De (tijdelijke) trainer van Ajax: John van 't Schip

Fregge

Well-known member
Ja, omdat het allebei matige trainers zijn die de ploeg niet kunnen inspireren. Onder Bosz was het geen issue, kennelijk wist hij de jongens wel te motiveren.

Ben echt blij dat we iemand kennen die weet wat er in de kleedkamer gezegd wordt vlak voor een wedstrijd.
 

Abubakari

Well-known member
Ja, omdat het allebei matige trainers zijn die de ploeg niet kunnen inspireren. Onder Bosz was het geen issue, kennelijk wist hij de jongens wel te motiveren.

Onder Bosz speelde dat probleem ook al, anders laat je niet gelijk al 5 punten liggen thuis tegen Roda JC en Willem II waardoor je het hele seizoen achter de feiten aanhobbelt en ook onder Bosz wisselden ze sterke periodes af met hele slechte waarin ze niet vooruit te branden leken, ondanks dat Bosz een betere selectie had. En ook onder Bosz werden ze geen kampioen. Verder is het verschil tussen Bosz en Keizer/Ten Hag in de eredivisie ook te verwaarlozen.

2 Ajax 34 25 6 3 81 79-23
2 Ajax 33 24 4 5 76 87-32
 

SanMark.

Well-known member
Ja, omdat het allebei matige trainers zijn die de ploeg niet kunnen inspireren. Onder Bosz was het geen issue, kennelijk wist hij de jongens wel te motiveren.

Groningen uit. Feyenoord laat in de 12.30 wedstrijd punten liggen, en Ajax speelt 1 van zijn slapste wedstrijden van het seizoen. (buiten de eerste twee misschien) Dus de inspiratie was er bij Bosz ook niet altijd.
 

Pascallovic

Well-known member
Groningen uit. Feyenoord laat in de 12.30 wedstrijd punten liggen, en Ajax speelt 1 van zijn slapste wedstrijden van het seizoen. (buiten de eerste twee misschien) Dus de inspiratie was er bij Bosz ook niet altijd.
Of die geweldige wedstrijd uit bij Excelsior wat nergens op leek. Die was wel aardig met FC Groningen uit te vergelijken qua niveau en inspiratie.
 

ElSimao

Active member
Onder Bosz speelde dat probleem ook al, anders laat je niet gelijk al 5 punten liggen thuis tegen Roda JC en Willem II waardoor je het hele seizoen achter de feiten aanhobbelt

Niet geheel toevallig dat je met wedstrijden komt in de eerste maand van het seizoen. Toen was Bosz nog bezig met de transitie van het spel/de basis van de Boer naar zijn eigen. Ik denk dat het puntverlies in die wedstrijden eerder daarmee te maken heeft gehad, maar zelfs als je denkt dat het bij de motivatie zit, moet je vaststellen dat Bosz dat daarna aangepakt heeft.


En ook onder Bosz werden ze geen kampioen. Verder is het verschil tussen Bosz en Keizer/Ten Hag in de eredivisie ook te verwaarlozen.

2 Ajax 34 25 6 3 81 79-23
2 Ajax 33 24 4 5 76 87-32

Of die geweldige wedstrijd uit bij Excelsior wat nergens op leek. Die was wel aardig met FC Groningen uit te vergelijken qua niveau en inspiratie.

Jullie vergeten nu dat er in het seizoen van Bosz 15 zware Europese wedstrijden tussendoor gespeeld werden. Het is heel anders om met zo'n belasting 81 punten te halen dan zonder deze belasting 79. De wedstrijd die PV aanhaalt, was dan ook 3 dagen na de ontknoping tegen Kopenhagen. Jammer, maar ik denk dat het dan meer ligt aan de extra belasting dan aan zogenaamde motivatieproblemen. Sowieso heeft het team van Bosz bijna al het puntverlies (buiten die eerste maand) geleden na een zware midweekse wedstrijd. Slechts 2x puntverlies na een week rust.

Dus nee, ik deel jullie stelling dat er ook onder Bosz een motivatieprobleem was niet.
 

Pascallovic

Well-known member
Jullie vergeten nu dat er in het seizoen van Bosz 15 zware Europese wedstrijden tussendoor gespeeld werden. Het is heel anders om met zo'n belasting 81 punten te halen dan zonder deze belasting 79. De wedstrijd die PV aanhaalt, was dan ook 3 dagen na de ontknoping tegen Kopenhagen. Jammer, maar ik denk dat het dan meer ligt aan de extra belasting dan aan zogenaamde motivatieproblemen. Sowieso heeft het team van Bosz bijna al het puntverlies (buiten die eerste maand) geleden na een zware midweekse wedstrijd. Slechts 2x puntverlies na een week rust.

Dus nee, ik deel jullie stelling dat er ook onder Bosz een motivatieprobleem was niet.
Jij vergeet dat als je 15 Europese wedstrijden tussendoor speelt je amper een week rust hebt. Dus dat ze 'maar' 2x puntverlies hebben geleden na een week rust zegt niet zo veel als ze maar 5x een week rust gehad zouden hebben (Weet overigens niet precies hoe vaak Ajax een week rust had). Ook is het altijd arbitrair hoe je meet. Kan mij herinneren dat we de laatste 2 wedstrijden van de groepsfase met een veredeld b-elftal hebben gespeeld omdat we toch al gekwalificeerd waren als groepswinnaar. Hoe tel je die weken dan mee? Het B-elftal won thuis van Panathinaikos, terwijl het a-elftal het weekend erna onderuit ging in Enschede. Dat is puntverlies na een Europese wedstrijd, maar met vermoeidheid had het niks te maken.

Niet geheel toevallig dat je met wedstrijden komt in de eerste maand van het seizoen. Toen was Bosz nog bezig met de transitie van het spel/de basis van de Boer naar zijn eigen. Ik denk dat het puntverlies in die wedstrijden eerder daarmee te maken heeft gehad, maar zelfs als je denkt dat het bij de motivatie zit, moet je vaststellen dat Bosz dat daarna aangepakt heeft.
Ik denk dat gemakzucht daar alles mee te maken had. Zowel tegen Willem II als tegen Roda JC kwam men op voorsprong. Dat het elftal meer op elkaar ingespeeld is geraakt staat volgens mij niet ter discussie. Wel dat Ajax onder Bosz ook veel last had van concentratieproblemen. Zelfs in de Europese campagne.
 

ElSimao

Active member
Jij vergeet dat als je 15 Europese wedstrijden tussendoor speelt je amper een week rust hebt. Dus dat ze 'maar' 2x puntverlies hebben geleden na een week rust zegt niet zo veel als ze maar 5x een week rust gehad zouden hebben (Weet overigens niet precies hoe vaak Ajax een week rust had). Ook is het altijd arbitrair hoe je meet. Kan mij herinneren dat we de laatste 2 wedstrijden van de groepsfase met een veredeld b-elftal hebben gespeeld omdat we toch al gekwalificeerd waren als groepswinnaar. Hoe tel je die weken dan mee? Het B-elftal won thuis van Panathinaikos, terwijl het a-elftal het weekend erna onderuit ging in Enschede. Dat is puntverlies na een Europese wedstrijd, maar met vermoeidheid had het niks te maken.

De enige wedstrijden die vorig jaar niet gewonnen werden zonder midweekse Euopese wedstrijd er tussendoor waren tegen Roda (in het begin dus) en verder PSV thuis (zat een midweekse wedstrijd tegen Cambuur tegen, maar goed, dat reken ik niet mee) en Groningen uit. Dus 3 duels op 15 (als ik zo snel tel). Vind ik nou niet indicatief voor een mentaliteitsprobleem, zeker niet als je meeneemt dat tegen PSV en Groningen het gelijk werd en er niet verloren werd. Nee, ik zie het motivatieprobleem niet.

Ik denk dat gemakzucht daar alles mee te maken had. Zowel tegen Willem II als tegen Roda JC kwam men op voorsprong. Dat het elftal meer op elkaar ingespeeld is geraakt staat volgens mij niet ter discussie. Wel dat Ajax onder Bosz ook veel last had van concentratieproblemen. Zelfs in de Europese campagne.

Zelfs als je van mening bent dat er in die twee beginduels sprake van een motivatieprobleem was, dan moet je concluderen dat het daarna verholpen was.

Concentratieproblemen in de Europese campagne? Zou je daar over uit kunnen wijden.
 

Pascallovic

Well-known member
Concentratieproblemen in de Europese campagne? Zou je daar over uit kunnen wijden.
Als je ziet hoe dominant Ajax over het algemeen in de thuiswedstrijden was, dan is het toch bijzonder vreemd hoe die uitwedstrijden verliepen. De eerste wedstrijden tegen PAOK al en dan met name die uitwedstrijd. Helemaal weggespeeld voor rust met die dramatische Heiko Westermann en dan met een gelukje dat je nog in blessuretijd een strafschop krijgt en vlak voor tijd de winnende maakt. Celta de Vigo thuis met 3-0 voor na 71 minuten en je speelt hem nog gelijk ook als die Bongonda hem netjes breed legt op Guidetti. Panathinaikos uit de enige uitwedstrijd in de EL die we wonnen. Dat mag je niet overkomen als je bijvoorbeeld thuis tegen Schalke en Lyon zo dominant bent. Lyon uit is nog het beste voorbeeld van gebrek aan concentratie. Er is niks aan de hand met 4-1 thuis en na 44 minuten een 0-1 voorsprong. Lyon was niks en je geeft 1 penalty weg en het stort volledig in elkaar dat je voor rust ook nog de 2-1 incasseert. Ik kan dat niet anders omschrijven dan concentratieproblemen.
 

ElSimao

Active member
Als je ziet hoe dominant Ajax over het algemeen in de thuiswedstrijden was, dan is het toch bijzonder vreemd hoe die uitwedstrijden verliepen. De eerste wedstrijden tegen PAOK al en dan met name die uitwedstrijd. Helemaal weggespeeld voor rust met die dramatische Heiko Westermann en dan met een gelukje dat je nog in blessuretijd een strafschop krijgt en vlak voor tijd de winnende maakt. Celta de Vigo thuis met 3-0 voor na 71 minuten en je speelt hem nog gelijk ook als die Bongonda hem netjes breed legt op Guidetti. Panathinaikos uit de enige uitwedstrijd in de EL die we wonnen. Dat mag je niet overkomen als je bijvoorbeeld thuis tegen Schalke en Lyon zo dominant bent. Lyon uit is nog het beste voorbeeld van gebrek aan concentratie. Er is niks aan de hand met 4-1 thuis en na 44 minuten een 0-1 voorsprong. Lyon was niks en je geeft 1 penalty weg en het stort volledig in elkaar dat je voor rust ook nog de 2-1 incasseert. Ik kan dat niet anders omschrijven dan concentratieproblemen.

Er is in de campagne ook wel eens wat misgegaan, deels door gebrek aan ervaring denk ik. Maar om het feit dat je tegen een Europese subtopploeg als Lyon het uit zwaar krijgt te vergelijken met het feit dat de ploeg nu voor de rust nooit wat doet en pas als het echt moet begint te voetballen..
 

Batigoal

Well-known member
Vooropgesteld, het blijft de Telegraaf, maar als het waar is dat Onana, Neres, De Ligt, De Jong en Ziyech hebben aangegeven dat ze niet meer onder Ten Hag willen werken, dan moet dat voor de directie het signaal zijn om de trainer te ontslaan. Blijkbaar kunnen de spelers zich niet opladen voor Ten Hag, iets wat je natuurlijk kunt afleiden uit de resultaten en hoe vaak we in de tweede helft na een achterstand de punten toch nog (gemakkelijk) konden behalen. Ik las in februari al geruchten op Twitter dat de spelers achter Ten Hag zijn rug om grappen over hem maakten. Dat zou me met terugwerkende kracht niets verbazen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Als dat de directe reden is dat ze allemaal weg willen, dan is het inderdaad vrij simpel. Werd destijds ook spastisch over gedaan bij Feyenoord met Verbeek en Been, maar als het niet werkt dan werkt het niet. Kunnen ze beter vandaag dan morgen ingrijpen. Gezien de komst van Labyad kiest men ervoor om Ten Hag nog even de kans te geven.
 

JMD

Well-known member
Blijkbaar kunnen de spelers zich niet opladen voor Ten Hag, iets wat je natuurlijk kunt afleiden uit de resultaten en hoe vaak we in de tweede helft na een achterstand de punten toch nog (gemakkelijk) konden behalen.
Ik snap best dat de spelers liever niet onder Ten Hag willen werken, maar bovenstaande conclusie is niet echt logisch. Ze kunnen zich niet voor de eerste helft opladen, maar wel voor de 2e helft (als ze achterstaan)?
Dat heeft weinig met de trainer te maken, maar meer met de mentaliteit. Dit was volgens mij ook al een probleem onder Keizer.

En verder wat Max zegt, als het niet werkt, werkt het niet, maar door de komst van Labyad lijkt men voor Ten Hag te kiezen.
 

De Groene Scout

Well-known member
Het rijtje Onana, Neres, De Ligt, De Jong en Ziyech en voeg daar Kluivert ook nog maar even aan toe wil toch sowieso weg, maakt niet uit welke trainer er voor de groep staat.
Dat even koppelen aan de trainer die er zit is natuurlijk makkelijk schrijven voor journalisten.
 

de waan

Well-known member
Zou de directie zelf niet ook een rol spelen in het feit dat al deze spelers weg willen? Iets met zwalkend beleid, geen perspectief, geen duidelijke lijn?
 

ElSimao

Active member
We hadden in de winterstop een achterstand van 5 punten op PSV. Mede gezien het verleden geen onmogelijke opgave om dat in te halen. Als er een gebrek aan motivatie in de spelersgroep heerst, dan is het aan ten Hag om dat om te draaien. Gezien de prestaties met name in de eerste 60 minuten steeds, is ten Hag daar nooit echt in geslaagd. Als de spelersgroep structureel pas na een uur spelen wakker wordt en echt gaat voetballen, is dat de trainer aan te rekenen.

Sowieso krijg ik het idee dat hij de jongens niet echt mee krijgt. Als je ziet hoe makkelijk o.a. Onana, Ziyech, de Ligt en Kluivert met een vertrek spelen en hoe makkelijk Younes hem een Fuck You geeft krijg ik niet de indruk dat hij heel veel waardering afdwingt. En dat is een probleem want de spelers zijn toch degenen die het uiteindelijk moeten doen.

Ik zei het het eerst!
 
Bovenaan