5-0 aan de kant. Beide teams staan op 22 punten. Daarachter volgen Sliedrecht, dat gehakt maakte van Oranje Wit (1-9!!!!) en LRC Leerdam op drie punten. Die ploeg won met 4-0 van Papendrecht, dat nu toch een lastigere fase kent als promovendus.

Sowieso veel goals in de afdeling gisteren. SVL - Nivo Sparta (5-2) en Montfoort SV '19 - GRC '14 (6-0) tikten ook lekker aan. Alleen WNC - Heerjansdam (2-1) viel uit de toon.

Eindstand na 7 duels: 41 doelpunten.
 

Unregistere

Well-known member
Kijk eens aan, een prima weekje voor de Dordtse teams in de 3e klasse B zondag.

Dubbeldam won met 3-4 bij Irene '58 en staat daardoor nu tweede. RCD won voor de tweede week op rij, nu met 1-0 tegen UVV '40. De rode lantaarn is inmiddels ingeruild voor de 9e plek. En SC Emma, met de normaal in het vierde acterende Lawrence Kuys op doel, won met 1-0 van Virtus. Daardoor staan zij keurig zesde.

Volgende week een Dordtse derby, Dubbeldam - RCD. Denk dat ik die wel mag bezoeken voor de krant.
 

Unregistere

Well-known member
Gisteren inderdaad de Dordtse derby Dubbeldam - RCD bezocht. Die viel behoorlijk tegen. RCD kwam voor een puntje en kreeg dat ook. Vrij eenvoudig zelfs. Dubbeldam, toch een titelkandidaat, kon veel te weinig cre?ren. Opmerkelijk was dat het doel van Dubbeldam werd verdedigd door Nick Willemstijn, normaal spits in het 3e. Hij keepte eerder op de dag ook al in het 2e. Erg moeilijk werd het hem niet gemaakt, dus hij hield keurig de nul.

Dubbeldam heeft het verslag al gekopieerd op hun website, dus voor de liefhebber de link: https://dubbeldamzondag.nl/spits-van-3-is-keeper-van-1-en-2/

Staat ook wel op de site van AD, maar dan als premium. Dus dit is makkelijker.
 

Unregistere

Well-known member
De KNVB heeft nog geen uitspraak gedaan. De dader, een vrijwilliger van Lekkerland, heeft excuses gemaakt en mag van het bestuur geen vrijwilliger meer zijn.

Het had deze week vooral over de aankomende topper tegen Sliedrecht moeten gaan, helaas zijn we als club nog volop bezig met de gevolgen van de gestaakte wedstrijd tegen Oranje Wit. Een update met het laatste nieuws.
Dinsdagavond sprak het bestuur met de supporter die zaterdag verwerpelijke dingen riep vanaf de tribune. Hij heeft daarvoor inmiddels per brief zijn excuses gemaakt aan spelers en bestuur van Oranje Wit. Hier een verklaring van zijn hand aan alle leden van onze club:
“Tijdens de voetbalwedstrijd van afgelopen zaterdag 7 december tegen Oranje Wit heb ik, supporter van Voetbalvereniging Nieuw-Lekkerland, vanaf de tribune iets geroepen dat niet door de beugel kan. Ik vind het erg dat het zo hard is aangekomen en dat de wedstrijd is gestaakt. Ik schaam me diep dat ik geen goed voorbeeldgedrag heb vertoond. Via een brief heb ik aan de spelers en het bestuur van Sportvereniging Oranje Wit mijn oprechte excuses aangeboden. Ik hoop dat mijn gedrag voor de onderlinge band tussen SV Oranje Wit en VV Nieuw-Lekkerland geen gevolgen heeft. Ik heb de straf die de club mij heeft opgelegd geaccepteerd.”
Het bestuur heeft besloten dat het betreffende lid de vrijwilligerstaken die hij verricht moet neerleggen. Ook zullen wij bij de komende twee thuiswedstrijden aan alle bezoekers een pamflet uitdelen om stelling te nemen tegen racisme en discriminatie. Als club blijven we daar keihard tegen optreden.
De KNVB heeft Nieuw-Lekkerland en Oranje Wit om een verklaring gevraagd. Die wegen net als het rapport van de scheidsrechter mee bij de beslissing of er vervolgstappen worden genomen, of dat de maatregelen die wij als club hebben genomen voldoende zijn. De KNVB heeft voor dit soort zaken geen vastomlijnd protocol. We hebben de voetbalbond om advies gevraagd, ook om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen.
Het bestuur.

https://lekkerland.voetbalassist.nl/1/1907/excuses-van-zich-misdragende-supporter/
 

Unregistere

Well-known member
In 1C zaterdag ging de wintertitel in elk geval naar Kloetinge. De Zeeuwen speelden niet, want de pot bij Heerjansdam werd afgelast, maar hebben een mooie marge. Sliedrecht, dat Nieuw-Lekkerland met 5-1 klopte, is namelijk tweede. Met vier punten achterstand en ??n wedstrijd meer gespeeld.

In 3B zondag, waar de Dordtse ploegen spelen, lijkt Dubbeldam afgehaakt in de titelstrijd. Dubbeldam leed een pijnlijke 0-5 thuisnederlaag tegen koploper Bavel, dat daardoor nu zeven punten voorsprong heeft op nummer vier Dubbeldam. Gilze (op 2 punten) en Gudok (op 6 punten) staan tweede en derde.

SC Emma speelde niet en is zevende, met een aanzienlijke marge op de gevarenzone. Prima voor de promovendus.

RCD blijft toch in de zorgen. Na de knappe 0-0 in de derby bij Dubbeldam werd er twee keer verloren, gisteren met 1-4 van Groen Wit. RCD is tiende en zal na de winterstop met Irene '58, UVV '40 en ZIGO moeten strijden om degradatie te voorkomen.
 
Bovenaan