Coronavirus 2

zwammy

Well-known member
Nee hoor, gisteravond bij op1, volgens mij was de beste man intensivist dus ik had even de indruk dat hij weet waar hij het over heeft. Maar misschien geeft een plaatje op Twitter nog meer duidelijkheid.
Staat een linkje bij, niet zo lastig uit te zoeken of het klopt. Maar misschien heeft de intensivist geen dubbele agenda. Zou ook wel een keer kunnen.
 

Maasveld

Well-known member
Staat een linkje bij, niet zo lastig uit te zoeken of het klopt. Maar misschien heeft de intensivist geen dubbele agenda. Zou ook wel een keer kunnen.


In linkje 1 kun je lezen dat na een openhartoperatie de patiënt de volgende dag naar de verpleegafdeling gaat. Gemiddelde ligtijd derhalve 1 dag. In het tweede linkje kun je de gemiddelde ligtijden van de 1ste en 2de coronagolf zien, respectievelijk 18,7 en 14,7 dagen.

Maar goed, RIVM heeft natuurlijk wel een dubbele agenda.
 

De Wolf

Well-known member
Het QR systeem. We gaan gewoon de rest van Europa achterna. Ik voorspel dat je eind van de maand ook in de winkel een QR code moeten laten zien.

Gaat het systeem ons verlossen van de vele besmettingen? Dat niet. Kijk je naar de RIVM rapporten dan wordt bijna driekwart van de besmettingen opgegeven binnen huiselijke kring. Tel je even niet de huisgenoten mee dan nog is de meerderheid op huisbezoeken, scholen en werk.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dan lijkt me 14000 nog steeds een flink verschil.

Dat zijn maar 38 IC opnames per dag. Als je bedenkt dat de meeste IC opnames een of twee dagen duren en een corona opname 14 tot 18 dagen, dan kun je met planbare zorg met tien bedden een jaar rond normaal 2.433 mensen bedienen en nu 228.

Ook met een verdubbeling van de IC capaciteit kan de boel niet los. Dat Nederland waarschijnlijk haar IC capaciteit normaal gesproken iets efficiënter benut dan andere landen, dat lijkt mij niet per se fout. De afstanden tussen onze ziekenhuizen zijn natuurlijk ook wat kleiner.

De jaarlijkse zorguitgaven gaat ieder jaar omhoog. Die uitgaven lopen al gigantisch uit de hand. Dus meer geld naar de zorg is jaarlijks al het geval. In relatieve en absolute zin gaat er al een bizar deel van ons geld naar zorg. Dus daar zit het probleem niet. Schijnbaar wel hoe het wordt besteed.

Ik snap dat het wellicht voor sommige mensen wat moeilijk is om te accepteren, maar we moeten gewoon allemaal ons best doen om dat griepje niet op te lopen en als we hem oplopen er niet goed ziek van te worden. Er zit ergens een verantwoordelijkheid ook bij burgers en dus niet alleen bij de overheid. Je kan de overheid zeker zelfkritiek verwijten, maar dat geldt ook voor de gemiddelde burger.

Dat men dat vaccineren zo loopt te pushen is ook niet gek. Als nu 85% gevaccineerd is en 80% van de 20 IC opnames van niet gevaccineerden komen, dan zou die 15% niet gevaccineerden na vaccinatie terug kunnen naar nog geen 1 IC opname per dag. Heb je zomaar het aantal IC opnames per dag met 75% teruggebracht. Twee prikjes zetten gaat iets sneller dan van je obesitas afkomen. Zeker als er door corona ook geen capaciteit is voor een maagverkleining. Mijn zwager is best afgevallen, maar nog steeds te dik. Mijn jongste zus is juist enorm aangekomen.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Uit de Volkskrant

COMMENTAARRAOUL DU PRÉ​

Een kabinet dat grip heeft op de situatie – daar ontbreekt het hier aan​

 Demissionair Premier Mark Rutte en Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (CDA) tijdens de persconferentie over de nieuwe coronamaatregelen Beeld Freek van den Bergh/VK


Vergelijkingen met andere landen gaan al snel mank, maar kijk nou toch eens naar de Denen.

2 november 2021

Er is genoeg om chagrijnig van te worden nu de zorgeloze herfst waarop het kabinet hoopte slechts enkele weken heeft geduurd. De dinsdagavond aangekondigde maatregelen staan in geen verhouding tot de ellende van de lockdowns, maar het is toch een onaangename waarschuwing dat opnieuw grote problemen dreigen.

Natuurlijk richt dat chagrijn zich op de overheid. Het is ontluisterend om opnieuw te moeten vaststellen hoe slecht de Nederlandse intensivecareafdelingen zijn toegerust op crisissituaties. In plaats van de beloofde méér parate bedden, zijn het er inmiddels minder. Hoe anders had dit kunnen lopen als het kabinet nou eens gewoon in de bus had geblazen met veel hogere salarissen voor iedere verpleegkundige die (langer) komt werken op de ic.

Het chagrijn gaat ook uit naar de neiging van het kabinet om met de versoepelingen steeds opnieuw iets sneller te willen gaan dan het Outbreak Management Team adviseert, gecombineerd met de neiging om steeds opnieuw iets te laat te concluderen dat het toch mis gaat.

Vergelijkingen met andere landen gaan al snel mank, maar niet voor het eerst springt het verschil met Denemarken in het oog. Dinsdag lagen daar 255 coronapatiënten in de ziekenhuizen, van wie 32 op de ic. Ook met een bevolking die drie keer zo klein is, is dat veel minder dan in Nederland (240 mensen op de ic), zeker in de wetenschap dat Denemarken sinds de zomer nauwelijks coronamaatregelen meer kent.

Dat is geen natuurverschijnsel. In Denemarken was begin september al 96 procent van de 50-plussers gevaccineerd. Dat percentage is hier nu zelfs bij de 80-plussers nog niet in zicht. Ook het dringend verzoek aan het Deense zorgpersoneel om zich één keer per week te laten testen (wie ongevaccineerd is twee keer per week) is daar zonder veel protest ter harte genomen.

Vertrouwen in de overheid speelt daarin een grote rol. De Denen waren eerder met de lockdown, eerder met controles bij de grens, eerder met grootschalig testen, eerder met vaccineren, eerder met de coronapas en eerder met het verbannen van de vaccins van AstraZeneca en Janssen toen daarover gerede twijfels ontstonden.

Dat geeft veel Denen het vertrouwen dat de overheid greep heeft op de situatie. Die indruk zullen Mark Rutte en Hugo de Jonge nu ook snel moeten gaan wekken, anders is dit pas het begin van een chagrijnige winter.
 

De Wolf

Well-known member
De Denen hebben natuurlijk ook een Biblebelt en een paar gestoorde kamerleden.

Aanpak in Zuidwest-Europa lijkt wel te werken. Italië en Spanje hebben zelfs groene regio's in deze tijden.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Is toch al vrijwel de gehele coronaperiode dat Zuid Europa en West Europa niet helemaal gelijk lopen met de golven?
 

zwammy

Well-known member
Ik snap dat het wellicht voor sommige mensen wat moeilijk is om te accepteren, maar we moeten gewoon allemaal ons best doen om dat griepje niet op te lopen en als we hem oplopen er niet goed ziek van te worden. Er zit ergens een verantwoordelijkheid ook bij burgers en dus niet alleen bij de overheid. Je kan de overheid zeker zelfkritiek verwijten, maar dat geldt ook voor de gemiddelde burger.
Helemaal mee eens. Het is ook ieders eigen verantwoordelijkheid. Maar dat wil niet zeggen dat je de fuck ups van de laatste 10 jaar maar niet hoeft te benoemen. Het is bizar dat de overheid gewoon drang uitvoert en het merendeel dat maar voor zoete koek lijkt te slikken. Nu las ik dat 3 grote ziekenhuizen al niet gingen meewerken voor het paspoort voor hun medewerkers dus dat stemt me wel wat meer tevreden maar het is een erg bijzondere tijd aan het worden, laat ik het daar maar op houden.
 

erka

Well-known member
De Denen hebben natuurlijk ook een Biblebelt en een paar gestoorde kamerleden.

Aanpak in Zuidwest-Europa lijkt wel te werken. Italië en Spanje hebben zelfs groene regio's in deze tijden.

Het punt in die column is dat de Denen al vanaf het begin consequent en duidelijk zijn in hun beleid. Waardoor er een zeer groot draagvlak is bij de bevolking. Dit in tegenstelling tot het epische falen van het Nederlandse zwabbergepruts.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het punt in die column is dat de Denen al vanaf het begin consequent en duidelijk zijn in hun beleid. Waardoor er een zeer groot draagvlak is bij de bevolking. Dit in tegenstelling tot het epische falen van het Nederlandse zwabbergepruts.

Zou het ook deels de volksaard kunnen zijn? Wat zowel impact heeft op de regering als op het volk…
 
Bovenaan