Cricket

Joost

Well-known member
En de eerste bal landt precies voor de grens, een 4 dus en Nederland is zeker van de winst.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Schotland 159 all out, prima overwinning. Morgen tegen de VAE, die moet je zeker kunnen winnen.
 

Joost

Well-known member
Ik vond dit op voorhand een van de belangrijkste wedstrijden. Dat Afghanistan te sterk zou zijn was geen verrassing maar ik schatte de Schotten behoorlijk hoog in. Nu zou het geen probleem mogen zijn om de 2e plaats op te eisen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
En de eerste bal landt precies voor de grens, een 4 dus en Nederland is zeker van de winst.
Even terzijde, maar je bent nooit officieel zeker van de winst voordat de laatste bal gegooid is. Als er een no ball of wide gegooid wordt, is er een extra bal en 1 (wide) of 2 (nb) strafrun(s). In theorie is iedere denkbare score dus nog te halen als je in de laatste over zit.
 

Joost

Well-known member
Even terzijde, maar je bent nooit officieel zeker van de winst voordat de laatste bal gegooid is. Als er een no ball of wide gegooid wordt, is er een extra bal en 1 (wide) of 2 (nb) strafrun(s). In theorie is iedere denkbare score dus nog te halen als je in de laatste over zit.

In theorie wel ja, in de praktijk was die marge meer dan genoeg.
 

Joost

Well-known member
Nederland heeft gekozen eerst te fielden. De Arabieren moeten daarom eerst slaan en komen in hun powerplay tot 44 runs. Nederland had er gisteren 47, Schotland 48. Een normale score dus al was de eerste over toch even schrikken met 14 runs.

Nederland heeft wel al twee Arabieren uit gekregen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik zit te kijken, maar snap er nog steeds heel weinig van. Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe dit nou precies werkt?
 

Joost

Well-known member
De Arabieren zijn nu aan slag. Je ziet aan beide kanten van die small bruine strook iemand staat, dat zijn de mannen die slaan.

Ze moeten die bal zo ver mogelijk proberen weg te slaan en daarna tussen de paaltjes heen en weer rennen en zorgen dat ze op tijd weer achter de lijn zijn. Per keer dat ze heen en weer rennen krijgen ze 1 punt= 1 run.
Sla je de bal tegen de blauwe buitenrand aan dan krijg je vier punten=runs, gaat de bal door de lucht over die rand dan krijg je 6 runs.

Het gaat allemaal vrij traag dus je hebt tijd genoeg om alle cijfers bij te houden en dat is een groot deel van de magie van cricket.

Bij mij staat nu:
UAE 78-2
11.4

Dat betekend; UAE heeft 78 runs gescoord en er zijn 2 man uit.
11.4 is de over; 11 hele overs en 4 ballen gespeeld.
Een over bestaat uit 6 ballen. Hierna krijg je dus 11.5 en 12 en 12.1 etc.
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Administrator
Forumleiding
Thanks!

Ik zie dat die Arabieren steeds ballen slaan, dus dat betekent volgens mij dat het niet zo goed gaat... Of wel?
 

Joost

Well-known member
Thanks!

Ik zie dat die Arabieren steeds ballen slaan, dus dat betekent volgens mij dat het niet zo goed gaat... Of wel?

Jawel, eerst mogen de arabieren slaan. Als die 20 overs gehad hebben of wanneer ze alle 10 uit zijn mag Nederland pas.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Jawel, eerst mogen de arabieren slaan. Als die 20 overs gehad hebben of wanneer ze alle 10 uit zijn mag Nederland pas.

Ah en ondanks dat ze wel steeds die bal kunnen raken, gaat het toch niet zo goed omdat ze weinig runs scoren. Ik snap het! Thanks!
 

Reinoud

Well-known member
Is cricket voor een gedeelte te vergelijken met honkbal? Pitchten, slaan, homerun (6 pnt) Of is dit een hele slechte vergelijking?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
In theorie wel ja, in de praktijk was die marge meer dan genoeg.
Mijn club Derbyshire heeft het vorig jaar voor elkaar gekregen te verliezen toen de tegenstander 12 runs nodig had met 1 bal. Een prestatie opzich... Maar dat is vrij uitzonderlijk ja.

VAE 119-7, 120 dus nodig voor Nederland uit 120 ballen. Dat mag normaal gesproken geen probleem zijn.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Je hebt toch 10 ballen in een over? En er zijn 20 overs. Dus 200 ballen. Of klopt dat niet?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Is cricket voor een gedeelte te vergelijken met honkbal? Pitchten, slaan, homerun (6 pnt) Of is dit een hele slechte vergelijking?
De vergelijking is niet heel vreemd. Er zijn wel grote verschillen, maar honkbal komt gedeeltelijk voort uit cricket.
 

Mr. Wrong

New member
Het enige wat ik van cricket weet heb ik van Sjakie en zijn wondersloffen geleerd :)
Serie van 100 schijnt nogal bijzonder te zijn.
 
Bovenaan