De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

bqandy

Well-known member
Zover ik me kan herinneren krijgt Achilles 3 seizoenen de tijd om weer in de JL tekomen voordat ze het beloftenteam uit de piramide verwijderen.
Maar ondertussen onderzoekt de KNVB de mogelijkheid om ook amateurs beloftenteams in te laten stromen, uiteraard wel onderaan de piramide.

Bedankt.
Maar zit er een beetje schot in? Er wordt al jaren over gepraat.

Met name in het noorden is die reserve hoofdklasse een zorgenkindje. Steeds clubs die zich terugtrekken. Be Quick 2 wordt bijna altijd kampioen, dus spannend is het ook niet.
 

bqandy

Well-known member
Klopt. Ze krijgen een aantal jaren "dispensatie". Keert Achilles niet terug in de 1e Divisie, dan verdwijnt Jong Achilles daarna uit de piramide.

Misschien de naam van Achilles maar omdopen tot FC Dispensatie. Ik ben benieuwd hoe het afloopt aan het einde van het seizoen als degradatie een feit is. Oud clubicoon Thijs Hendriks was er niet al te optimistisch over een paar weken geleden. (nog voor hij werd "gedumpt")
 

Max

Administrator
Forumleiding
Die andere clubs moeten niet janken. Het was niet alsof clubs in rijen dik stonden te springen om in de eerste divisie te gaan spelen.
 

Ceephax

New member
Bedankt.
Maar zit er een beetje schot in? Er wordt al jaren over gepraat.

Met name in het noorden is die reserve hoofdklasse een zorgenkindje. Steeds clubs die zich terugtrekken. Be Quick 2 wordt bijna altijd kampioen, dus spannend is het ook niet.

Afgelopen zomer gaf de KNVB aan dat ze dit seizoen verder gaan met hun onderzoek naar het instromen van beloftenteam voor amateurclubs. Verder heb ik er niets meer over gehoord. Ze gaven aan dat het nog een hele klus ging worden want er waren ongeveer net zoveel voor als tegenstanders. Met name de hoger spelende verenigingen zien er veel voordeel in maar de lagere verenigingen vinden het niet aantrekkelijk om tegen een beloften team te spelen. Be Quick heeft nu ook een zaterdag tak, het lijkt me verstandig als de KNVB maximaal 1 standaard en 1 beloftenteam toestaat, anders wordt het toch wel echt een zootje met al die verschillende teams van ??n dezelfde club in de piramide.
 

noordooster

Well-known member
Afgelopen zomer gaf de KNVB aan dat ze dit seizoen verder gaan met hun onderzoek naar het instromen van beloftenteam voor amateurclubs. Verder heb ik er niets meer over gehoord. Ze gaven aan dat het nog een hele klus ging worden want er waren ongeveer net zoveel voor als tegenstanders. Met name de hoger spelende verenigingen zien er veel voordeel in maar de lagere verenigingen vinden het niet aantrekkelijk om tegen een beloften team te spelen. Be Quick heeft nu ook een zaterdag tak, het lijkt me verstandig als de KNVB maximaal 1 standaard en 1 beloftenteam toestaat, anders wordt het toch wel echt een zootje met al die verschillende teams van ??n dezelfde club in de piramide.

Ik kan me een beetje voorstellen dat ze dat bij Be Quick 1887 graag willen.
Omdat de reserve hoofdklasse op zondag in noord niet echt sterk is, Be Quick 2 er , zeker nu WKE weg is , gemakkelijk kampioen wordt en er regelmatig in die klasse teams mee stoppen.
Wat dat betreft zouden ze beter in de zaterdag res. hoofdklasse kunnen spelen. Die is flink wat sterker bezet en ik heb nog nooit gehoord dat er daar een team mee stopte. Be Quick zat 2 speelt res. 2e klasse.
Ik snap ook niet waarom Be Quick het zaterdagteam niet op een hoger peil brengt. Dat speelt al jaren in de 4e klasse ( en staan nu trouwens bovenaan )
Ik ben het met Ceephax eens dat 3 teams in een standaardklasse te veel is. En sowieso ben ik geen voorstander van 2e elftallen in standaardklassen.
En waarom zouden die andere hoger spelende verenigingen hun reserveteams in een standaardklasse moeten hebben. In de reserveklassen waarin ze nu spelen hebben ze toch i.h.a. voldoende tegenstand ?
 

de waan

Well-known member
Er zijn een paar werkgroepjes (als zal dat wel anders heten) die praten over een aantal onderwerpen. Instromen in de piramide van reserveteams is er daar eentje van.

Ik zal eerlijk verklappen dat mij ook om mijn mening is gevraagd en ik heb het sterk ontraden, om dezelfde redenen als waarom niemand enthousiast is over de beloftenteams. Mijn advies: een soort topklasse met reserveteams van zaterdag- en zondagclubs en dan in drie regionale afdelingen, daaronder zes gemixte afdelingen en dan verder met de huidige competitievormen. Eventueel zouden de reserveteams van profclubs daar ook aan mee kunnen doen. In dat geval kun je er eventueel ook nog een Eredivisie aan vast knopen.
 

Bonehead

Well-known member
En waarom heb je het ontraden? Sportief gezien is daar geen reden toe! Het zijn enkel sentimenten die hierbij een rol spelen. Im zeg maar zo: Als je graag tegen het eerste team spelen in plaats van het tweede of misschien wel het derde team dan moet je er maar zorgen dat je dit op een sportieve wijze bereikt. Ook op dit punt kan de ultra conservatieve voetballerij nog aardig wat leren van andere sporten.
 

bqandy

Well-known member
Die andere clubs moeten niet janken. Het was niet alsof clubs in rijen dik stonden te springen om in de eerste divisie te gaan spelen.

Ik snap je niet. Geen enkele club jankt, want niemand wilde promoveren vanuit de topklasse.
Harry Derks, de voorzitter van Achilles, voerde indertijd de gesprekken namens de topamateurs over promotie, want niemand wilde de stap omhoog zetten, vanwege de licentie-eisen. 16 fullprofs onder andere.
Derks stopte de gesprekken namens de clubs vanwege belangenverstrengeling en sprak verder over Achilles als "pilot" naar de 1e divisie. Vervolgens kon Achiles'29 het avontuur aan gaan om in een paar jaar naar een volwaardige profclub te groeien.
Volgens mij zitten we in het laatste pilot jaar en komen we er waarschijnlijk niet achter of het lukt. Want degradatie naar de 2e divisie dreigt. En investeringen die gedaan zijn met het oog op een langer verblijf in de 1e divisie worden dan waarschijnlijk niet terug verdiend. Ik hoop het niet, want ik heb Achilles'29 altijd een mooie club gevonden met een mooie aanhang, maar ik vrees met vreze.
 

Unregistere

Well-known member
Im zeg maar zo: Als je graag tegen het eerste team spelen in plaats van het tweede of misschien wel het derde team dan moet je er maar zorgen dat je dit op een sportieve wijze bereikt.

In dat geval kun je misschien maar beter wat lager spelen, want op de hoogste amateurniveaus vind je ook een hoop tweede elftallen tegenwoordig. ;)

Overigens snap ik je punt hoor, alleen gaat het door de piramide niet echt meer op.
 

Ceephax

New member
Er zijn een paar werkgroepjes (als zal dat wel anders heten) die praten over een aantal onderwerpen. Instromen in de piramide van reserveteams is er daar eentje van.

Ik zal eerlijk verklappen dat mij ook om mijn mening is gevraagd en ik heb het sterk ontraden, om dezelfde redenen als waarom niemand enthousiast is over de beloftenteams. Mijn advies: een soort topklasse met reserveteams van zaterdag- en zondagclubs en dan in drie regionale afdelingen, daaronder zes gemixte afdelingen en dan verder met de huidige competitievormen. Eventueel zouden de reserveteams van profclubs daar ook aan mee kunnen doen. In dat geval kun je er eventueel ook nog een Eredivisie aan vast knopen.

Ik vind als het voor de profs kan, moet het voor de amateurs ook kunnen. Aangezien we nu juist die scheiding proberen te vervagen. Maar ze moeten het wel duidelijk maken, dus of allemaal reserveteams of allemaal beloftenteams of helemaal geen beloften in de piramide, anders gaat het echt een rommeltje worden. Dat wordt nog erger als clubs met een zaterdag en zondagtak ook nog eens voor beide takken een beloftenteam kunnen inschrijven. Hoe zit het overigens met de amateurtakken van de profs, kunnen die in dezelfde divisie uitkomen als de beloftenteams?
 

noordooster

Well-known member
Ik vind als het voor de profs kan, moet het voor de amateurs ook kunnen. Aangezien we nu juist die scheiding proberen te vervagen. Maar ze moeten het wel duidelijk maken, dus of allemaal reserveteams of allemaal beloftenteams of helemaal geen beloften in de piramide, anders gaat het echt een rommeltje worden. Dat wordt nog erger als clubs met een zaterdag en zondagtak ook nog eens voor beide takken een beloftenteam kunnen inschrijven. Hoe zit het overigens met de amateurtakken van de profs, kunnen die in dezelfde divisie uitkomen als de beloftenteams?

Ik zie niet in waarom het voor de amateurs ook zou moeten, omdat ze het bij de profs ook al gedaan hebben.
Je zou gemakkelijk de scheiding dan kunnen leggen bij de JL en de tweede divisie.
Ik heb trouwens het idee dat de grote meerderheid in voetballand helemaal ook liever de beloftenteams niet in de standaardcompetities wil.
En stel dat je ook bij de amateurs met die onzin begint, waar eindig je dan ? Ook de reserveteams van hoofd, 1e, 2e en 3e klassers maar tegen standaardteams en dan natuurlijk daarna ook AFC 3, 4 en 5 en za. 2, 3 4 en 5 maar in een standaardklasse ?
Uiteindelijk alles maar op 1 hoop gooien en op sterkte indelen ? Reserveteams en standaardteams ?
De aantrekkelijkheid voor kleine verenigingen uit de lagere standaardklassen zou dan wel erg verminderen als ze niet meer tegen hun concurrenten uit de andere dorpen spelen, maar in plaats daarvan op een idioot tijdstip op een achterafveld tegen een 2e of 3e team uit de stad.
En dan hebben we het nog niet eens over de spelers die ingezet ( mogen ) worden.
Ik ben van mening dat het voor de eerste elftallen van voetbalclubs, die toch vaak het uithangbord van de verenigingen zijn, het meest aantrekkelijk is om op een christelijk tijdstip te spelen tegen andere standaardteams.
Bovendien is er voor nagenoeg alle reserveteams wel een reservecompetitie waarin de spelers genoeg tegenstand krijgen.

Overigens is de roep van grote amateurclubs om hun reserveteams in standaardcompetities te krijgen ook wel begrijpelijk.
Voor hun spelers is een standaardcompetitie veelal aantrekkelijker en is de kans dat ze de club de rug toekeren kleiner.
 

Forza AZ

Well-known member
Hoe zit het overigens met de amateurtakken van de profs, kunnen die in dezelfde divisie uitkomen als de beloftenteams?
Lijkt me wel, aangezien het eigenlijk gescheiden clubs zijn. Het is ook niet zo dat bij bijvoorbeeld Ajax er tijdens het seizoen uitwisseling is van spelers tussen de Ajax-amateurs en de profs.
 

noordooster

Well-known member
Ik ben het voor een keer volledig eens met N-O.

:duim:

Laatst over die intrap i.pv. ingooi enz waren we het ook al eens .
Het moet niet gekker worden. Je begint er echt verstand van te krijgen :duim:
Misschien kun je Johan Knoll ook nog een paar goede adviezen geven.
 

noordooster

Well-known member
Oorspronkelijk hoopte en dacht de KNVB dat alle beloftenteams wilden meedoen in de piramide.
Ik denk dat ze dat nog steeds graag willen. En het is ook wel een beetje vreemd, Den Bosch en Almere wel en Feyenoord en Heerenveen niet.
Wanneer er voor enkele sterkere BVO' s een soort pardon wordt gegeven, dat ze toch mogen toetreden, wordt de beloftencompetitie voor de overblijvenden wat minder interessant. Ik heb trouwens geen idee hoe groot de animo is bij de BVO's die nu nog niet meedoen.
Als ze alle 16 toch mee willen doen ( en ook de BVO's die nu geen beloftenteam hebben ) is het misschien met wat schuiven wel weer mogelijk dat op zaterdag en op zondag de hoofdklassen C weer terug komen.
Dat zou dan een voordeel zijn bij het grote nadeel van de instroom van de beloftenteams, want alle beloftenteams in een eigen beloftencompetitie is voor het hogere amateurvoetbal het beste.
 

Forza AZ

Well-known member
Je zou ook de belofte competitie zelf als extra Hoofdklasse kunnen gaan beschouwen, waaruit clubs dan kunnen promoveren naar de Derde Divisie. Belofteclubs die uit de Derde Divisie degraderen kunnen dan weer in de "Beloftehoofdklasse" gaan spelen.
 
Bovenaan