Coronavirus 2

zwammy

Well-known member

Heerlijk die openheid in dit land
 

JMD

Well-known member

De avondklok, QR-pas en schoolsluiting moeten volgens de RvS in de wet komen. Als er nou 3 maatregelen totaal niet werken (ook wetenschappelijk aangetoond) en veel meer schade veroorzaken dan voorkomen zijn het deze 3...

Ongelooflijk.
 

erka

Well-known member
Die avondklok werkte uitstekend. Heerlijk rustig 's avonds laat en de besmettingen daalden daardoor ook. QR pas en schoolsluiting hoeven van mij ook niet meer.

Maar de discussie vind ik maar raar. Je kunt die maatregelen toch ook in de wet opnemen en pas inzetten na een aantal stappen en waarborgen. Ik ben het wel eens met de RvS derhalve. Vind het ook maar raar dat Nederland zo terughoudend is met noodwetgeving. Een noodtoestand kennen wij ook helemaal niet. Stel dat heel Zeeland weer eens overstroomd, dan moet er eerst een wet door de TK. Zie ook asielcrisis waar er geen wet is voor verplichte opname terwijl je dat met een noodtoestand zo zou kunnen invoeren. Nu moet de lokale burgemeester een noodverordening afkondigen.
 

JMD

Well-known member
Ehhh, nee, de avondklok deed de besmettingen niet dalen.

En vwb potentiële watersnood, hoe deed men dat in 1953 (en in mindere mate 1993, 1994) dan? Van 1994 herinner ik me nog dat de burgemeester van bv Tiel gewoon eiste dat iedereen weg moest. Kwam de tweede kamer niet aan te pas. Net als in maart 2020, volgens mij was het eerste debat over de maatregelen pas in april ofzo. Inzake echte noodtoestanden mag en kan er al veel, ook in Nederland (al noemen we het dan geen noodtoestand), zie ook bv Enschede 2000 of Volendam 2001.
 

zwammy

Well-known member
Het blijft toch bijzonder dat iedereen zich zo vasthoudt aan die miljoenen van van Lienden en niet omkijkt naar de mogelijke schenking voor van Dissel, de 5,1 miljard van de Jonge of de actie van von der Leyen. Moeten we bij alles dan maar hoop houden op die 2 verslaggevers van hvnl die wel moeilijke vragen durven te stellen?
 

JMD

Well-known member
Als je tegenwoordig lang in het Haagse wil blijven rondlopen als journalist moet je vooral niet te moeilijke vragen stellen. ;)
Dat heet de nieuwe politiek, aka de Rutte-doctrine.
 

Joost

Well-known member
We hebben niet 1 routekaart, we hebben nu 27 mastregelenladders!!

Daarin wordt per sector aangegeven wat de maatregelen en adviezen per situatie is. Zo wordt de visserij aangeraden thuis te werken als we in oranje zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
We hebben niet 1 routekaart, we hebben nu 27 mastregelenladders!!

Daarin wordt per sector aangegeven wat de maatregelen en adviezen per situatie is. Zo wordt de visserij aangeraden thuis te werken als we in oranje zitten.
En komt ook (volgens het ministerie op verzoek van de sectoren) de QR-code weer terug. Terwijl die sectoren van niks weten, en dat ding kwijt wilden (Koninklijke Horeca Nederland gaf aan dat ze 2 dingen echt niet meer wilden: QR-code en vaste zitplaatsen)...
 

Pascallovic

Well-known member
Hebben ze niet gewoon willen luisteren naar de Raad van State, die vindt dat men de noodwet weer moet volproppen met niet werkende maatregelen?
 

JMD

Well-known member
Daarom snap ik de positieve berichtgeving van WHO niet. China blijft vasthouden aan hun beleid en dit blijft voortslepen. Gezien het verkeer in China verbaast het mij dat het niet vaker misgaat.
Welk bericht van de who bedoel je?
 
Bovenaan