De Graafschap - Feyenoord

De Graafschap - Feyenoord

  • Overwinning voor De Graafschap!

    Stemmen: 2 12,5%
  • Gelijkspel...

    Stemmen: 1 6,3%
  • Feyenoord wint!

    Stemmen: 4 25,0%
  • Gevegt spoort niet.

    Stemmen: 13 81,3%

  • Totaal aantal stemmers
    16

Marinos

Well-known member
Hoe je het ook noemt en wat voor straf je daar ook aan hangt, het hoort natuurlijk niet.

Beetje dom van de KNVB dat ze hem nu vanwege een vormfout vrij moeten spreken.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Hoe je het ook noemt en wat voor straf je daar ook aan hangt, het hoort natuurlijk niet.

Beetje dom van de KNVB dat ze hem nu vanwege een vormfout vrij moeten spreken.

Dat is ook zo. Had het buitensporig gedrag genoemd ofzo. En een wedstrijdje schorsing, plus ??n van die nog openstaande voorwaardelijke straf. Dan was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest. Nu loopt Kramer weg zonder schorsing, omdat Feyenoord een slimme jurist heeft. Wat overigens terecht is, op basis van de vormfout.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De Graafschap - Feyenoord

Hoe je het ook noemt en wat voor straf je daar ook aan hangt, het hoort natuurlijk niet.

Beetje dom van de KNVB dat ze hem nu vanwege een vormfout vrij moeten spreken.

Het probleem is dat een aanklager alleen een onderzoek mag instellen als er een delict is gepleegd waar meer dan een wedstrijd op staat. Ik weet niet of de aanklager Kramer voor duwen meer dan een wedstrijd had kunnen opleggen. Indien dat niet kan, dan was Kramer sowieso vrijuit gegaan. Als hij geen sterke zaak heeft, dan kan hij iig beter wat lager in de boom zitten. Slaan en een eis van twee wedstrijden had Feyenoord echt wel geaccepteerd.
 

Jozsef

New member
De Graafschap - Feyenoord

Vreemd hoor dat er nu plotseling vrijspraak volgt. Ben benieuwd naar de onderbouwing.

Volgens de beroepscommissie is er wel sprake van ongeoorloofd onsportief gedrag, maar is het slaan van een tegenstander niet bewezen.
Wat ik al eerder zei, het is gewoonweg geen slaan. Toch was 1 of 2 wedstrijdjes wel op z'n plaats geweest, maar daar dacht held van Benthem anders over.
En terrcht, want het voorstel van de aanklager was natuurlijk veel te hoog. 1 of 2 potjes, dat had Feyenoord namelijk zeker geaccepteerd.
 
Laatst bewerkt:

Ivanhoe

Active member
Het probleem is dat een aanklager alleen een onderzoek mag instellen als er een delict is gepleegd waar meer dan een wedstrijd op staat. Ik weet niet of de aanklager Kramer voor duwen meer dan een wedstrijd had kunnen opleggen. Indien dat niet kan, dan was Kramer sowieso vrijuit gegaan. Als hij geen sterke zaak heeft, dan kan hij iig beter wat lager in de boom zitten. Slaan en een eis van twee wedstrijden had Feyenoord echt wel geaccepteerd.

Lijkt me logisch, anders kun je voor ieder wissewasje (zoals bijvoorbeeld deze duw) een onderzoek gaan instellen en dat moet uiteraard alleen voor zware overtredingen mogelijk zijn. Jammer dat je tot aan de commissie van beroep moet procederen om je gelijk te halen. Deze overtreding was gewoon goed voor geel, niks meer.
 

Jozsef

New member
Zijn club staat voor een interessante periode met duels met AZ, ADO Den Haag en twee maal Ajax (waarvan een maal in de strijd om de KNVB-beker) voor de boeg. De vrees bij Feyenoord bestond dat Kramer in een aantal van deze wedstrijden niet opgesteld kon worden. "Je kunt dus begrijpen dat ik heel opgelucht ben", aldus Kramer, die zich in korte periode tot belangrijke schakel heeft ontpopt bij de Rotterdamse club. "Anderzijds: het was gewoon geen slaan wat ik deed. Dat heb ik steeds gezegd en dat is ook zo. Wat dat betreft is het een logische uitspraak."
.
 

de waan

Well-known member
Beroepscommissie spreekt Kramer vrij

De commissie van beroep, het hoogste rechtsprekende orgaan in het Nederlandse voetbal, heeft Feyenoord-speler Michiel Kramer vrijgesproken. De commissie van beroep acht het slaan van een tegenstander tijdens De Graafschap ? Feyenoord op 4 oktober 2015 niet bewezen en oordeelt dat er sprake is van duwen.

Volgens de beroepscommissie is er wel sprake van ongeoorloofd onsportief gedrag van Kramer, maar is de aanklacht van de aanklager ? het slaan van een tegenstander? niet bewezen. Hierdoor wordt Kramer vrijgesproken van de overtreding en is een straf op basis van een andere aanklacht niet mogelijk.

knvb.nl

Logische uitspraak, lijkt me.

Juridische logica, ja.

Dit is natuurlijk verder zo krom als een hoepel. Omdat het geen slaan is, is het vrijspraak. Heel raar.
 

Fabian

Active member
Juridische logica, ja.

Dit is natuurlijk verder zo krom als een hoepel. Omdat het geen slaan is, is het vrijspraak. Heel raar.

Ze kunnen hem niet bestraffen voor een ander vergrijp. Bij de 'nieuwe' constatering duwen ipv slaan komt hij dus weg zonder straf.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Juridische logica, ja.

Dit is natuurlijk verder zo krom als een hoepel. Omdat het geen slaan is, is het vrijspraak. Heel raar.

Het is sowieso de vraag of er wel een schorsing had kunnen uitrollen. Wat Ivanhoe zegt is dit normaal geel. Zeker als de scheidsrechter het ziet (Locadia, Bazoer etc. etc.). Ook al staat op dit 'gewelddadig' duwen een wedstrijd, dan is dat een wissewasje wat de aanklager moet laten gaan.
 

de waan

Well-known member
Ze kunnen hem niet bestraffen voor een ander vergrijp. Bij de 'nieuwe' constatering duwen ipv slaan komt hij dus weg zonder straf.
Dat snap ik, maar dat is juridische logica. Dat loopt nou niet altijd parallel aan wat daadwerkelijk logisch/rechtvaardig is.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dat snap ik, maar dat is juridische logica. Dat loopt nou niet altijd parallel aan wat daadwerkelijk logisch/rechtvaardig is.

Het meest rechtvaardige was een wedstrijdje toekijken voor dit vergrijp + eentje voor de nog openstaande voorwaardelijke straf geweest. Los van wat Max zegt, want dat heeft ook met juridische rechtvaardigheid te maken. De aanklager had echter een hogere straf in gedachten. En dan ook met als argument dat het een zwaarder vergrijp was dan dat het daadwerkelijk was. Dom dus en ook niet rechtvaardig.
 

Fabian

Active member
Dat snap ik, maar dat is juridische logica. Dat loopt nou niet altijd parallel aan wat daadwerkelijk logisch/rechtvaardig is.

Maar wat is er niet logisch dan? Wellicht ligt het aan mij omdat ik in het verre verleden een juridische opleiding heb gevolgd, maar de vraag was hier of het slaan was of niet. Dus vrijspraak of een schorsing, meer opties zijn er dan niet. Ze gaan geen nieuwe situatie beoordelen.

En de enige sanctie zou inderdaad wellicht een gele kaart zijn geweest. Zie bijvoorbeeld Locadia dit weekend. Maar die uitreiken in de zittingszaal zou een unicum zijn.

Terzijde... De verwijzing van verschillende mensen naar Bazoer overigens vind ik niet kloppend. Als ik die situatie bekijk, zie ik geen intentie bij Bazoer. Dat was gewoon ongelukkig.
 

Joost

Well-known member
Het meest rechtvaardige was een wedstrijdje toekijken voor dit vergrijp + eentje voor de nog openstaande voorwaardelijke straf geweest. Los van wat Max zegt, want dat heeft ook met juridische rechtvaardigheid te maken. De aanklager had echter een hogere straf in gedachten. En dan ook met als argument dat het een zwaarder vergrijp was dan dat het daadwerkelijk was. Dom dus en ook niet rechtvaardig.

Het meest logische was geweest als ze zulk soort dingen niet enorm uitvergroten en het spel z'n beloop laten. Echt onsportief gedrag moet je straffen maar dit soort dingetjes in duels moet je niet gaan zoeken.
 

Fabian

Active member
Het meest logische was geweest als ze zulk soort dingen niet enorm uitvergroten en het spel z'n beloop laten. Echt onsportief gedrag moet je straffen maar dit soort dingetjes in duels moet je niet gaan zoeken.

Hoewel het niet zo mogen, denk ik dat de eerdere vrijspraken van Elia en Karsdorp hebben meegespeeld. Fox speelde dat spel al door de 'ernst' te benadrukken door het fragment wel erg vaak uit te zenden. De aanklager is in die hype meegedaan en heeft eigenlijk zelf niet logisch nagedacht.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Fox Sports mag hier best lering uit trekken. Zelfs al was het een situatie als het bijten van Suarez moet je het niet eindeloos blijven herhalen tijdens de wedstrijd zelf. Vijf keer is wel genoeg.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De reacties onder het artikel op telegraaf.nl make my day. :duim:

Los van vandaag krijg ik sowieso de indruk dat Kramer niet heel populair is onder veel voetballiefhebbers. Hiervoor heeft hij los van dat gevalletje Cillessen toch niet zo heel veel op zijn kerfstok?
 

Fabian

Active member
Los van vandaag krijg ik sowieso de indruk dat Kramer niet heel populair is onder veel voetballiefhebbers. Hiervoor heeft hij los van dat gevalletje Cillessen toch niet zo heel veel op zijn kerfstok?

De reacties gaan bijna niet over Kramer. De reacties gaan over Feyenoord. We worden richting het kampioenschap gearbitreerd. Dat is een beetje de conclusie die je vanuit de reacties kunt waarnemen.

Mooi fenomeen dat internet en het daarbij horende geroeptoeter.
 

Reza

Member
Zitten er bij de KNVB nou rechters of zo? Hoe ze dit zo expliciet juridisch beargumenteren. Dit laat in ieder geval zien dat de ''rechtbank'' van de KNVB echt onafhankelijk is. Ik vraag me wel af hoe het met Leo Driessen gaat. De commentator van dienst in Doetichem en aanstichter van deze aanklacht. Die zal wel balen.
 
Bovenaan