Coronavirus 2

De Wolf

Well-known member
In maart waren er al rapporten over ventilatie. Destijds heb ik er ook al een link naar geplaatst. Ik neem aan dat Maurice de Hond dit rapportje ook is gaan lezen en een studie is gaan doen.

Ik ben alleen niet zo fan van de man omdat hij een theorie aan het maken is op basis van statistieken die eigenlijk niet helemaal betrouwbaar zijn. In veel gevallen is de besmettingsbron niet met zekerheid aan te wijzen.
 

Joost

Well-known member
Rapporten zijn er, maar door het RIVM worden aerosols nog steeds niet heel serieus genomen terwijl dat in andere landen wel gebeurt.

Dat een deel van de mensen de bron niet weten is niet zo heel belangrijk mijne inziens. Je zult ook moeten kijken naar dingen die wel bekend zijn. Neem de verpleeghuizen waar het verschil tussen afdelingen met en zonder ventilatie absurd is. Of de zaak op Terschelling waar 1 jongen de 7 anderen in zijn krappe vakantiehuisje besmette en verder helemaal niemand. Dat was nota bene exact zo’n vakantie waarop de RIVM kritiek had als die inFrankrijk of Spanje was.
 

Joost

Well-known member
Even naar de cijfers. Het aantal bezette ziekenhuisbedden daalt flink, vandaag weer 60 minder.

De piek was 2004, vier dagen later zijn we terug op het niveau acht dagen voor de piek.
 

De Wolf

Well-known member
Rapporten zijn er, maar door het RIVM worden aerosols nog steeds niet heel serieus genomen terwijl dat in andere landen wel gebeurt.

Dat een deel van de mensen de bron niet weten is niet zo heel belangrijk mijne inziens. Je zult ook moeten kijken naar dingen die wel bekend zijn. Neem de verpleeghuizen waar het verschil tussen afdelingen met en zonder ventilatie absurd is. Of de zaak op Terschelling waar 1 jongen de 7 anderen in zijn krappe vakantiehuisje besmette en verder helemaal niemand. Dat was nota bene exact zo’n vakantie waarop de RIVM kritiek had als die inFrankrijk of Spanje was.

Het RIVM neem ik ook kwalijk dat ze het ventilatieverhaal te laat serieus zijn gaan nemen. Neem bijvoorbeeld de circulatiestand van ventilatie. Daar hadden ze al in maart melding van moeten doen dit niet toe te passen ook al kost het dan meer energie. Hiermee had je misschien kunnen voorkomen dat er in Maassluis een hoop ouderen zijn overleden.
 

JMD

Well-known member
De piek was 2004, vier dagen later zijn we terug op het niveau acht dagen voor de piek.
Dus het loopt sneller terug dan dat het 'aangroeide'. Opvallend, want men verwachtte het juist andersom.

Vandaag 6689 positieve tests, dat was een week geleden nog boven de 10.000. Dat is dus ruim 1/3e minder in 1 week. Aangezien het reproductiegetal per 3 dagen gaat zit je dus rond de 0,8 als R0.
Raak je de komende 2 weken steeds weer 1/3 kwijt per week dan zit je over 2 weken rond de 3000.
 

Joost

Well-known member
Dus het loopt sneller terug dan dat het 'aangroeide'. Opvallend, want men verwachtte het juist andersom.

Vandaag 6689 positieve tests, dat was een week geleden nog boven de 10.000. Dat is dus ruim 1/3e minder in 1 week. Aangezien het reproductiegetal per 3 dagen gaat zit je dus rond de 0,8 als R0.
Raak je de komende 2 weken steeds weer 1/3 kwijt per week dan zit je over 2 weken rond de 3000.
Laat je niet verblinden door de lagere cijfers. De scholen zijn weer open en het wordt weer kouder.
 

zwammy

Well-known member
Dan moeten we vooral de scholen weer opengooien inderdaad, anders kunnen we niet naar de avondklok.
 

JMD

Well-known member
Op zondag is het aantal besmettingen altijd al het minste van de hele week geweest, maar 5703 besmettingen, dat is een afname van bijna 1000 in 1 dag, is toch wel een flinke daling.
 

Joost

Well-known member
Ik ben best wel verbaasd over deze forse dalingen, zeker de ziekhuisbedden gaan echt ongelofelijk snel.

Overigens zijn Groningen en Friesland niet teruggezet in risiconiveau omdat de situatie in de randstad nog te ernstig was.
 

De Wolf

Well-known member
Op zondag is het aantal besmettingen altijd al het minste van de hele week geweest, maar 5703 besmettingen, dat is een afname van bijna 1000 in 1 dag, is toch wel een flinke daling.

Meestal wordt alles op maandag of dinsdag weer bijgewerkt.
 

Bernardo

Well-known member
Ik ben best wel verbaasd over deze forse dalingen, zeker de ziekhuisbedden gaan echt ongelofelijk snel.

Overigens zijn Groningen en Friesland niet teruggezet in risiconiveau omdat de situatie in de randstad nog te ernstig was.

Stop dan ook met die regionale risico niveaus als we toch afhankelijk zijn van de randstad.
 
Bovenaan