Coronavirus 2

JMD

Well-known member
Ik heb toch het gevoel dat er bv met die Extension rebellion anders word omgesprongen dan met deze mensen op het malieveld.

Zulke mensen zitten midden op een drukke kruising en worden uren later opgetild in een bus gezet en ergens anders naar een plek in de stad gebracht.

Bij deze acties heb ik het gevoel dat de politie/politiek graag wil dat het uit de hand loopt.
Ik heb hetzelfde gevoel. Zie ook bij eerdere demonstraties de beelden dat 'stillen' (die je natuurlijk bij elke demo hebt) beginnen met slaan. Dat lijkt me toch niet de bedoeling van 'stillen'. Die moet je idd bij een demo hebben, om te kijken waar het fout loopt enz, maar zelf de rellen starten (zodat het uit de hand loopt en de politie kan ingrijpen) lijkt me toch niet de bedoeling.
 

De Wolf

Well-known member
Jep. EN ik meende juist gisteren of zaterdag gehoord te hebben dat na onderzoek was gebleken dat er niks mis was met het AZ-vaccin en dat men juist in de landen waa het gestopt was men weer ging beginnen...

Gelukkig zijn we binnenkort van hem af. Hij heeft zich niet verkiesbaar gesteld.
 

erka

Well-known member
Mij ook, er bestaat toch zoiets als voortschrijdend inzicht?

Sja, alleen beetje jammer dat landen die beter opletten dat al dagen eerder inzagen.
Het hele punt met de coronacrisis is dat Nederland uiteindelijk wel de goede beslissing neemt maar steeds heel langzaam. Je kunt dat weloverwogen noemen of voortschrijdend inzicht maar ik denk dat het gewoon met te veel polderen te maken heeft terwijl je gewoon een sterke minister nodig hebt. Iets met een crisis.

Gelukkig zijn we binnenkort van hem af. Hij heeft zich niet verkiesbaar gesteld.

Dat zegt niks. Ministers hoeven niet op kieslijst te staan.
 

Joost

Well-known member
Denemarken is donderdag gepauzeerd. Een aantal landen heeft dat voorbeeld direct gevolgd maar een heel aantal gaat ook gewoon nog door ermee. Gezien het tijdstip waarop Nederland gisteravond aankondigde te pauzeren lijkt het op zeer recente informatie. Als je dan gelijk even op de rem trapt is dat toch heel logisch?

Het is niet dat we weken wachten.
 

Batigoal

Well-known member
Paar weken terug heb ik me in de verschillende vaccins verdiept. Ik val in een risicogroep, dus ik kan er niet zomaar van uit gaan dat ieder vaccin goed voor me is. Paar webinars gevolgd, de adviezen van verschillende belangengroepen gelezen, uiteindelijk zelfs de bijsluiters gelezen van de destijds 3 beschikbare vaccins. En ik schrok toch wel een beetje toen in de bijsluiter van Astra Zeneca letterlijk stond dat voor mensen die het medicijn/behandeling nemen die ik heb, het vaccin wordt afgeraden vanwege grote kans op ernstige bijwerkingen. Tezamen met een lijst met andere medicatie en aandoeningen voor wie het vaccin niet geschikt is. Vervolgens voorgelegd aan mijn arts. Die was uiteraard wel op de hoogte van de standaardregel dat niet iedere risicogroep zomaar elk middel kan nemen, maar keek er toch wel van op dat mijn medicijn letterlijk genoemd werd. Ik vraag me dan af hoeveel mensen uit een risicogroep zonder zich zelf erin te verdiepen of te overleggen met hun arts een vaccin halen.

Waar ik me dan over verbaas is de manier waarop het vaccinatieschema is ingericht. En dan kan ik niet anders concluderen dan dat die puur op basis van economische redenen (logistiek, schaalbaarheid, prijs) is gemaakt. Moderna en met name Pfizer zijn veel mildere vaccins en veel geschikter voor verschillende risicogroepen. Die waren echter sneller verkrijgbaar en gingen vervolgens naar normaal gesproken 'gezonde' mensen. Vervolgens komt er een hele grote berg Astra Zeneca beschikbaar en die ga je eerst aan risicogroepen geven, terwijl het juist voor die groepen het minst van iedereen geschikt is.

Het komt over alsof er vooral onder druk van de buitenwacht zo snel mogelijk moest worden begonnen met vaccineren in plaats van dat er gekeken is voor welke groepen welke vaccins geschikt zijn.
 

zwammy

Well-known member
Het zou er toch niets mee te maken hebben dat de broer van de Jonge bij Astra Zeneca zit? Dat zou wel heel erg toevallig zijn
 

Marinos

Well-known member
Paar weken terug heb ik me in de verschillende vaccins verdiept. Ik val in een risicogroep, dus ik kan er niet zomaar van uit gaan dat ieder vaccin goed voor me is. Paar webinars gevolgd, de adviezen van verschillende belangengroepen gelezen, uiteindelijk zelfs de bijsluiters gelezen van de destijds 3 beschikbare vaccins. En ik schrok toch wel een beetje toen in de bijsluiter van Astra Zeneca letterlijk stond dat voor mensen die het medicijn/behandeling nemen die ik heb, het vaccin wordt afgeraden vanwege grote kans op ernstige bijwerkingen. Tezamen met een lijst met andere medicatie en aandoeningen voor wie het vaccin niet geschikt is. Vervolgens voorgelegd aan mijn arts. Die was uiteraard wel op de hoogte van de standaardregel dat niet iedere risicogroep zomaar elk middel kan nemen, maar keek er toch wel van op dat mijn medicijn letterlijk genoemd werd. Ik vraag me dan af hoeveel mensen uit een risicogroep zonder zich zelf erin te verdiepen of te overleggen met hun arts een vaccin halen.

Waar ik me dan over verbaas is de manier waarop het vaccinatieschema is ingericht. En dan kan ik niet anders concluderen dan dat die puur op basis van economische redenen (logistiek, schaalbaarheid, prijs) is gemaakt. Moderna en met name Pfizer zijn veel mildere vaccins en veel geschikter voor verschillende risicogroepen. Die waren echter sneller verkrijgbaar en gingen vervolgens naar normaal gesproken 'gezonde' mensen. Vervolgens komt er een hele grote berg Astra Zeneca beschikbaar en die ga je eerst aan risicogroepen geven, terwijl het juist voor die groepen het minst van iedereen geschikt is.

Het komt over alsof er vooral onder druk van de buitenwacht zo snel mogelijk moest worden begonnen met vaccineren in plaats van dat er gekeken is voor welke groepen welke vaccins geschikt zijn.
Wellicht kan @erka zijn licht hier even over laten schijnen. Die had rond de jaarwisseling een mening over het vaccinatieschema van Nederland.
 

erka

Well-known member
Wellicht kan @erka zijn licht hier even over laten schijnen. Die had rond de jaarwisseling een mening over het vaccinatieschema van Nederland.

Klopt wat Batigoal zegt. Als Hugo nou eens in juni was gaan nadenken in plaats van in december over vaccinatieschema's dan was de economische druk vast wat minder groot en de risico's beter doordacht.
 

erka

Well-known member
Trouwens, België en Duitsland prikken gewoon door met Astra Zenica. Blijkbaar vinden ze het daar wel veilig genoeg. En vandaag beslist EMA dat de stop wellicht langer dan 2 weken gaat duren terwijl gisteren nog echt maar 2 weken was..... en het onderzoek naar gevolgen loopt nog.

Geen idee wat nu de beste strategie is, maar what a mess.
 

Marinos

Well-known member
Trouwens, België en Duitsland prikken gewoon door met Astra Zenica. Blijkbaar vinden ze het daar wel veilig genoeg. En vandaag beslist EMA dat de stop wellicht langer dan 2 weken gaat duren terwijl gisteren nog echt maar 2 weken was..... en het onderzoek naar gevolgen loopt nog.

Geen idee wat nu de beste strategie is, maar what a mess.
Maar de juiste keuze is dus niet zo makkelijk te maken als sommige in dit topic doen voorkomen.
 

zwammy

Well-known member
En in Noorwegen is een verpleegkundige overleden aan het vaccin, zou waarschijnlijk wel iets anders onder de leden gehad hebben.
 

De Wolf

Well-known member
In Italië is een 57 jarige man overleden 14 uur nadat hij een AstraZenica vaccin heeft gekregen.
Hij had voor zover bekend geen onderliggende kwaaltjes.
 
Bovenaan