Coronavirus 2

JMD

Well-known member
De complottheoriegekkies hebben een blaadje uitgebracht. Heel opportunistisch heet het "Gezond verstand". Ik kreeg hem gratis, maar ongevraagd in de bus. Ik heb hem een beetje doorgelezen en ik moet zeggen: Ik vind het hilarisch.
blad ligt ook in diverse boekhandels.
 

Bonehead

Well-known member
Je kunt hem ophalen in Nijverdal, gevegt. Moet je wel snel zijn want het ligt al bij het oud papier.
 

Joost

Well-known member
Dat is dezelfde, Joost. En uiteraard moet dit gewoon kunnen.
Nee ik kreeg echt twee edities in de bus;


En

 

Joost

Well-known member
Zeeland is op dit moment nog de enige zorgelijke regio, maar die zullen ook naar Ernstig gaan.
Friesland en misschien ook Groningen zullen dan weer van ernstig naar zorgelijk gaan.
 

De Wolf

Well-known member
Maar als ik jou dus goed begrijp dan is de huidige opleving van het virus dus te wijten aan de zomervakantie én dat heel Europa zich plotseling massaal niet meer aan de regels houdt?

Volgens onderzoek van het Erasmus ziekenhuis hebben veel jongeren het meegenomen uit Frankrijk en Spanje.

Op zich kon iedereen met historisch besef het wel voorspellen. De eerste corona golf, de Spaanse griep, de Pest..
Allemaal hebben deze virussen zich kunnen verspreiden door reizigers die het meebrachten.

Uiteraard is gedrag ook belangrijk. Zou iedereen netjes thuisblijven bij klachten (is een utopie) dan zou de verspreiding ook niet zo snel gaan.
 

Joost

Well-known member
Volgens onderzoek van het Erasmus ziekenhuis hebben veel jongeren het meegenomen uit Frankrijk en Spanje.

Op zich kon iedereen met historisch besef het wel voorspellen. De eerste corona golf, de Spaanse griep, de Pest..
Allemaal hebben deze virussen zich kunnen verspreiden door reizigers die het meebrachten.

Uiteraard is gedrag ook belangrijk. Zou iedereen netjes thuisblijven bij klachten (is een utopie) dan zou de verspreiding ook niet zo snel gaan.

En dat blijkt dus toch niet helemaal te kloppen;

De juiste maatregelen in combinatie met gedrag zullen het verspreiden tegengaan. Maar dan wel de meest actuele kennis gebruiken om te weten hoe en waar het zich verspreid.
 

De Wolf

Well-known member
Wanneer ze 30% van de bekende gevallen met 99% zekerheid kunnen traceren is dat al veel.
Ze doen daarom ook andere onderzoeken naar bijvoorbeeld verschillende stammen om te kijken waar deze vandaan komen. Het is natuurlijk niet met 100% zekerheid te zeggen maar het is wel aannemelijk dat een virus van een Spaanse stam meegenomen is door een aantal toeristen die daar zijn geweest. Deze hebben het daarna mogelijk verder verspreid en op deze manier helpt het mee aan een tweede golf.
 

JMD

Well-known member
Wanneer ze 30% van de bekende gevallen met 99% zekerheid kunnen traceren is dat al veel.
Ze doen daarom ook andere onderzoeken naar bijvoorbeeld verschillende stammen om te kijken waar deze vandaan komen. Het is natuurlijk niet met 100% zekerheid te zeggen maar het is wel aannemelijk dat een virus van een Spaanse stam meegenomen is door een aantal toeristen die daar zijn geweest. Deze hebben het daarna mogelijk verder verspreid en op deze manier helpt het mee aan een tweede golf.
Of een Spanjaard heeft dat virus hier naartoe meegenomen...
 

Joost

Well-known member
Wanneer ze 30% van de bekende gevallen met 99% zekerheid kunnen traceren is dat al veel.
Ze doen daarom ook andere onderzoeken naar bijvoorbeeld verschillende stammen om te kijken waar deze vandaan komen. Het is natuurlijk niet met 100% zekerheid te zeggen maar het is wel aannemelijk dat een virus van een Spaanse stam meegenomen is door een aantal toeristen die daar zijn geweest. Deze hebben het daarna mogelijk verder verspreid en op deze manier helpt het mee aan een tweede golf.
De kans dat er iemand van vakantie een besmetting heeft meegenomen is 100%. Maar dat die besmettingen in grote mate hebben bijgedragen aan extra besmettingen in Nederland, dat klopt gewoon niet.

Het enige dat echt helpt is als werkelijk iedereen de komende 4 weken zichzelf thuis opsluit. Maar dat is totaal onrealistisch.
En zelfs in je eigen omgeving blijven is geen optie. Op mijn werk heb ik een collega die net over de grens in Duitsland woont en een van wie de kinderen in België naar school gaan. Zo heb je dus heel gemakkelijk kans om het virus van Duitsland via Nederland naar België te krijgen.
 
Bovenaan