Coronavirus 2

gevegt

Well-known member
Kan iemand met een goed historisch geheugen me vertellen of we dergelijke massale rellen in tientallen steden al eerder hebben meegemaakt in de vrij recente geschiedenis? En zo ja, hoe zijn we daar toen weer vanaf gekomen?
80 jarige oorlog.
Dat staat me nog goed bij.
Toen hebben we die kutspanjolen helemaal lens geslagen en de katholieken een toontje lager laten zingen.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Die Halsema. Wat ook een kutwijf weer.

Noemt voetbalhooligans, complotdenkers, extreem-rechtse lui bij Op1.

Maar over het tuig uit het Rifgebergte houdt ze de kaken op elkaar, terwijl de beelden voor zich spreken.
 

JMD

Well-known member
Kan iemand met een goed historisch geheugen me vertellen of we dergelijke massale rellen in tientallen steden al eerder hebben meegemaakt in de vrij recente geschiedenis? En zo ja, hoe zijn we daar toen weer vanaf gekomen?
Kroningsrellen van 1980 werden genoemd. Toen ging het ook wel in het hele land los, maar was volgens mij het merendeel in Amsterdam.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Maar welnee, het is niet nodig om het leger in te zetten, want 'zo doen we dat niet in Nederland'.

Even filosoferend he, stel we doen dat inderdaad. Het leger wordt ingezet, die gebruiken zwaar geweld tegen de relschoppers. Er vallen (zwaar-)gewonden, misschien zelfs wel doden. Wat denk je dat daar dan weer de reactie op gaat zijn? Volgens mij leidt dat uiteindelijk tot een echte burgeroorlog, als ik de voorbeelden van andere landen een beetje bestudeer.

Ik weet het ook niet, hoor. Ik wil dat die gasten keihard worden aangepakt. Dit druist tegen werkelijk alles in waar ik als mens voor sta. Het maakt me boos, maar vooral ook bang. Omdat ik geen idee heb waar dit gaat eindigen. Maar m'n gevoel zegt dat 'fight fire with fire' niet automatisch leidt tot geen geweld meer.
 

zwammy

Well-known member
Die Halsema. Wat ook een kutwijf weer.

Noemt voetbalhooligans, complotdenkers, extreem-rechtse lui bij Op1.

Maar over het tuig uit het Rifgebergte houdt ze de kaken op elkaar, terwijl de beelden voor zich spreken.

Je bent verbaast? Halsema is de vrouwelijke gevegt
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Die Halsema. Wat ook een kutwijf weer.

Noemt voetbalhooligans, complotdenkers, extreem-rechtse lui bij Op1.

Maar over het tuig uit het Rifgebergte houdt ze de kaken op elkaar, terwijl de beelden voor zich spreken.

De tering, dat is inderdaad heel slecht. Allemaal leuk en aardig, maar iedereen die de beelden heeft gekeken heeft gezien dat het vandaag noch voetbalhooligans, noch complotdenkers, noch extreem-rechts was. Maar notoire jeugdcriminelen en hun laffe meelopers, veelal met een migratie achtergrond.
 

gevegt

Well-known member
Ik weet het ook niet, hoor. Ik wil dat die gasten keihard worden aangepakt. Dit druist tegen werkelijk alles in waar ik als mens voor sta. Het maakt me boos, maar vooral ook bang. Omdat ik geen idee heb waar dit gaat eindigen. Maar m'n gevoel zegt dat 'fight fire with fire' niet automatisch leidt tot geen geweld meer.
Het is een bewezen goede strategie om het geweld naar burgers toe heel langzaam op te voeren.
Je zal zien als dit nog langer duurt de ME harder gaat optreden.
 

Batigoal

Well-known member
Even filosoferend he, stel we doen dat inderdaad. Het leger wordt ingezet, die gebruiken zwaar geweld tegen de relschoppers. Er vallen (zwaar-)gewonden, misschien zelfs wel doden. Wat denk je dat daar dan weer de reactie op gaat zijn? Volgens mij leidt dat uiteindelijk tot een echte burgeroorlog, als ik de voorbeelden van andere landen een beetje bestudeer.

Ik weet het ook niet, hoor. Ik wil dat die gasten keihard worden aangepakt. Dit druist tegen werkelijk alles in waar ik als mens voor sta. Het maakt me boos, maar vooral ook bang. Omdat ik geen idee heb waar dit gaat eindigen. Maar m'n gevoel zegt dat 'fight fire with fire' niet automatisch leidt tot geen geweld meer.

Ze moeten dan ook niet worden ingezet om zwaar geweld te gebruiken, wel om de onderbezette veiligheidsdiensten te ondersteunen en binnensteden te bewaken. De capaciteit van de normale ordediensten is te beperkt om al die plekken tegelijk te controleren.
 

erka

Well-known member
Krakersrellen in de jaren 70-80, waren ongeveer net zo erg. Zoals Nieuwmarkt in Amsterdam en bij de inhuldiging. Toen is trouwens het leger wel ingezet, minder grote egootjes dan nu van Grapperhaus en van de politiechef "dat ze het wel aankunnen". Dat blijkt.

In Groningen hebben we in 1990 nog de Wolters Noordhoff rellen gehad (ook krakers). Dat was echt oorlog. En in 1997 de Oosterparkwijkrellen waar ook huizen van burgers zijn aangevallen.
 

erka

Well-known member
Je moet het leger gewoon inzetten om op belangrijke plekken een aantal militairen neer te zetten. In uitrusting, machinegeweer erbij. Gewoon om te laten zien we er de baas is. Daar gaat een behoorlijk afschrikwekkende werking van uit, dat helpt al wel. Reken maar dat een militair meer indruk maakt dan een politiebusje. Hoeft niet overal maar zo "zeker" je die plekken wel en kan de politie en ME zich concentreren op andere plekken.
 

JMD

Well-known member
In Groningen hebben we in 1990 nog de Wolters Noordhoff rellen gehad (ook krakers). Dat was echt oorlog. En in 1997 de Oosterparkwijkrellen waar ook huizen van burgers zijn aangevallen.
Jep. En in andere steden ook. En zo heeft denk ik elke stad wel zijn rellen gehad. Maar zo massaal in verschillende steden tegelijk? Dat is echt minimaal 40 jaar terug...
 

JMD

Well-known member
Je moet het leger gewoon inzetten om op belangrijke plekken een aantal militairen neer te zetten. In uitrusting, machinegeweer erbij. Gewoon om te laten zien we er de baas is. Daar gaat een behoorlijk afschrikwekkende werking van uit, dat helpt al wel. Reken maar dat een militair meer indruk maakt dan een politiebusje. Hoeft niet overal maar zo "zeker" je die plekken wel en kan de politie en ME zich concentreren op andere plekken.
Heeft ons leger wel machinegeweren??? Die waren toch op en kapot ofzo?
 
Bovenaan