Hoe ging het Z? Nog last van de wind gehad richting Stavoren?
Het ging eigenlijk heel erg goed. Even na half 8 passeerde ik de start. Het was de eerste kilometers nog lastig tempo maken, maar bij Witmarsum kon het tempo er wat meer op. Tot aan Harlingen steeds ronde 27 tot 28 km/h gereden (lekker tempo), daarna wat meer tempo gemaakt tot aan Harlingen, vrijwel continue boven de 30 km/h gezeten. Tot aan Dokkum het ook nog wel vol kunnen houden rond de 28, 29, 30 km/h. In Dokkum even een stop gemaakt, terrasje gepakt.
Daarna tot aan Leeuwarden zo rond de 27 tot 28 km/h gereden. Het ging tot daar allemaal nog vrij moeiteloos. Bij Dronrijp nog even een stop gemaakt, ik zag een paar bekenden in de berm zitten, ben er even bij gaan zitten.
Vervolgens vond ik het stuk tot aan Bolsward behoorlijk klote, ongunstige wind en een vrij saaie omgeving. Het maakte het fietsen er niet gemakkelijker op.
Eenmaal bij Bolsward aangekomen was het zo druk dat er gelopen moest worden, daarna kon het gas er weer op, ik was na een kwartier al in Sneek, 29,7 km/h gemiddeld op dat traject en op de max 38,9 km/h. Dat was met minder drukte nog een stuk sneller gegaan.
Vervolgens in Sneek en IJlst even snel achter elkaar twee stempels halen en daarna doorknallen. Bij Woudsend stond weer wat support langs de kant, daar heb ik vrij lang op een bankje gezeten. Even de batterijen bijladen en daarna volle bak richting Sloten. Het stuk naar Spannenburg is heerlijk, weinig andere fietsers, een brede weg en een prettig windje, met gemiddeld 37 tot 38 km/h ging het daar wel lekker. Af en toe nog tot boven de 40 kunnen aantikken.
Van Spannenburg tot aan Sloten was het weer iets drukker op het fietspad, het tempo ging er wat uit. Bij Sloten moest ik allereerst voor de brug wachten, en daarna moet je door het drukke en smalle centrum van Sloten.......lopend, want fietsend was het daar niet te doen. Erg tijdrovend en ook wel een beetje frustrerend. Van Sloten tot Balk was het weer erg druk op de fietspaden en dat maakte het doorrijden onmogelijk.
Bij Balk ga je langs de sportvelden het dorp uit, het was daar nog steeds druk maar de weg werd breder dus je kon daar prima wat slakken inhalen. Richting Oudemirdum was het ook prima fietsen, we konden gewoon over de weg ipv het smalle fietspad.....alleen jammer dat er ook auto's in tegengestelde richting op het parcours zaten. Dat maakte inhalen soms gevaarlijk en daarmee doorrijden lastig. Vlak na de stempelpost bij Oudemirdum stond er onverwacht weer wat support langs de weg, dus weer even een korte pauze genomen....
Het stuk Oudemirdum - Stavoren was het zwaarste van de route. Harde wind vanaf het IJselmeer daar bovenop de dijk en dat over een behoorlijk afstand. Toch een tempo kunnen rijden van 22 tot 25km/h. Ben op dat stukje mooi bij een groepje gaan hangen, dat maakt het tenslotte toch even gemakkelijker.
Bij Stavoren heb ik mijn laatste stop gemaakt, mijn support stond weer langs de weg. Vanaf daar ben ik weer aangehaakt bij een groepje en konden we weer aardig tempo rijden, tot aan Parrega mooi constant rond de 27 km/h gebleven. Wat best knap was, want het was weer druk op de fietspaden. Bij Hindeloopen ging het allemaal weer even traag, je moet daar stempelen en kort daarna linksaf met zijn allen door een smalle straat, waar iedereen ook nog eens over een brug moet van 1,5 meter breed.
Mijn streeftijd van 9 uren heb ik niet gehaald, wat dat betreft heb ik de drukte toch wat onderschat, maar met 9 uren en 51 minuten ben ik zeker niet ontevreden. Zeker niet als je meerekent dat daar enige loopminuten bij zijn inbegrepen.
En hoe ik me nu voel? Best goed eigenlijk, totaal geen last van de benen, wel een beetje in de polsen.