De Bewegers

Pascallovic

Well-known member
Een marathoncursus lijkt dan inderdaad geen goed idee. Je kan wel eventueel nog richting Amsterdam gaan voor een of meer van de vier trainingslopen: http://www.trainingslopen.info Ik zie dat er sowieso wel meer tips staan voor het lopen van een marathon en het trainen voor een marathon.

AC Waterland is volgens mij ook wel een redelijk actieve vereniging. Mijn vader loopt daar vaak de Twiskermolenloop. Die wordt geloof ik meerdere keren per jaar georganiseerd. Je ziet alleen niet vaak dat hardloopverenigingen marathoncursussen organiseren indien ze niet zelf een marathon organiseren of er een in de directe omgeving wordt georganiseerd. Al ligt Landsmeer natuurlijk wel redelijk tegen Amsterdam aan.
Een paar van die trainingslopen ga ik zeker doen. Eentje kan ik niet vanwege de Nijmeegse 4daagse, maar de overige 3 ga ik zeker doen.

Twiskemolenloop heb ik ook weleens gedaan. 7 juni doe ik de halve marathon van Monnickendam, voor die tijd een aantal keren per week trainen om de hartslag alvast naar beneden te krijgen. Die site ziet er voor de rest ook wel interessant uit qua tips. Bedankt.
 
?

?uti

Guest
Hoe ging het Z? Nog last van de wind gehad richting Stavoren?

Het ging eigenlijk heel erg goed. Even na half 8 passeerde ik de start. Het was de eerste kilometers nog lastig tempo maken, maar bij Witmarsum kon het tempo er wat meer op. Tot aan Harlingen steeds ronde 27 tot 28 km/h gereden (lekker tempo), daarna wat meer tempo gemaakt tot aan Harlingen, vrijwel continue boven de 30 km/h gezeten. Tot aan Dokkum het ook nog wel vol kunnen houden rond de 28, 29, 30 km/h. In Dokkum even een stop gemaakt, terrasje gepakt.

Daarna tot aan Leeuwarden zo rond de 27 tot 28 km/h gereden. Het ging tot daar allemaal nog vrij moeiteloos. Bij Dronrijp nog even een stop gemaakt, ik zag een paar bekenden in de berm zitten, ben er even bij gaan zitten.

Vervolgens vond ik het stuk tot aan Bolsward behoorlijk klote, ongunstige wind en een vrij saaie omgeving. Het maakte het fietsen er niet gemakkelijker op.

Eenmaal bij Bolsward aangekomen was het zo druk dat er gelopen moest worden, daarna kon het gas er weer op, ik was na een kwartier al in Sneek, 29,7 km/h gemiddeld op dat traject en op de max 38,9 km/h. Dat was met minder drukte nog een stuk sneller gegaan.

Vervolgens in Sneek en IJlst even snel achter elkaar twee stempels halen en daarna doorknallen. Bij Woudsend stond weer wat support langs de kant, daar heb ik vrij lang op een bankje gezeten. Even de batterijen bijladen en daarna volle bak richting Sloten. Het stuk naar Spannenburg is heerlijk, weinig andere fietsers, een brede weg en een prettig windje, met gemiddeld 37 tot 38 km/h ging het daar wel lekker. Af en toe nog tot boven de 40 kunnen aantikken.

Van Spannenburg tot aan Sloten was het weer iets drukker op het fietspad, het tempo ging er wat uit. Bij Sloten moest ik allereerst voor de brug wachten, en daarna moet je door het drukke en smalle centrum van Sloten.......lopend, want fietsend was het daar niet te doen. Erg tijdrovend en ook wel een beetje frustrerend. Van Sloten tot Balk was het weer erg druk op de fietspaden en dat maakte het doorrijden onmogelijk.

Bij Balk ga je langs de sportvelden het dorp uit, het was daar nog steeds druk maar de weg werd breder dus je kon daar prima wat slakken inhalen. Richting Oudemirdum was het ook prima fietsen, we konden gewoon over de weg ipv het smalle fietspad.....alleen jammer dat er ook auto's in tegengestelde richting op het parcours zaten. Dat maakte inhalen soms gevaarlijk en daarmee doorrijden lastig. Vlak na de stempelpost bij Oudemirdum stond er onverwacht weer wat support langs de weg, dus weer even een korte pauze genomen....

Het stuk Oudemirdum - Stavoren was het zwaarste van de route. Harde wind vanaf het IJselmeer daar bovenop de dijk en dat over een behoorlijk afstand. Toch een tempo kunnen rijden van 22 tot 25km/h. Ben op dat stukje mooi bij een groepje gaan hangen, dat maakt het tenslotte toch even gemakkelijker.

Bij Stavoren heb ik mijn laatste stop gemaakt, mijn support stond weer langs de weg. Vanaf daar ben ik weer aangehaakt bij een groepje en konden we weer aardig tempo rijden, tot aan Parrega mooi constant rond de 27 km/h gebleven. Wat best knap was, want het was weer druk op de fietspaden. Bij Hindeloopen ging het allemaal weer even traag, je moet daar stempelen en kort daarna linksaf met zijn allen door een smalle straat, waar iedereen ook nog eens over een brug moet van 1,5 meter breed.

Mijn streeftijd van 9 uren heb ik niet gehaald, wat dat betreft heb ik de drukte toch wat onderschat, maar met 9 uren en 51 minuten ben ik zeker niet ontevreden. Zeker niet als je meerekent dat daar enige loopminuten bij zijn inbegrepen.
En hoe ik me nu voel? Best goed eigenlijk, totaal geen last van de benen, wel een beetje in de polsen.


TAchDs4q.png
 
?

?uti

Guest
Haha, lees 'm nu pas, heb me mar niet onder Eef de Kip aangemeld op Strava.


Gisteren wwer over de 100, mooie route zo langs de Vecht. Zoiets?

http://afbeelding.im/Seq4qcOr

Weet alleen niet hoe ik 'm nu direct als plaatje kan laten zien.

edit, ook nog maar even de gegevens.

http://afbeelding.im/tXr7viuu

Waar ik alleen een beetje moeite mee heb bij Strava is het gemiddelde, was gisteren met een vriend die hetzelfde rondje reed een 1 km hoger zat qua gemiddelde, zal wel aan pauzetijd liggen neem ik aan maar weet niet hoe je dit aan kunt passen.

Lekker afstandje hoor, ook helemaal geen verkeerde snelheid. Veel stedelijk gebied, kan je daar een beetje doortrappen?
 
?

?uti

Guest
Ik doe 't je niet na, Zuti. Wat een kolere-eind zeg, pfff...

Ik had in alle eerlijkheid wel verwacht compleet stuk te zijn zodra ik de finish had bereikt. Het viel enorm mee. De sfeer in de dorpjes en steden trekken je er wel doorheen, en zo af en toe klamp je gewoon bij iemand of een groepje aan om jezelf door die kilometers heen te slaan. Deze kan jij ook uitrijden in deze sfeer en omstandigheden, dat weet ik zeker.

Gewoon proberen volgend jaar, overnachten kan hier wel.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Leuk om te lezen Zuti. Herkenbaar ook. Heb 'm zelf 7 keer gereden en eigenlijk na afloop ook altijd wel een goed gevoel. De twee keer dat ik 'm gereden heb zonder training, had ik wel meer last van mijn zitvlak en van spierpijn twee dagen na de tocht.

De wind zorgt trouwens elk jaar wel voor een andere beleving, maar dat stuk van Leeuwarden naar Bolsward is gewoon altijd kloten. vanaf Dronrijp geen dorpen, een brede weg en met je smoel vaak vol in de wind. De vele kennissen langs de weg maken het ook bijzonder, net zoals een stop hier en daar. Knap gedaan en qua tijd ook vergelijkbaar met mijn tijden. Snelste wat ik ooit heb gehad is een gemiddelde fietssnelheid van 24,7. Dat is nog lastig genoeg met de drukte.

Volgend jaar weer?
 
?

?uti

Guest
Leuk om te lezen Zuti. Herkenbaar ook. Heb 'm zelf 7 keer gereden en eigenlijk na afloop ook altijd wel een goed gevoel. De twee keer dat ik 'm gereden heb zonder training, had ik wel meer last van mijn zitvlak en van spierpijn twee dagen na de tocht.

De wind zorgt trouwens elk jaar wel voor een andere beleving, maar dat stuk van Leeuwarden naar Bolsward is gewoon altijd kloten. vanaf Dronrijp geen dorpen, een brede weg en met je smoel vaak vol in de wind. De vele kennissen langs de weg maken het ook bijzonder, net zoals een stop hier en daar. Knap gedaan en qua tijd ook vergelijkbaar met mijn tijden. Snelste wat ik ooit heb gehad is een gemiddelde fietssnelheid van 24,7. Dat is nog lastig genoeg met de drukte.

Volgend jaar weer?

24,7 is inderdaad heel behoorlijk met die drukte, vooral als je bedenkt hoe vaak je slechts hardlooptempo kunt aanhouden. In mijn snelheidsgrafiek tel ik 16 punten van onder de 10 km/h......dat doet je gemiddelde geen goed.


Of ik er volgend jaar weer bij ben valt nog te bezien. Doorgaans ben ik meer van "deze kan ik afvinken, volgend jaar iets anders". Het hangt er ook een beetje vanaf welke andere tochten er volgend jaar rond die datum zijn, dan moet je een keus maken. Als de elfsteden volgend jaar de mooiste of meest praktische blijkt dan kan het zomaar zijn dat ik toch ga starten. Heb in ieder geval een mooie dag gehad gisteren.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Žuti;15927 zei:
24,7 is inderdaad heel behoorlijk met die drukte, vooral als je bedenkt hoe vaak je slechts hardlooptempo kunt aanhouden. In mijn snelheidsgrafiek tel ik 16 punten van onder de 10 km/h......dat doet je gemiddelde geen goed.


Of ik er volgend jaar weer bij ben valt nog te bezien. Doorgaans ben ik meer van "deze kan ik afvinken, volgend jaar iets anders". Het hangt er ook een beetje vanaf welke andere tochten er volgend jaar rond die datum zijn, dan moet je een keus maken. Als de elfsteden volgend jaar de mooiste of meest praktische blijkt dan kan het zomaar zijn dat ik toch ga starten. Heb in ieder geval een mooie dag gehad gisteren.

Dat jaar had ik ook echt veel getraind en was er een zeer gunstige wind in de bovenste helft en nauwelijks wind in de onderste helft. Bovendien startte ik toen in groep 4. Dat is ook gunstig. Jij startte vrij laat en dan heb je veel meer drukte.
 

Eef de Kip

Well-known member
Žuti;15845 zei:
Mijn streeftijd van 9 uren heb ik niet gehaald, wat dat betreft heb ik de drukte toch wat onderschat, maar met 9 uren en 51 minuten ben ik zeker niet ontevreden. Zeker niet als je meerekent dat daar enige loopminuten bij zijn inbegrepen.
En hoe ik me nu voel? Best goed eigenlijk, totaal geen last van de benen, wel een beetje in de polsen.

Pff, da's een best gemiddelde, petje af. Daar kom ik - nog - niet aan. Laatste is wel herkenbaar, ondanks dat ik vorig jaar na 150 km m'n benen een beetje voelde had ik meer last van m'n zitvlak en mijn nek.

Žuti;15846 zei:
Lekker afstandje hoor, ook helemaal geen verkeerde snelheid. Veel stedelijk gebied, kan je daar een beetje doortrappen?

Alleen beginstuk door Amsterdam maar direct rond de kern van Amsterdam richting Muiden is het een en al groen. Stuk langs de Vecht is een heel mooi stuk, wegen niet te breed maar ook niet te druk, wordt alleen een beetje moe van die oudjes op zo'n electrische fiets, af en toe levensgevaarlijk als je er langs wil.
Stuk wat ik een paar weken terug fietste langs de Amstel is helemaal mooi om te fietsen. Wel grappig want je zou denken dat het in de drukke randstad behelpen is maar er zijn zat mooie fietsroutes.
 
?

?uti

Guest
Dat jaar had ik ook echt veel getraind en was er een zeer gunstige wind in de bovenste helft en nauwelijks wind in de onderste helft. Bovendien startte ik toen in groep 4. Dat is ook gunstig. Jij startte vrij laat en dan heb je veel meer drukte.

Ja klopt. Starten in groep 18 is zeker niet ideaal, maar ik had tenminste een startkaart (kunnen overnemen), dat het groep 18 betrof was iets minder, haha.


Had je dit jaar geen zin om voor je achtste kruisje te gaan?
 
?

?uti

Guest
Pff, da's een best gemiddelde, petje af. Daar kom ik - nog - niet aan. Laatste is wel herkenbaar, ondanks dat ik vorig jaar na 150 km m'n benen een beetje voelde had ik meer last van m'n zitvlak en mijn nek.

Nou, jij doet ruim 108 km met 24,3 gemiddeld. Volgens mij kun je dan heel aardig meekomen. Als ik rond de 100 km fiets dan zit ik ongeveer rond hetzelfde gemiddelde als jij.

Alleen beginstuk door Amsterdam maar direct rond de kern van Amsterdam richting Muiden is het een en al groen. Stuk langs de Vecht is een heel mooi stuk, wegen niet te breed maar ook niet te druk, wordt alleen een beetje moe van die oudjes op zo'n electrische fiets, af en toe levensgevaarlijk als je er langs wil.
Stuk wat ik een paar weken terug fietste langs de Amstel is helemaal mooi om te fietsen. Wel grappig want je zou denken dat het in de drukke randstad behelpen is maar er zijn zat mooie fietsroutes.

Dan valt het mee. Je zou inderdaad niet verwachten dat je daar veel mooie fietsroutes hebt.
 
?

?uti

Guest
Vraag aan de kenners: Wat is nou de beste methode, naast voeding, om wat kilo's te verliezen?
En als het even kan zonder hardlopen, daar heb ik echt zwaar een hekel aan.


Het komende jaar wil ik nog wat stappen omhoog maken met het fietsen, dan zouden er om te beginnen wat kilo's vanaf mogen, zo'n 10 tot 15 kilo kan ik wel missen. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

PES5

Administrator
Forumleiding
Žuti;15936 zei:
Ja klopt. Starten in groep 18 is zeker niet ideaal, maar ik had tenminste een startkaart (kunnen overnemen), dat het groep 18 betrof was iets minder, haha.


Had je dit jaar geen zin om voor je achtste kruisje te gaan?

Jawel, maar ik had al iets anders afgelopen weekend en heb afgelopen jaar ook amper gefietst. Ik was dit jaar deels examensecretaris op het werk, dus erg veel extra drukte.
 
?

?uti

Guest
Vanavond nog even een kort rondje gemaakt.
Even volle bak rijden gedurende een kleine 10 km met als doel gemiddeld 30+ te scoren.
Met 31,1 km/h gemiddeld op de finish ben ik dan ook erg tevreden.

HZNYvxlX.png



Daarna rustig terug naar huis rijden

iMHxwFOX.png
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat je de volgende dag alweer op de fiets stapt en op tempo gaat rijden. Bij mij gaan morgen de hardloopschoenen weer aan. De volgende Wijkenloop staat weer op het programma. Rond de 10 kilometer. In principe de bedoeling om het rustig aan te doen en rond de vijf minuten per kilometer te lopen.
 
?

?uti

Guest
Dat je de volgende dag alweer op de fiets stapt en op tempo gaat rijden. Bij mij gaan morgen de hardloopschoenen weer aan. De volgende Wijkenloop staat weer op het programma. Rond de 10 kilometer. In principe de bedoeling om het rustig aan te doen en rond de vijf minuten per kilometer te lopen.

Ik had "goede benen" vandaag, overdag echter genoeg te doen, vandaar dat ik in de avond nog even een kort rondje heb gedaan. Wilde toch even wat kilometers maken, en de rest van de week heb ik daar geen tijd meer voor. Maandag wellicht nog even wat kilometertjes pakken, daarna vakantie vieren en 14 dagen zonder fiets zitten.


Je bent goed bezig. Hoe bepaal je wat je moet trainen of gaat het gewoon op gevoel en op basis van persoonlijke doelstellingen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
De Bewegers

Vanaf het moment van inschrijving voor de hardloopvierdaagse op 26 april tot de start op 22 mei had ik niet al te gek veel tijd om te trainen. Op 26 april zelf een tien kilometer hardgelopen met moeite binnen de 51 minuten. Vijf dagen later wilde ik de eerste trainingskilometers maken, maar heb ik het bij 3 km gelaten wegens reactie van de spieren. Daarna anderhalve week na inschrijving weer met tien kilometer begonnen bij de start van de Hoornse wijkenlopen. Die in principe op maximaal gelopen en dan wen je ook weer aan het wedstrijd element. Je wil toch sommige bekende voorblijven. Daarna had ik nog maar 2,5 week voorbereidingstijd. Dus toen heb ik de keuze gemaakt om de grens op te gaan zoeken qua trainingsarbeid met vooral de focus duurvermogen. Waarbij ik in principe tussen de vijf en zes minuten per kilometer wilde gaan lopen gezien dat mijn beoogde boven en ondergrens qua snelheid zou zijn tijdens de vierdaagse zelf. In het eerste weekend toen drie dagen achter elkaar hardgelopen om te wennen aan het meerdere dagen achter elkaar hardlopen. Vrijdag en zaterdag voor mijzelf getraind 10 en 13,5 km waarbij ik af en toe even pauze heb genomen. De zondag een wedstrijd van 17 km gedaan om aan het gevoel te wennen van een wedstrijd hard te lopen als je de dagen ervoor ook hard hebt gelopen. Daarnaast zit je dan al dicht bij de lengte van de langste etappe tijdens de vierdaagse zelf. Vervolgens het lichaam twee dagen gegeven om te herstellen. Vervolgens weer een wijkenloop omdat het zo uitkomt. Die weer op maximaal gelopen om te kijken waar het lichaam potentieel toe in staat is. Het tweede weekend aangegrepen om op de vrijdag veel aan duurvermogen te werken met 24 km hardlopen op zoveel mogelijk onverharde padem en de zondag een wedstrijd van 14,5 km met wat kleine heuveltjes en bruggetjes. Tijdens de trainingsloop heel veel pauzes genomen en volledige op duurvermogen getraind door veelal tussen de 5:30 en 6:15 minuten per km te lopen. De 14,5 km wedstrijd heb ik weer aangegrepen om wedstrijdritme op te doen en te kijken hoe ver ik kan gaan. Gezien de heuveltjes tegenvielen ben ik toen op de maandag de heuvel nog een aantal keren opgerend. De wijkenloop stond verder woensdag weer ophef programma en gezien de vierdaagse moest die in een rustig tempo om frisse benen te hebben op vrijdag.

Ik heb dus eigenlijk in zo'n kort mogelijke periode geprobeerd om alle elementen van de hardloopvierdaagse te trainen voor zover mogelijk. Duurvermogen, onverhard, heuvels, meerdere dagen achter elkaar hardlopen en wedstrijdritme opdoen. Daarbij flink de grens opgezocht van wat verantwoord is en goed naar het lichaam luisteren en juist interpreteren. Bij die 24 km duurloop voelde ik de eerste km al gevoelige spieren. Na een beetje gerekt en gestrekt te hebben weer doorgegaan. Voor hetzelfde geld loop je jezelf de blessures in.

Maar goed ik lijk nu wel weer een beetje terug te zijn. Ik kan weer een goed tempo vasthouden zelfs wanneer de benen vermoeid raken. Nu moet ik het hardlopen gaan volhouden. Juni moet wel lukken. De komende vier weken staan er nog wijkenlopen op het programma, 7 juni de Hoorn marathon (10 km) en 19 juni is de Midsummernachtcross (16,1 km) in het Amsterdamse bos. Wellicht dat ik een halve marathon ga uitzoeken om mij op voor te bereiden. De afstand waarvan ik het makkelijkste mijn PR kan verbeteren. Hoewel mijn vijf kilometer tijd staat nog minder scherp, maar die afstand heeft minder mijn interesse.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan