Ik vraag mij af hoe lang we nog met de 1,5 meter zitten. De 100% halen we toch niet.
Als die er komende vrijdag niet af gaat, dan zal dat niet eerder dan volgend jaar losgelaten worden. Want (zoals hierboven ook al aangegeven) vanaf september zullen de aantallen naw weer gaan stijgen en dan gaan ze echt niet versoepelen, het lef wat Johnson in het VK had hebben ze hier niet denk ik. (terwijl die gok in GB wel goed lijkt uit te pakken)
Ik las ergens een artikel dat in NL 90% bereid is tot het nemen van het vaccin, en dat we daarmee koploper in Europa (of de EU, weet even niet meer of dit alleen over de EU-landen of heel Europa ging) zijn. En dat zonder eigenlijk veel dwang. Er werd 'reclame' gemaakt voor het vaccin door te zeggen dat als we vaccineerden dat dat de weg naar "vrijheid" was. Eind augustus is echt wel iedereen die dat wil gevaccineerd (volwassenen), dus dan zou je idd alles (net als in GB) los moeten laten. Want als je dat niet doet ga je bij een evt. 3e prik echt niet meer aan die 90% vaccinatiebereidheid komen en dan ben je verder van huis.
In België heeft overigens een infectioloog een oproep gedaan om flink te versoepelen (a la het VK):
(Belga) "Versoepel de maatregelen nu, wanneer de intensieve afdelingen in de ziekenhuizen zo goed als leeg zijn, want anders liggen ze in de herfst opnieuw vol." Dat zegt infectioloog Jeroen van der Hilst van het Hasseltse Jessaziekenhuis vandaag in een reportage van TV Limburg. "We moeten...
www.knack.be
Ben heel benieuwd wat er vrijdag uit gaat komen, en ik mag verder hopen dat men gaat sturen (zoals de TK in een motie heeft aangenomen) op ziekenhuisopnames en niet op aantallen positieve tests. De "dansen met Janssengolf" leverde op een gegeven moment >10.000 besmettingen op maar "slechts" een maximale IC-bezetting van iets boven de 200 en een maximale ziekenhuisbezetting van rond de 600. Diezelfde 10.000 besmettingen leverden eerder nog ruim boven de 2000 zkh-bezetting op en rond de 850 IC. Dus met vaccin nog grofweg 1/4 van eerder. Waarbij rond de "dansen met Janssengolf" nog lang niet zoveel mensen gevaccineerd waren als nu.