Weekendvoetbal

noordooster

Well-known member
Ik ben inderdaad voor weekend voetbal waarbij de thuisspelende vereniging de speeldag en het tijdsstip mag bepalen.
Je hele verhaal steunt op het idee, dat alle zaterdagverenigingen verplicht op zondag moeten voetballen.
Ik ben daar tegen.
Over bezuinigen: Je kan van alles bedenken. Als ze bij ons het zwembad, de bioscoop en het theater sluiten, scheelt dat ook flink wat gemeenschapsgeld. Of het verstandig is, is een ander verhaal.
En die claim van eigen belang: Tot pakweg 20 jaar geleden maakte niemand zich er druk om dat je zaterdag- en zondagvoetbal had. Omdat de zondag het zaterdagvoetbal niet als een bedreiging zag. Het werd wat meewarig met de nek aangekeken.
Daarna streefde het zaterdagvoetbal het zondagvoetbal in veel opzichten voorbij. En toen moest er zo nodig weekendvoetbal komen met vooral voor het zaterdagvoetbal allerlei vervelende consequenties. Geen wonder dat velen het niet zo zien zitten.
 

Baggio

Active member
Je hele verhaal steunt op het idee, dat alle zaterdagverenigingen verplicht op zondag moeten voetballen.
Ik ben daar tegen.
Over bezuinigen: Je kan van alles bedenken. Als ze bij ons het zwembad, de bioscoop en het theater sluiten, scheelt dat ook flink wat gemeenschapsgeld. Of het verstandig is, is een ander verhaal.
En die claim van eigen belang: Tot pakweg 20 jaar geleden maakte niemand zich er druk om dat je zaterdag- en zondagvoetbal had. Omdat de zondag het zaterdagvoetbal niet als een bedreiging zag. Het werd wat meewarig met de nek aangekeken.
Daarna streefde het zaterdagvoetbal het zondagvoetbal in veel opzichten voorbij. En toen moest er zo nodig weekendvoetbal komen met vooral voor het zaterdagvoetbal allerlei vervelende consequenties. Geen wonder dat velen het niet zo zien zitten.
Mijn hele idee leunt op het uitgangspunt dat clubs de ruimte moeten krijgen om hun accommodatie zo te gebruiken dat het doelmatig, efficiënt en naar eigen wens gaat. Als alle clubs de financiële ruimte krijgen om velden en kleedkamers bij te bouwen waardoor iedereen op zaterdag kan (blijven) voetballen dan is dat prima. Ik kijk naar het amateurvoetbal als totaal, van de 1e elftallen tot aan de mini's/kabouters/welpen. Ik maak geen onderscheidt tussen zaterdag en zondag, dat zijn voor mij gewoon potentiele speeldagen. Jij dweept (soms ook terecht) met de romantiek en de charme van het "zaterdagvoetbal" en wil dit koste wat het koste in stand houden zoals het was. Met geloofsovertuiging/principiële overtuiging als belangrijkste argument. Nergens ga je inhoudelijk in op in mijn ogen logische argumenten voor een grondige structuurwijziging. Jouw opmerking over bezuinigingen: complete nonsens hetgeen verraad dat je geen enkel benul hebt van hoe een willekeurige amateurvereniging gerund wordt en tegen welke uitdagingen zij aanlopen.

Ik ben er weer ingetrapt en getracht op inhoud een discussie met jou aan te gaan. Zonde van de tijd.
 

Fregge

Well-known member
Dat ruimte is bij ons al een probleem. Qua velden kunnen we het wel redden denk ik. Maar qua kleedkamers gaan wij een probleem krijgen. Althans, als we het willen blijven doen zoals we het nu doen: Ieder team een kleedkamer. Nu moeten we met de jongste jeugd vaak al kleedkamers delen met elkaar. En dan heb ik het puur over de zaterdag. Over de doordeweekse trainingen heb ik het niet eens. Daar hebben wij al nauwelijks verlichte ruimte meer over
 

noordooster

Well-known member
Nergens ga je inhoudelijk in op in mijn ogen logische argumenten voor een grondige structuurwijziging.
Klopt niet. Ik heb jou al vaak gezegd, dat ik erop tegen ben om alle zaterdagverenigingen te verplichten op zondag te voetballen.
Want daar komt jouw idee op neer.
Verder heb ik ook al vaak aangegeven, dat verenigingen best met hun jeugd op zondag kunnen voetballen als ze dat willen, bv De Treffers.
Jouw opmerking over bezuinigingen: complete nonsens
Klopt niet. Jij wilt in wezen bezuinigen door het verschil tussen zaterdagvoetbal en zondagvoetbal op te heffen en door iedereen ook op zondag te laten voetballen. Inderdaad, dat helpt in sommige gevallen bij capaciteitsproblemen.
Je zult begrijpen, toch ben ik daar op tegen. Net zoals ik om verschillende redenen tegen het opheffen van het bijzonder onderwijs, de bibliotheken, de schouwburgen, de zwembaden enz. ben. Ondanks dat dat ook flinke bezuinigingen zou opleveren.

hetgeen verraad dat je geen enkel benul hebt van hoe een willekeurige amateurvereniging gerund wordt en tegen welke uitdagingen zij aanlopen.
Daar weet ik meer van dan jij denkt..
Overigens zitten er in vele opzichten nogal wat verschillen tussen voetbalclubs
Dat ruimte is bij ons al een probleem. Qua velden kunnen we het wel redden denk ik. Maar qua kleedkamers gaan wij een probleem krijgen. Althans, als we het willen blijven doen zoals we het nu doen: Ieder team een kleedkamer. Nu moeten we met de jongste jeugd vaak al kleedkamers delen met elkaar. En dan heb ik het puur over de zaterdag. Over de doordeweekse trainingen heb ik het niet eens. Daar hebben wij al nauwelijks verlichte ruimte meer over
Ik heb bijna niet anders meegemaakt dan dat jeugd en lagere senioren kleedkamers moesten delen. Dat leverde nooit onoverkomelijke problemen op.
 

de Kok

Member
volgens nocnsf onderzoek lost het probleem vanzelf op wat ruimte etc betreft want de teams en verenigingssport verliest behoorlijk terrein onder de doelgroepen
 

Baggio

Active member
Klopt niet. Ik heb jou al vaak gezegd, dat ik erop tegen ben om alle zaterdagverenigingen te verplichten op zondag te voetballen.
Want daar komt jouw idee op neer.
Verder heb ik ook al vaak aangegeven, dat verenigingen best met hun jeugd op zondag kunnen voetballen als ze dat willen, bv De Treffers.
Ergens principieel tegen zijn draagt niet bij aan een inhoudelijke discussie. Dan heb je jezelf op voorhand al vastgezet.
Fijn dat clubs zelf mogen beslissen om op zondag te voetballen, jeugd of senioren. Maar je wilt wel een uitzondering voor uitspelende teams die perse niet op zondag wensen te spelen.
Klopt niet. Jij wilt in wezen bezuinigen door het verschil tussen zaterdagvoetbal en zondagvoetbal op te heffen en door iedereen ook op zondag te laten voetballen. Inderdaad, dat helpt in sommige gevallen bij capaciteitsproblemen.
Je zult begrijpen, toch ben ik daar op tegen. Net zoals ik om verschillende redenen tegen het opheffen van het bijzonder onderwijs, de bibliotheken, de schouwburgen, de zwembaden enz. ben. Ondanks dat dat ook flinke bezuinigingen zou opleveren.
Ik begrijp helemaal niet waarom jij tegen bent. Een voetbalclub heeft inkomsten en uitgaven. De uitgaven worden voor een flink deel bepaald door de kosten voor het aanleggen, onderhouden en afschrijven van velden, kleedkamers en kantine. Door te spreiden over meerdere wedstrijddagen (weekendvoetbal) verlaag je deze kosten structureel. Wat heeft dit te maken met onderwijs, biebs, schouwburgen, zwembaden? Als 2000 zwemmers alleen maar op zaterdag willen zwemmen dan heb je toch een groter bad nodig dan wanneer je deze zwemmers over 2 of zelfs 3 dagen kunt verspreiden?
Daar weet ik meer van dan jij denkt..
Overigens zitten er in vele opzichten nogal wat verschillen tussen voetbalclubs
Tot nu toe presenteer jij je als een fundamentalistische toeschouwer van louter 1e elftal wedstrijden van zaterdagclubs in Noord. De rest kan je gestolen worden is mijn indruk. Dat leid ik af uit jouw structurele positie: alles mag veranderen behalve dat zaterdagclubs hun "recht" verliezen om niet op zondag te hoeven voetballen, 1e elftallen niet later aftrappen dan 15:00 uur.

Mijn bemoeienissen in het voetbal zijn bij mijn club (1200 leden) over een periode van meer dan 40 jaar: jeugdspeler, speler 1e en lagere elftallen, jeugdtrainer, Coördinator kabouter-voetbal, Hoofdleider F-E-D, Bestuurslid Technische zaken, clubscheidsrechter en lid adviesraad samenwerking BVO-Amateurverenigingen. In deze rollen veel zicht op interne zaken en daarnaast ook veel contacten met bestuurders van andere verenigingen. Vooral die externe contacten leveren een scherp beeld op van hetgeen speelt in de amateurvoetballerij in Oost. Zelf met de voeten in de modder gestaan en de handjes uit de mouwen gestoken. En jij? Op welke ervaring baseer jij jouw visie, mening en oplossingen?
Ik heb bijna niet anders meegemaakt dan dat jeugd en lagere senioren kleedkamers moesten delen. Dat leverde nooit onoverkomelijke problemen op.
Net zo onoverkomelijk als jeugdwedstrijdjes op zondagmorgen ipv zaterdag? Daar hoeven mensen toch ook niet moeilijk over te doen?
 

noordooster

Well-known member
Ergens .... enz.
Het beeld van jou als zou ik slechts geïnteresseerd zijn in eerste elftallen van zaterdagclubs in Noord klopt niet.
Zeer regelmatig bezoek ik trainingen van diverse teams en wedstrijden van jeugd en senioren zowel mannen als vrouwen, zowel in Noord als in Oost, zowel op zondag als op zaterdag.

Uit ervaring (oa ook grotendeels vergelijkbaar met die van jou) heb ik goed zicht op de factoren die de inkomsten en de uitgaven van een voetbalvereniging bepalen.
Dat zijn er uiteraard veel meer dan jij noemt en een aantal van die jij noemt komen (deels) voor rekening van de gemeente en van vrijwilligers.
En nogmaals: er zitten verschillen tussen verenigingen.

Ja, ik heb bijna niet anders meegemaakt dan dat jeugd en lagere senioren kleedkamers moesten delen. Dat leverde nooit onoverkomelijke problemen op.
En nee, ik vind om diverse redenen weekendvoetbal geen goed idee.
En inderdaad zaterdagverenigingen tegen hun zin verplichten op zondag te voetballen is een slecht idee.

Mijn quote over mogelijke bezuinigingen leg ik niet nader uit. Ik vind 'm duidelijk.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member

De lijst met zaterdagverenigingen die het convenant hebben ondertekend.
Samen met zaterdagverenigingen die niet het convenant hebben ondertekend, maar die sinds hun oprichting nooit een team in een zondagcompetitie hebben gehad, worden door de KNVB beschouwd als principiële zaterdagverenigingen.
Zij worden niet verplicht wedstrijden op zondag te spelen.

Daarnaast zijn er zaterdagverenigingen die niet aan bovenstaande eisen voldoen.
Een aantal ervan vindt zo nu en dan voetballen op zondag geen probleem, maar er is ook een aantal dat het wel een groot probleem vindt.
Ik ben benieuwd hoe het in de toekomst met die groep verder gaat. Er zijn meerdere opties.
 

JMD

Well-known member
Nee, er is maar 1 optie. Die is dat we vanaf komende zomer gewoon gemengd verder gaan, waarbij in de basis de thuisclub speeldag en -tijd bepaalt, muv de clubs die jij aangehaald hebt.

Het is gelukkig nog maar 4 maanden en dan (zodra het competitieprogramma er is) dringt hopelijk echt tot je door dat je een verloren strijd voert.
 

noordooster

Well-known member

Bij Beilen en Fit Boys was men al een eindje op weg richting een fusie.
Maar e.e.a. wordt nu op de lange baan geschoven.
Volgens vv Beilen kon men daar geen mensen vinden voor een fusiebegeleidingscommissie, Althans geen mensen waarmee het gewenste resultaat kon worden bereikt.
Wat dat gewenste resultaat is, wordt niet verteld, maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met de speeldag(en) van de prestatieteams/het prestatieteam.
In het verleden werd in soortgelijke gevallen nogal eens gekozen voor prestatieteam(s) op zaterdag en recreatieteams op zaterdag en zondag.
Dat in zo'n geval nu bij weekendvoetbal het prestatieteam ook op zondag moet voetballen maakt het bereiken van een fusie er niet gemakkelijker op.
 

noordooster

Well-known member

Sportlust Vroomshoop gaat ook tegemoet komen aan de wens van haar leden en stapt ook over van het zondag- naar het zaterdagvoetbal.
Volgens het artikel gingen voor aanvang van het lopende seizoen 53 zondagverenigingen hen voor en in de seizoenen ervoor zijn er ook talrijke verenigingen overgestapt.
En nu zijn er al 24 verenigingen die aangaven m.i.v. komend seizoen te gaan overstappen.
 
Bovenaan