De toekomstige Kuip

Miramar

Well-known member
We krijgen het mooiste stadion van West-Europa waar eventueel ook in gevoetbald zou kunnen worden.


Vooralsnog heel veel praatjes...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ja maar wel eindelijk een beetje visie. Dat super conservatieve gebeuren om De Kuip vooral De Kuip te laten past niet bij Rotterdam. De stad staat vol met prachtige gewaagde gebouwen en dan past het niet om met een vleesch noch vis ontwerpje te komen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dan vind ik dan weer geen verrassing. Wel kut die Noord-Zuidlijn. Als hij gaat rijden worden de OV lijnen langs mijn huis in principe meer dan gehalveerd.
 

Pascallovic

Well-known member
Waarom duurt het bijna anderhalf jaar om met een nieuw plan te komen, na het afketsen van de laatste versie?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Precies, straks is het nog voor 2030 klaar. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Ik heb volgens mij voorheen mensen wel horen roepen dat De Kuip pas in 2034 technisch op is. Dus als we in 2030 de knoop doorhakken lijkt mij dat ruim op tijd.
 

Tobcoach

New member
Waarom duurt het bijna anderhalf jaar om met een nieuw plan te komen, na het afketsen van de laatste versie?

Die vraag kan ik wel beantwoorden. Na de twee debacles met Volker Wessels en de BAM heeft de gemeente richting Feyenoord aangegeven alleen nog een keer mee te willen denken als er vanuit Feyenoord ook een professionele projectorganisatie zou worden opgezet en er vanuit de gehele Feyenoord-familie eensgezind zou worden meegedaan met de nog te kiezen variant, welke dat ook mag zijn. Dat heeft een poosje geduurd, maar het ziet er naar uit dat die projectorganisatie nu een vorm krijgt waar de gemeente het mee eens is.

Daarnaast heeft de gemeente een paar stappen terug gedaan en is men opnieuw gaan kijken welke meerwaarde een stadion kan hebben voor de ontwikkeling van het gebied. Met de twee andere plannen moest het gebied zich aanpassen aan het nieuwe of verbouwde stadion, nu is het feitelijk andersom. Dat is een hele nieuwe manier van kijken naar het gebied, en daar heeft de gemeente even tijd voor nodig gehad om dat in plannen voor het gebied om te zetten. Als die plannen eind dit jaar door de gemeenteraad zijn beoordeeld, kan het proces beginnen om tot een zeer gedegen, goed beargumenteerde uitvraag richting de markt te komen.

Dat vergt nog wel het ??n en ander, want de projectorganisatie van Feyenoord moet zijn werk eerst gaan doen om een goed programma van eisen op te stellen en aan de hand daarvan te beoordelen welke van de genoemde locaties nog haalbaar zijn. Ook zal er al een financi?le businesscase moeten worden opgesteld waarbij duidelijk wordt welk bedrag Feyenoord kan aanwenden voor de (ver)bouw van het stadion. De gemeente moet ondertussen hun plannen toetsen bij de bevolking en de ondernemers, en dat wordt ook nog een heel spektakel.

Als dat allemaal achter de rug is, kan Feyenoord naar verwachting voor de zomervakantie van 2016 een uitvraag doen, waarbij potenti?le marktpartijen een enorme hoeveelheid informatie meekrijgen waaraan hun plan voor een stadion moet voldoen.

In mijn beleving is er al wel ??n ding duidelijk, en dat is dat Feyenoord eigenlijk het liefst een nieuw stadion aan de Maas wil hebben. Wat er dan met het oude stadion gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Dan kan hergebruikt worden (er wordt bijvoorbeeld over gedacht om de atletiekbaan die nu op de huidige trainingsvelden van Feyenoord is ingetekend naar het stadion te laten verhuizen), maar er kan net zo goed een besluit worden genomen om het stadion uiteindelijk alsnog te slopen.

Kortom, er zit meer achter dan alleen de rug rechten na het BAM-debacle, een keer diep zuchten en het opnieuw proberen. Zowel Feyenoord als de gemeente willen nu dat er een plan komt dat echt slaagt, anders hoef je de komende 5 tot 10 jaar niet meer aan te komen met een plan voor zelfs de verbouwing van het huidige stadion. Vandaar de lange, maar gedegen voorbereidingsperiode.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Met de oude Kuip kun je wellicht kijken hoe het Olympisch Stadion nu wordt uitgebaat. Ik weet niet of dat realistisch is gezien De Kuip een behoorlijk stuk groter is dan het Olympisch Stadion en het Olympisch Stadion zich qua originele bouw denk ik al veel beter leent voor bedrijfsruimtes onder de tribunes.
 
Bovenaan