Coronavirus 2

De Wolf

Well-known member
Ik vraag mij wel af of het OMT voor versoepelingen gaat. In Rotterdam kunnen de ziekenhuizen het niet aan. Duitsland is zelfs voor een strengere lockdown. Ik denk dat ze toch een maandje wachten tot het wat rustiger is.
 

De Groene Scout

Well-known member
Wel weer fraai die tegenstrijdigheid. De Jonge met de aankondiging van versoepelingen, maar blijkbaar heeft hij weer voor de beurt gesproken, want de OMT-mensjes vinden dat helemaal geen goed idee.
 

Joost

Well-known member
Is er vandaag het waarschijnlijke effect te zien dat het Paasweekend voorbij is?
Pasen lijkt een kleiner effect te hebben dan sneeuw of Kerstmis. Het aantal geteste mensen op 2e paasdag was 24% lager dan een week ervoor terwijl bij de dagen ervoor het verschil rond de 12/13% lag. 1e Paasdag zat er tussenin. Met Kerstmis was het beide dagen wel 30% verschil.

Er is zeker een klein effect te zien, dat was in de ziekenhuizen ook al te zien in de cijfers van gisteren maar ik ben positief gestemd dat de correcties heel erg mee zullen vallen. Sterker nog, door de veranderende teststrategie ga ik er vanuit dat we de komende weken exponentiele daling gaan zien in het aantal gemelde positieve testen.
 

Joost

Well-known member
Wel weer fraai die tegenstrijdigheid. De Jonge met de aankondiging van versoepelingen, maar blijkbaar heeft hij weer voor de beurt gesproken, want de OMT-mensjes vinden dat helemaal geen goed idee.
Sinds het kabinet demissionair is zijn ook de Catshuis stukken openbaar. Daarin was al eerder zo'n aparte gang van zaken zichtbaar. Over de basisscholen zou je een vraag verwachten als; Is het verantwoord de basisscholen te open? Er was in de week voorafgaand ook al druk uitgeoefend en uiteindelijk werd deze vraag gesteld; "Ziet het OMT op basis van wat er nu bekend is over de rol van kinderen bij de verspreiding van de Britse variant bezwaren tegen het toestaan van fysiek primair onderwijs en het openen van de kinderopvang"

Waarop dan dit antwoord komt;
Een aantal OMT-leden geeft aan dat zij de risico’s op dit moment te groot achten om überhaupt over een versoepeling, zoals heropenen van de scholen, positief te willen adviseren. Zij zouden de situatie liefst eerst nog een aantal weken willen volgen, onder voortzetting van de huidige maatregelen.
In meerderheid erkent het OMT dat er op grond van diverse maatschappelijke afwegingen dringend ruimte gewenst is voor perspectief en enige versoepeling, ondanks de risico’s die dat met zich meebrengt op verspreiding van het virus, mits deze uiteraard niet te groot zijn. Het OMT stemt dan ook in met een advies om nu als eerste het primair onderwijs en de kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar al wel te heropenen.

Nu gebeurt weer hetzelfde maar dan op grotere schaal. Het kabinet bereid versoepelingen voor en stelt gestuurde vragen aan het OMT inclusief de maatschappelijke druk die er achter zit. Het zal wel heel erg toeval zijn dat de huidige (demissionaire) premier enorm onder druk staat en wat goed nieuws kan gebruiken.
 

De Wolf

Well-known member
Nu gebeurt weer hetzelfde maar dan op grotere schaal. Het kabinet bereid versoepelingen voor en stelt gestuurde vragen aan het OMT inclusief de maatschappelijke druk die er achter zit. Het zal wel heel erg toeval zijn dat de huidige (demissionaire) premier enorm onder druk staat en wat goed nieuws kan gebruiken.

Ik had vorige week donderdag al een gevoel dat dit aan zou komen. Gezien de ziekenhuiscijfers lijkt het mij nog te vroeg. Ik denk dat ze het nog drie weken vooruitschuiven. Een hoop vijftigers zijn dan hopelijk ook gevaccineerd dus dan zal de druk op de zorg ook minder worden.
 

JMD

Well-known member
Een hoop vijftigers zijn dan hopelijk ook gevaccineerd dus dan zal de druk op de zorg ook minder worden.
Ze zijn nog niet eens klaar met de zeventigers... Dus die vijftigers over 3 weken echt nog niet, niet eens een beetje (behalve de risicogroepen)
 

Fregge

Well-known member
Weer 1400 meer dan gisteren. 4 meer dan vorige week op dezelfde dag. Dinsdag is het besmettingspercentage wel van 9 naar 8,3% gezakt. 84000 testen afgelopen dinsdag
 

Joost

Well-known member
Weer 1400 meer dan gisteren. 4 meer dan vorige week op dezelfde dag. Dinsdag is het besmettingspercentage wel van 9 naar 8,3% gezakt. 84000 testen afgelopen dinsdag
Gisteren is altijd een heel slechte vergelijking.

De gemiddelde ziekenhuisinstroom is in een week tijd met ruim 10% gedaald, het wekelijks gemiddelde van de besmettingen is 10% lager.
Vrijwel alleen maar goed nieuws dus vandaag.
 

JMD

Well-known member
Weer 1400 meer dan gisteren. 4 meer dan vorige week op dezelfde dag. Dinsdag is het besmettingspercentage wel van 9 naar 8,3% gezakt. 84000 testen afgelopen dinsdag
Sorry hoor, maar als na meer dan 1 jaar nog niet weet dat vergelijken met de dag ervoor 0,0 zin heeft dan houdt het op. Al het hele jaar is di-woe het laagste punt, daarna loopt het op tot het weekend en dan maa-din weer af...

De enige vergelijking is die met vorige week dezelfde dag, en die is idd ongeveer gelijk met vorige week, terwijl de laatste dagen het flink minder was dan vorige week.
 

Eef de Kip

Well-known member
Wel weer een paar dagen met rukcijfers qua vaccineren maar ja, dat viel ook wel te verwachten met dat AZ gedoe.
 

erka

Well-known member
Indrukwekkend, Churchill en Eisenhower zouden nog jaloers zijn geweest op de doortastendheid van onze Hugo. Wat nou crisis.
 
Bovenaan