De historie van de dag!

Unregistere

Well-known member
Dan is dit wel leuk leesvoer voor jou denk ik, @De Wolf:

 

JMD

Well-known member
Vandaag precies 38 jaar terug speelde HFC Haarlem haar 3e Europacupwedstrijd uit de historie, in Luzhniki in de Sovjetunie. Dat de roodbroeken met 2-0 verloren is een voetnoot in de geschiedenis, het feit dat er bij dat duel officieel 66 mensen om het leven kwamen (maar officieus denkt men aan eerder richting de 200) is dat niet.
 

JMD

Well-known member
Dat verhaal zegt me niets; waarom zijn daar zoveel mensen om het leven gekomen?
Op wikipedia staat een ooggetuigeverslag van Andrej Tsjesnokov, toen 16 jaar, later een top10-tennisser.

Zijn een paar mooie documentaires over gemaakt, zeker in 2007, toen het 25 jaar geleden was... Op youtube is wel wat te vinden.

Tevens ook een boek over verschenen. Het schijnt dat de Sovjetleiders niet zo blij waren met het Spartakpubliek, daar zouden mensen zitten die tegen het regime waren. Als straf schijnen ze bij dat duel maar 1 uitgang open te hebben gedaan op het eind... Dat ging dus flink mis.
 

JMD

Well-known member
Dank je @JMD! Daar wist ik niets van.
Het is ook lang een verzwegen ramp geweest, pas na de val van de muur drong daadwerkelijk door (dus 6 jaar later) wat daar gebeurd was. Ook door die tennisser die daar ook wel ruchtbaarheid aan gaf.

En hoe groot kan het toeval zijn, een club die slechts 1 keer Europees gespeeld heeft speelde een duel waar de (misschien wel) grootste stadionramp ooit plaatsvond.
 

Mario

Well-known member
Ik had er wel van gehoord, maar in hoeverre hebben de Haarlem spelers dit destijds meegekregen? Supporters zullen er niet zijn geweest.

In het artikel staat dat ze het niet hebben gemerkt, maar dit kan je toch niet ontgaan lijkt mij?
 

JMD

Well-known member
Ik had er wel van gehoord, maar in hoeverre hebben de Haarlem spelers dit destijds meegekregen? Supporters zullen er niet zijn geweest.
Ik weet dat ze na afloop snel uit de kleedkamer weg moesten en richting hotel en heel veel ziekenwagens ed richting het stadion zagen rijden. Dus ze vermoedden wel wat, maar het was idd wat ALenstra zegt, het was de Sovjetunie.
 
Bovenaan