Coronavirus 2

Joost

Well-known member
Ik snap er gewoon geen bal van.

Mijn zoon van 6 mag wel deels naar school, buiten blijven spelen, sporten, met vriendjes afspreken omdat hij hooguit een ontvanger is en geen verspreider.
Maar judo, dat mag dan weer niet, tenzij ze de matten buiten leggen.

In een klaslokaal op de basisschool zitten meer kinderen in een kleinere ruimte dan in een sporthal.

Nog raarder. Je mag wel tennissen buiten, niet badmintonnen.

Ik vond het dan ook een merkwaardige persconferentie. Psychologisch zijn het totaal de verkeerde signalen die worden afgegeven. Op de korte termijn zullen mensen altijd alles doen om te overleven. Maar als het acute risico verdwenen is, en dat is voor iedereen onder de 30 eigenlijk het geval, zullen mensen perspectief willen zien en dat werd totaal niet gegeven.
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Ik vond het dan ook een merkwaardige persconferentie. Psychologisch zijn het totaal de verkeerde signalen die worden afgegeven. Op de korte termijn zullen mensen altijd alles doen om te overleven. Maar als het acute risico verdwenen is, en dat is voor iedereen onder de 30 eigenlijk het geval, zullen mensen perspectief willen zien en dat werd totaal niet gegeven.

Dit hoorde ik net in de auto op weg naar mijn werk ook op Radio 1. Een psycholoog zat daar, die kraakte het complete beleid af.
 

erka

Well-known member
Ondertussen heeft Hugo de Jonge min of meer toegegeven dat de App mislukt is, dat ze opnieuw beginnen en dat ze over 4 weken hopen iets te hebben....
 

Marinos

Well-known member
Ik snap er gewoon geen bal van.

Mijn zoon van 6 mag wel deels naar school, buiten blijven spelen, sporten, met vriendjes afspreken omdat hij hooguit een ontvanger is en geen verspreider.
Maar judo, dat mag dan weer niet, tenzij ze de matten buiten leggen.

In een klaslokaal op de basisschool zitten meer kinderen in een kleinere ruimte dan in een sporthal.

Nog raarder. Je mag wel tennissen buiten, niet badmintonnen.

Ik vond het dan ook een merkwaardige persconferentie. Psychologisch zijn het totaal de verkeerde signalen die worden afgegeven. Op de korte termijn zullen mensen altijd alles doen om te overleven. Maar als het acute risico verdwenen is, en dat is voor iedereen onder de 30 eigenlijk het geval, zullen mensen perspectief willen zien en dat werd totaal niet gegeven.

Waar lees je dat tennis wel mag en badminton niet? En Judo dus ook niet? Zo heb ik Rutte namelijk niet begrepen gister.

En hier lees ik dat de groep vanaf 12 jaar buiten moet sporten, maar bij de groep tot 12 staat dit niet gemeld.

1024x576a.jpg
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Waar lees je dat tennis wel mag en badminton niet? En Judo dus ook niet? Zo heb ik Rutte namelijk niet begrepen gister.

En hier lees ik dat de groep vanaf 12 jaar buiten moet sporten, maar bij de groep tot 12 staat dit niet gemeld.

Het gaat om het verschil binnen / buiten;

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/04/21/maatregelen-corona-verlengd [h=2]Sport[/h]
  • Kinderen en jongeren krijgen vanaf 29 april meer ruimte voor georganiseerde buitensport en -spel (geen officiële wedstrijden).
  • Kinderen tot en met 12 jaar kunnen onder begeleiding samen buiten sporten.
  • Jongeren van 13 tot en met 18 jaar mogen onder begeleiding buiten sporten met elkaar, maar dan met 1,5 meter afstand ertussen.
 

Atreides

Well-known member
Wat ik wel weer vreemd vind is dat kleine kinderen eigenlijk niet verspreiden volgens van Dissel maar nog niet naar opa en oma mogen.

Je leest dat kinderen maar zeer beperkt verspreiden. Dan lijkt het me een uitstekende strategie om de ouderen te beschermen. Ik denk sowieso dat er meer toegewerkt zal moeten worden om ouderen te beschermen. Bij een gecontroleerde verspreiding zal het aantal doden bij 55-minners zeer laag liggen. Dat moet je dan afwegen tegen het feit dat we nu onvoldoende levensreddende operaties kunnen uitvoeren en nog belangrijker door het verlies van goede levensjaren door alle economische schade.

Ik snap er gewoon geen bal van.

Mijn zoon van 6 mag wel deels naar school, buiten blijven spelen, sporten, met vriendjes afspreken omdat hij hooguit een ontvanger is en geen verspreider.
Maar judo, dat mag dan weer niet, tenzij ze de matten buiten leggen.

Met Judo ga je de anderhalve centimeter afstand niet redden. Niet echt raar dus.
 

Joost

Well-known member
Met Judo ga je de anderhalve centimeter afstand niet redden. Niet echt raar dus.

Kinderen zijn hooguit de ontvanger, niet de verspreider.
Het is niet realistisch om te verwachten dat (jonge) kinderen zich houden aan de anderhalve meter afstand.

Beide door Rutte gisteren in de persconferentie gisteren gezegd.
 

Marinos

Well-known member
Het gaat om het verschil binnen / buiten;

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/04/21/maatregelen-corona-verlengd [h=2]Sport[/h]
  • Kinderen en jongeren krijgen vanaf 29 april meer ruimte voor georganiseerde buitensport en -spel (geen officiële wedstrijden).
  • Kinderen tot en met 12 jaar kunnen onder begeleiding samen buiten sporten.
  • Jongeren van 13 tot en met 18 jaar mogen onder begeleiding buiten sporten met elkaar, maar dan met 1,5 meter afstand ertussen.

Ah duidelijk. Dat stukje over 'buiten' ontbreekt bij de NOS.
 

Atreides

Well-known member
Terwijl dat nogal van belang is.

Om het nog komischer te maken; tijdens de gymles op school is binnen sporten wél toegestaan.

Man, maak je niet zo druk. Ze heffen de toch al intelligent lockdown gewoon langzamerhand op. Bij een vervolg stap je zul je zien dat kinderen nog meer vrijheden krijgen. Alleen het is gewoon lastig keuzes maken bij een pandemie waar onvoldoende data beschikbaar is.
 

Joost

Well-known member
Man, maak je niet zo druk. Ze heffen de toch al intelligent lockdown gewoon langzamerhand op. Bij een vervolg stap je zul je zien dat kinderen nog meer vrijheden krijgen. Alleen het is gewoon lastig keuzes maken bij een pandemie waar onvoldoende data beschikbaar is.

Oh ik maak me niet zo druk hoor, ik snap alleen niet dat het beleid zo ontzettend warrig is.
Ze noemen in de persconferentie nota bene zelf de argumenten, zeggen dat ze op basis daarvan iets besluiten maar kondigen vervolgens bijna het tegenovergestelde aan. Kinderen in de basisschoolleeftijd mochten al buitenspelen en sporten, het enige verschil is dat ze het nu op een sportveld mogen doen in plaats van het veldje of de straat.

Ze concluderen dat kinderen hooguit ontvangers zijn en geen verspreiders en dat daarom de scholen en kinderdagverblijven weer opengaan. Maar dan wel enkel voor de helft. Waarom? Op de school in ons dorp heeft groep 1 31 kinderen, groep 2 16. In groep 1 zouden 16 kinderen prima zijn, maar 16 tegelijk in groep 2 moet ook gesplitst worden.

In de verboden wordt 1 helder beleid getrokken maar bij deze versoepeling is het een al onduidelijkheid.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ondertussen heeft Hugo de Jonge min of meer toegegeven dat de App mislukt is, dat ze opnieuw beginnen en dat ze over 4 weken hopen iets te hebben....

Je doet nu net of de overheid iets heeft ontwikkeld en is mislukt. Er is gewoon een soort tender geweest waarbij geen van de aanbieders iets goeds heeft gepresenteerd. Lijkt me toch niets mis mee?
 

Marinos

Well-known member
Oh ik maak me niet zo druk hoor, ik snap alleen niet dat het beleid zo ontzettend warrig is.
Ze noemen in de persconferentie nota bene zelf de argumenten, zeggen dat ze op basis daarvan iets besluiten maar kondigen vervolgens bijna het tegenovergestelde aan. Kinderen in de basisschoolleeftijd mochten al buitenspelen en sporten, het enige verschil is dat ze het nu op een sportveld mogen doen in plaats van het veldje of de straat.

Ze concluderen dat kinderen hooguit ontvangers zijn en geen verspreiders en dat daarom de scholen en kinderdagverblijven weer opengaan. Maar dan wel enkel voor de helft. Waarom? Op de school in ons dorp heeft groep 1 31 kinderen, groep 2 16. In groep 1 zouden 16 kinderen prima zijn, maar 16 tegelijk in groep 2 moet ook gesplitst worden.

In de verboden wordt 1 helder beleid getrokken maar bij deze versoepeling is het een al onduidelijkheid.

Volgens mij werd er gemeld dat het per vereniging/club/school bekeken moet worden hoe er invulling gegeven wordt aan de nieuwe regels.
 

Batigoal

Well-known member
Man, maak je niet zo druk. Ze heffen de toch al intelligent lockdown gewoon langzamerhand op. Bij een vervolg stap je zul je zien dat kinderen nog meer vrijheden krijgen. Alleen het is gewoon lastig keuzes maken bij een pandemie waar onvoldoende data beschikbaar is.

Exact, het was nu gewoon nog te vroeg om meer vrijheden te geven, aangezien we net pas over de piek heen zijn. Over een maand zal de situatie in de ziekenhuizen een stuk beter zijn en gaan er echt wel meer maatregelen worden opgeheven.
 
Bovenaan