Stond een stukje op Skoften. Schandalig kutwijf
Maarre....in hoeverre is ze geestelijk in orde? Kun je haar dat allemaal rechtstreeks aanrekenen?
....ik zie in mijn beroep zat ouders die hun kind flink pushen om maar VWO te halen. Die kinderen lopen jarenlang op hun tenen en worden daar ook niet gelukkiger van.
Ik weet wel zeker dat het voor de buitenwacht is. Voor dat soort ouders is het soort onderwijs dat hun kind geniet een statussymbool. Dat het kind daarvoor ettelijke bijlessen moet volgen en uren aan het huiswerk moet zitten maakt de ouders niet uit.Onbegrijpelijk, zulke prestatiegerichte ouders. Vaak overigens voor de buitenwacht. De kleine meid hier thuis zat ook op die havo/vwo grens. Zo mocht (net aan) naar 't vwo. Wij hebben er eigenlijk bewust voor gekozen om haar op de havo te doen. Laat 'r maar rustig wennen, en inderdaad niet gelijk op de tenen lopen. Ze kunnen altijd nog naar 't vwo. Mij maakt 't persoonlijk eigenlijk geen bal uit, als ze maar gelukkig zijn in wat ze uiteindelijk gaan doen.
Ze was zelf model geweest. Het zou me niets verbazen als ze zelf vroeger ook ontzettend is gepusht en gebrainwashed.Ze kwam op mij over (van wat ik in dat stukje zag) als geestelijk gewoon alles goed op een rijtje.
Ik heb ook het gevoel dat de norm steeds lager wordt voor een HAVO of VWO. Want alles moet mogelijk zijn. Als je het niet kan ligt dat niet aan het kind, maar aan een stoornis ADHD, ADD, dyslexie of autisme. De gedachte dat een groot deel van de leerlingen het niveau niet heeft komt niet bij de mensen op. Wel krijgen ze extra tijd, grotere lettertypen, etc. Maar is dat dan de oplossing? Of moeten we gewoon een keer de grens trekken dat als je de norm niet haalt, je wellicht niet geschikt bent voor het niveau? Ook in het hbo is het een trend aan het worden. Nee, alles moet maar mogelijk zijn, want als je 8 uur over een tentamen mag doen, dan kan ie het wel. Alsof je bij een werkgever nog steeds met het ADHD of ADD excuus kan komen aanzetten.
Jawel... Alleen klopt het huidige percentage leerlingen met dyslexie niet.Dyslexie bestaat toch niet?
Dat laatste gaat men nooit accepteren, want iedereen moet alles kunnen bereiken. Leer ze gewoon een vak waar ze goed in zijn. Voor de 1 is dat timmerman/kapper/kledingmaker en voor de ander is dat ICT'er/accountant/bioloog. Die eerste groep zal ik nooit kunnen worden met mijn motoriek, maar je hebt ze wel nodig.Dat laatste geef ik ook steeds aan op mijn werk. Ik gun die leerlingen de tijdverlenging (30 min bij een examen), maar later als ze werken zegt hun baas ook echt niet 'jij hebt dyslexie, dus je mag er 30 minuten langer over doen'. Eigenlijk leiden we dus op voor een schijnzekerheid. Maar goed, als ik dat aangeef heb ik ruzie met een flink aantal collega's....
Van de week gaf Jesse Obama Klaver aan in een filmpje dat we stapelen mogelijk moeten maken en tevens gaf hij aan dat we trotser moeten zijn op onze VMBOers. Nou ben ik dat laatste zeer zeker met hem eens, maar wat voor signaal geef je af als je in eenzelfde filmpje zegt dat je vanuit het VMBO wel door moet kunnen naar Havo. Is dan VMBO/MBO ineens niet goed genoeg? Wat een kul. En verder is stapelen gewoon mogelijk... Maar goed, links heeft liever de Middenschool terug. Dat is helemaal funest, want dan bedien je de middengroep, de VMBO-ers snappen er dan geen fluit van, de gymnasiasten vervelen zich dood... Wanneer gaan we idd eens accepteren dat leerlingen verschillend qua niveau zijn? En hoezeer we hoogopgeleiden nodig hebben, we hebben minstens net zo hard (zo niet harder) de 'vaklui' nodig.
Jawel... Alleen klopt het huidige percentage leerlingen met dyslexie niet.
Dat is toch wat ik ook zeg?Hooguit 5% van alle mensen. Het percentage zit nu op sommige scholen op 30%. Dat is gewoonweg idioot veel.
Doe eens niet zo verstandige praat.Dat is toch wat ik ook zeg?
Maar zolang er instituten/psychologen zijn die zonder ?cht te testen die dyslexieverklaringen afleveren zal je dat houden. Enig positieve: 10 jaar terug 'barstte' het van de ADHDers, er waren psychologen bekend die zonder nadenken een 'ADHD-verklaring' gaven. Later keerde de wal het schip en inmiddels is die 'hype' over. Laten we hopen dat hetzelfde gaat gebeuren voor de dyslecten, zodat de leerlingen die ?cht dyslexie hebben geholpen kunnen worden, die verdienen alle aandacht.
Ik heb dyslexie. Ik heb met teksten en met wel meer dingen wat meer tijd nodig. Het is vervelend voor mijzelf. Op school krijg je dan wat extra tijd, maar nu in het werkveld krijg ik die tijd niet. Ik ben overigens via de Havo afgestroomt naar het VMBO. Vervolgens naar het MBO gegaan en een diploma gehaald. Daarna naar het HBO gegaan om vervolgens na wat studievertraging mijn HBO diploma te halen. De ideale weg voor mij, want zo ontliep ik vooral de vreemde talen die het lastigste waren voor mij en wel veel praktijk ervaring kunnen opdoen.