JMD
Well-known member
Niks. Ik post dit overzicht de laatste weken al steeds, dus ga daar mee verder...En nu?
Maar als je aan mij een mening vraagt dan is die deze:
Wereldwijd is de significante daling niet te ontkennen, die is echt spectaculair. In Amerika claimde een wetenschapper al dat er groepsimmuniteit leek bereikt, maar dat lijkt me niet te kloppen (maar goed, ben wiskundige, geen viroloog, ik heb in deze graag ongelijk).
In Nederland is het een beetje 2 verschillende signalen (en daarbij niet geholpen door de afgelopen 2 weken toen er 2 resp. 1 dag niet getest kon worden door het slechte weer en waarbij de vraag dan is of die mensen die zich die dag zouden hebben laten testen later in de week zijn gegaan of helemaal niet), de aantallen nemen iets toe, maar het percentage positieve tests daalt. Dat laatste is wel een belangrijk iets, want zegt eigenlijk (als iedereen tests kan laten doen (wat het geval is)) meer over hoe het zich ontwikkelt dan de absolute aantallen (Relatieve aantallen zijn sowieso vaak beter dan absolute).
Het is algemeen bekend dat corona/griepvirussen seizoensgebonden zijn, dus met het weer dat we deze week hebben zou je over 1 week dalingen verwachten. Of dat gebeurt (en hoe snel) ben ik wel benieuwd naar.
Wat verder opvalt is dat landen waar 'varianten' werden uitgeroepen een scherpe daling hebben meegemaakt nadat het rond Kerst heel hoog was (Zuid Afrika, VK), maar dat in Brazilië de daling niet doorzet (maar ook niet stijgt).
En ik vind het dus eerlijk gezegd heel apart hoe België met de kleinere hoeveelheid maatregelen (avondklok na 24.00, scholen gewoon open, veel winkels ook en ik meen sportscholen bv ook) zo mooi stabiel blijft rond de 2000 besmettingen per dag (wat als je compenseert voor aantal inwoners in NL rond de 3000 pe rdag zou zijn). Dus met minder maatregelen scoren ze beter, en dat al sinds half november. Dat vind ik apart, want de Britse variant was er nog eerder in België dan hier.