De (tijdelijke) trainer van Ajax: John van 't Schip

gevegt

Well-known member
Dat de Boer vdBrom als eventuele opvolger noemt, kan natuurlijk ook komen omdat ze de zelfde makelaar / vriend hebben.
 

ALenstra

Well-known member
Okee, maar beleidsbepalers als Bergkamp en Overmars zijn daar van afgestapt. Jonk was wat dat betreft een roepende in de woestijn.
 

Fregge

Well-known member
Maar waarom is dat de 'juiste' manier van denken?

Omdat dat de Ajax manier is.

Cruijff wilde toch ook de hollandse school? En toen hebben Overmars en Bergkamp toch gezegd dat ze zijn ideeen niet meer gingen gebruiken? Wat ook de reden was dat Jonk weg moest. Of denk ik verkeerd?

Ja, ze zeggen de plannen door te willen voeren, maar doen dat niet. Vergelijk het met PSV, die zeggen eigen jeugd de voorkeur te geven. Inmiddels zit Hendrix op de bank en speelt Van Ginkel in plaats van hem.
 
G

Gast

Guest
Hollandse school, leuk en aardig, maar die Hollandse school was ooit een verschijnsel van de tijd. Van Gaal won de CL in 95 ook zonder die Hollandse school, maar met een variant. Maakt het veel uit? Nee. Het gaat om de gedachte dat je herkenbaar voetbal speelt, daarin je eigen spelers op kunt leiden en het merk Ajax hoog kunt houden. Dominantie hoort daar zeker bij, maar de dominantie onder De Boer zou je best schijndominantie kunnen noemen. De huidige tijd vraagt veel meer tempowisselingen en omschakelingen. De Boer speelt ouderwets voetbal.
 

Fregge

Well-known member
Een verschijnsel van de tijd? Dat ligt er natuurlijk aan wat je er voor een definitie aan geeft.
 
G

Gast

Guest
Een verschijnsel van de tijd? Dat ligt er natuurlijk aan wat je er voor een definitie aan geeft.

Dat lijkt mij vanzelfsprekend. Maar het voetbal van Michels/Cruijff was een antwoord op het voetbal uit die tijd. Het aanvallende voetbal van ploegen als Dortmund, Bayern en Arsenal zijn dit ook. Zelfs het voetbal van PSV. Maar dat van Ajax niet.
 
G

Gast

Guest
Je noemt echt ploegen op met totaal verschillende stijlen van spelen. Wat mij betreft heeft Catenaccio hierin een goede beschrijving gegeven: http://www.catenaccio.nl/de-hollandse-school-is-springlevend-maar-niet-in-nederland/.

Waar ik Bayern zei had ik wellicht pre-Guardiola moeten zeggen. Feit is wel dat die ploegen veel meer uit de omschakeling en tempowisselingen halen dan Ajax. Ajax heeft ook heel geforceerd met een verkeerde speler op 6 willen spelen terwijl die andere ploegen vaak met een blok van 2 spelen.
 

Abubakari

Well-known member
Ja, de Boer is echt een slechte trainer, maar 5 keer kampioen in zes seizoenen, veel te weinig.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan