Coronavirus 2

Joost

Well-known member
Het is ook weer 15:15 geweest dus er is nieuwe data.

Afgelopen zaterdag zijn er ruim 35000 tests geweest waarvan 9,9% positief.
Dat zijn 58% meer tests dan een week eerder, het netto aantal positieve tests steeg met 33%.

De opnames op de verpleegafdeling daalden, op de IC stegen ze.

Verder valt op dat het gedurende heel lange tijd na 5 dagen van rapporteren 85% van het totaal aantal besmettingen bekend was. Maar dat is flink aan het zakken en is over de meest recente cijfers nog maar 75%.

De dagcijfers zijn zo buiten ieder patroon dat het onmogelijk is er iets over te zeggen.
 

Eef de Kip

Well-known member
De dagcijfers zijn zo buiten ieder patroon dat het onmogelijk is er iets over te zeggen.
Maar wel al een aantal dagen niet meer dalend is qua absolute aantallen wat dus vrees ik betekent dat er voorlopig niet veel meer bij zal komen qua versoepelingen.
 

Joost

Well-known member
Maar wel al een aantal dagen niet meer dalend is qua absolute aantallen wat dus vrees ik betekent dat er voorlopig niet veel meer bij zal komen qua versoepelingen.
De cijfers zijn dusdanig apart dat ik zelfs dat niet durf te zeggen.

In eerdere maanden zat er een duidelijk patroon in de cijfers en gingen veranderingen gelijkmatig.

Nu schiet het aantal getest omhoog, daalt het percentage positief flink, is er schijnbaar enorme vertraging in het doorgeven van de uitslag.

De grote toename in aantal tests was per afgelopen dinsdag, komende donderdag kunnen we dus eigenlijk pas echt zien of er een stijging is of dat we voor de gek worden gehouden met de cijfers.
 

JMD

Well-known member
Sorry gevegt, ik ga toch weer een lange post plaatsen... ;)

Tijd voor weer een overzicht van de besmettingen aan corona in de wereld, Europa en een aantal landen. Bron: WHO Dashboard, zij meten een week van maandag t/m zondag. Er komen vaak nog wel een klein aantal 'teruggevonden' tests bij, maar dat is vaak heel weinig.
Wereld: minder dan 2,5 miljoen besmettingen de afgelopen week, voor het eerst sinds begin oktober. Voor de 6e week op rij een daling, voor de 5e week op rij meer dan 10% (11,2%)

Europa: daalde ook voor de 6e week op rij, maar voor het eerst in 5 weken een daling van minder dan 10%. Er waren bijna 940.000 besmettingen afgelopen week, ook dit het minst sinds begin oktober.

Nederland: iets meer dan 26.000 besmettingen de afgelopen week, een toename van bijna 9% t.o.v. vorige week, maar toen waren de teststraten 2 dagen bijna compleet dicht. Net zoals dat het vorige week niet eerlijk was het aantal met dat van de week ervoor te vergelijken is het niet eerlijk de cijfers van afgelopen week te vergelijken met die van de week ervoor.

België: had weer een stijging, na 2 weken daling. Sinds half november zit België rond de 15.000 besmettingen per week en zit er geen lange stijging of daling (steeds max. 2 weken stijgen of 2 weken dalen). Afgelopen week iets meer dan 14.000 besmettingen.

Duitsland: na de grootste daling uit de hele coronatijd (25%) van de afgelopen week, kwam er nu een lichte stijging (nog geen 3%).

VK: daalde voor de 6e week op rij, weer met bijna 20%, tot 78.500 besmettingen.

Ierland: daalde ook weer (6e week op rij), nu met 10,7%, tot 5500 besmettingen.

Verenigde Staten: daalde voor het eerst sinds half oktober onder de 500.000 besmettingen, na een 6e week op rij met dalingen, en nu een van bijna 29%, de grootste daling in 1 week uit de hele crisis.

Brazilië: daalde voor de 3e week op rij, maar de daling was minder dan 1%. Opvallend dat het daar al weken zo stabiel blijft bij die aantallen (>300.000 per week), meestal zie je redelijke stabiliteit over een langere tijd bij lagere aantallen (zoals bv in België), bij grotere aantallen zie je vaak of een grote stijging of een grote daling...

Zuid Afrika: ook Zuid Afrika daalde voor de 6e week op rij, met weer bijna 25%, tot iets meer dan 12.000 in een week, het laagste aantal sinds begin november.

Portugal: daalde voor de 3e week op rij flink (bijna 45%), had nog maar iets meer dan 12.000 besmettingen, 3 weken terug was dat nog het zevenvoudige!!!
 

JMD

Well-known member
Niks. Ik post dit overzicht de laatste weken al steeds, dus ga daar mee verder...

Maar als je aan mij een mening vraagt dan is die deze:
Wereldwijd is de significante daling niet te ontkennen, die is echt spectaculair. In Amerika claimde een wetenschapper al dat er groepsimmuniteit leek bereikt, maar dat lijkt me niet te kloppen (maar goed, ben wiskundige, geen viroloog, ik heb in deze graag ongelijk).
In Nederland is het een beetje 2 verschillende signalen (en daarbij niet geholpen door de afgelopen 2 weken toen er 2 resp. 1 dag niet getest kon worden door het slechte weer en waarbij de vraag dan is of die mensen die zich die dag zouden hebben laten testen later in de week zijn gegaan of helemaal niet), de aantallen nemen iets toe, maar het percentage positieve tests daalt. Dat laatste is wel een belangrijk iets, want zegt eigenlijk (als iedereen tests kan laten doen (wat het geval is)) meer over hoe het zich ontwikkelt dan de absolute aantallen (Relatieve aantallen zijn sowieso vaak beter dan absolute).
Het is algemeen bekend dat corona/griepvirussen seizoensgebonden zijn, dus met het weer dat we deze week hebben zou je over 1 week dalingen verwachten. Of dat gebeurt (en hoe snel) ben ik wel benieuwd naar.

Wat verder opvalt is dat landen waar 'varianten' werden uitgeroepen een scherpe daling hebben meegemaakt nadat het rond Kerst heel hoog was (Zuid Afrika, VK), maar dat in Brazilië de daling niet doorzet (maar ook niet stijgt).


En ik vind het dus eerlijk gezegd heel apart hoe België met de kleinere hoeveelheid maatregelen (avondklok na 24.00, scholen gewoon open, veel winkels ook en ik meen sportscholen bv ook) zo mooi stabiel blijft rond de 2000 besmettingen per dag (wat als je compenseert voor aantal inwoners in NL rond de 3000 pe rdag zou zijn). Dus met minder maatregelen scoren ze beter, en dat al sinds half november. Dat vind ik apart, want de Britse variant was er nog eerder in België dan hier.
 

Joost

Well-known member
Maar wel al een aantal dagen niet meer dalend is qua absolute aantallen wat dus vrees ik betekent dat er voorlopig niet veel meer bij zal komen qua versoepelingen.
Ik heb er nog een grafiekje bij;

1614022698257.png

Oranje = aantal uitgevoerde testen
Geel = ziekenhuisopnames (x100 om de schaal goed te krijgen)
Blauw = gemeld per dag
Grijs = aantal toegewezen aan dag

In alle gevallen gaat het om de gemiddeldes van de 7 voorliggende dagen om dagelijkse effecten er grotendeels uit te filteren.

Alle lijnen volgen ongeveer dezelfde trend maar half februari gaat het mis.
Ziekenhuisopnames stabiliseren terwijl het aantal tests en de besmettingen nog dalen.
En nu is al een aantal dagen het aantal tests echt de hoogte in gegaan terwijl het effect in andere lijnen totaal niet zichtbaar is.
 

JMD

Well-known member
Ziekenhuisopnames stabiliseren terwijl het aantal tests en de besmettingen nog dalen.
Ja, dat is idd erg gek. Normaal gesproken lopen zkh-opnames 1 week achter op de besmettingscijfers...

En nu is al een aantal dagen het aantal tests echt de hoogte in gegaan terwijl het effect in andere lijnen totaal niet zichtbaar is.
En dat is dan eigenlijk dus weer een goed teken...
Heb jij enig idee waarom ineens zoveel meer mensen zich laten testen? (Openen basisscholen?)
 

Joost

Well-known member
Ja, dat is idd erg gek. Normaal gesproken lopen zkh-opnames 1 week achter op de besmettingscijfers...


En dat is dan eigenlijk dus weer een goed teken...
Heb jij enig idee waarom ineens zoveel meer mensen zich laten testen? (Openen basisscholen?)
Gevonden!

Het ligt niet zozeer aan het aantal testen maar aan de verdeling per dag. We hebben die ruime dag gehad dat alle teststraten dicht waren, en we kennen het weekendeffect. Maar in de periode 13 t/m 16 februari is het aantal tests ongebruikelijk laag, soms maar de helft van wat het eerder was. In de daaropvolgende dagen is het aantal uitgevoerde tests dan weer heel erg hoog. Het gemiddelde is ondertussen wel weer rechtgetrokken maar bijzonder is het wel.
 

Joost

Well-known member
Uit het bericht over de weekcijfers;

Steeds meer mensen lopen de Britse variant van het virus op, meldde het RIVM. Bij ongeveer twee op de drie besmettingen die nu worden vastgesteld, gaat het om de Britse mutatie van het virus, schat het instituut. Het RIVM dacht eerder dat dit punt begin februari al was bereikt. Uit analyse van monsters bleek het tempo waarin de gemuteerde versie oprukte echter iets lager te liggen.

Zouden ze daar denken; als je iets maar lang genoeg blijft volhouden dan wordt het vanzelf een keer waar?
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan