Coronavirus 2

zwammy

Well-known member
Nou goed, ik kon hem. Niet dat het een vriend was hoor, was gewoon een hele belangrijke kerel binnen NAC.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het aantal nieuwe ziekenhuisopnames is de afgelopen week in ieder geval weer fors gedaald. Als dit zo doorzet, dan is het wachten tot het moment dat de bezetting ook gaat dalen.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik heb de indruk dat het aantal opnames een beetje stabiliseert en daarmee de bezetting ook. Wellicht dat die nog iets naar beneden gaat maar ik had eerlijk gezegd verwacht dat het wel meer omlaag zou gaan.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik heb de indruk dat het aantal opnames een beetje stabiliseert en daarmee de bezetting ook. Wellicht dat die nog iets naar beneden gaat maar ik had eerlijk gezegd verwacht dat het wel meer omlaag zou gaan.

Ten opzichte van de week ervoor ruim 25% minder. De besmettingen stabiliseren wel (slechts 14% daling een omgekeerde beweging zouden we een stijging noemen), dus uiteindelijk zullen de ziekenhuisopnames ook wel gaan stabiliseren over een of twee weken. Tegen die tijd zal de hogere instroom van een paar weken terug toch gaan uitstromen en zal de bezetting nog wel gaan dalen.

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen als de R weer in de maand zit. Tegen die tijd is tegen de 90 procent van de volwassenen gevaccineerd. Zou je toch zeggen dat het mee moet gaan vallen met ziekenhuisopnames.
 

Eef de Kip

Well-known member
Tsja, ik ben toch bang dat we er in het najaar niet aan gaan ontkomen dat die aantallen gaan oplopen en dan zullen de maatregelen gekoppeld worden aan de ziekenhuisopnames en niet aan de aantallen besmettingen.
Ik denk dat er straks een kleine 2 miljoen mensen over blijven zonder vaccin. Die lopen dus kans om in het ziekenhuis terecht te komen.
Stel dat ondanks vaccinaties ook nog is 10% van de gevaccineerden (ik roep maar wat) in het ziekenhuis terecht komt, dan heb je een paar miljoen personen die potentieel in het ziekenhuis terecht kunnen komen, dan kun je er op wachten dat er bij te grote aantallen opnames weer maatregelen worden genomen en geheid dat die maatregelen meer zullen gelden voor diegenen die niet gevaccineerd zijn, lijkt me ook niet heel onlogisch en dan kunnen we wel gaan gillen over mensenrechten of god mag weten wat ik regelmatig om me heen hoor maar heel raar vind ik dat niet.

Maar goed, de vraag is hoe goed en hoe lang de vaccins blijven werken. Daar is nog niet genoeg duidelijkheid over maar ik lees dat het in Israel ook weer de verkeerde kant op gaat:

11.00- Aantal nieuwe coronabesmettingen Israël boven de 6000

In Israël zijn de afgelopen 24 uur 6275 nieuwe coronabesmettingen vastgesteld. Het is de eerste keer in een half jaar tijd dat dit aantal boven de 6000 ligt. Het aantal ernstig zieke coronapatiënten in de ziekenhuizen steeg naar 394.

Israël begon voortvarend aan de vaccinatiecampagne begin dit jaar en had lange tijd te maken met lage besmettingscijfers als gevolg daarvan. Momenteel is 58 procent van de bevolking volledig ingeënt tegen het coronavirus. Door de opkomst van de deltavariant schiet het aantal besmettingen omhoog.

De Israëlische regering zei eerder dat de werking van het vaccin van Pfizer/BioNTech flink zakt na een aantal maanden. Het zou volgens Israël voor 39 procent beschermen tegen een besmetting.

De coronamaatregelen zijn zondag aangescherpt in Israël. Zo geldt op veel plekken weer een mondkapjesplicht en is voor elke bijeenkomst een vaccinatiebewijs of een negatieve test nodig om toegang te krijgen, ook voor kinderen. Verdere maatregelen worden niet uitgesloten
.
 

Batigoal

Well-known member
Maar goed, de vraag is hoe goed en hoe lang de vaccins blijven werken.
Hier hoor je nog best weinig over. En dan bedoel ik wanneer ze de logistiek hiervoor weer gaan starten. De doorsnee griepprik is wel uitgewerkt na een half jaar en het is dan niet ondenkbaar dat dit ook geldt voor het coronavaccin. Betekent dat je langzaamaan alweer opnieuw kan beginnen met de groep die aan het begin van het jaar geprikt is.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik ga er vanuit dat over een maand wel bekend wordt gemaakt dat alle 50 of 60 plussers een 3e prik krijgen. Verder kun je natuurlijk ook wachten op een nieuwe variant dus het is te bidden dat die niet resistent wordt voor het vaccin. Anders beginnen we echt helemaal opnieuw.
 

Batigoal

Well-known member
Ik ga er vanuit dat over een maand wel bekend wordt gemaakt dat alle 50 of 60 plussers een 3e prik krijgen. Verder kun je natuurlijk ook wachten op een nieuwe variant dus het is te bidden dat die niet resistent wordt voor het vaccin. Anders beginnen we echt helemaal opnieuw.
Mwah, dat geldt nu al zo'n beetje voor de Delta-variant en daarnaast wordt ondertussen natuurlijk ook al gesleuteld aan de verschillende vaccins. Ik ben eerder benieuwd hoe lang dit allemaal gratis* blijft. 2 tot 3 miljoen griepprikken per jaar is toch wat anders dan al deze coronavaccins voor je hele volwassen populatie met elk 3 of 4 prikken in een jaar.
 

Joost

Well-known member
Mwah, dat geldt nu al zo'n beetje voor de Delta-variant en daarnaast wordt ondertussen natuurlijk ook al gesleuteld aan de verschillende vaccins. Ik ben eerder benieuwd hoe lang dit allemaal gratis* blijft. 2 tot 3 miljoen griepprikken per jaar is toch wat anders dan al deze coronavaccins voor je hele volwassen populatie met elk 3 of 4 prikken in een jaar.

3 coronaprikken in een jaar is nog altijd goedkoper dan het sluiting van de maatschappij.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Tsja, ik ben toch bang dat we er in het najaar niet aan gaan ontkomen dat die aantallen gaan oplopen en dan zullen de maatregelen gekoppeld worden aan de ziekenhuisopnames en niet aan de aantallen besmettingen.

Dat is toch wel te hopen. Dat was altijd de reden om maatregelen te treffen en was opeens voor vakantiedoeleinden opeens gekoppeld aan de besmettingen.
 

JMD

Well-known member
Ik vraag mij af hoe lang we nog met de 1,5 meter zitten. De 100% halen we toch niet.
Als die er komende vrijdag niet af gaat, dan zal dat niet eerder dan volgend jaar losgelaten worden. Want (zoals hierboven ook al aangegeven) vanaf september zullen de aantallen naw weer gaan stijgen en dan gaan ze echt niet versoepelen, het lef wat Johnson in het VK had hebben ze hier niet denk ik. (terwijl die gok in GB wel goed lijkt uit te pakken)

Ik las ergens een artikel dat in NL 90% bereid is tot het nemen van het vaccin, en dat we daarmee koploper in Europa (of de EU, weet even niet meer of dit alleen over de EU-landen of heel Europa ging) zijn. En dat zonder eigenlijk veel dwang. Er werd 'reclame' gemaakt voor het vaccin door te zeggen dat als we vaccineerden dat dat de weg naar "vrijheid" was. Eind augustus is echt wel iedereen die dat wil gevaccineerd (volwassenen), dus dan zou je idd alles (net als in GB) los moeten laten. Want als je dat niet doet ga je bij een evt. 3e prik echt niet meer aan die 90% vaccinatiebereidheid komen en dan ben je verder van huis.

In België heeft overigens een infectioloog een oproep gedaan om flink te versoepelen (a la het VK):


Ben heel benieuwd wat er vrijdag uit gaat komen, en ik mag verder hopen dat men gaat sturen (zoals de TK in een motie heeft aangenomen) op ziekenhuisopnames en niet op aantallen positieve tests. De "dansen met Janssengolf" leverde op een gegeven moment >10.000 besmettingen op maar "slechts" een maximale IC-bezetting van iets boven de 200 en een maximale ziekenhuisbezetting van rond de 600. Diezelfde 10.000 besmettingen leverden eerder nog ruim boven de 2000 zkh-bezetting op en rond de 850 IC. Dus met vaccin nog grofweg 1/4 van eerder. Waarbij rond de "dansen met Janssengolf" nog lang niet zoveel mensen gevaccineerd waren als nu.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Groot verschil met de UK is wel dat wij niet op een eiland zitten en die kut Fransen ons bezoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan