Coronavirus 2

Atreides

Well-known member
Volgens Youp toch maar een griepje en een overdreven hype.

Gezien zijn leeftijd en eerdere hartproblemen is deze besmetting toch vrij eng. Opmerkingen over Karma laat ik maar even achterwege.
 

Atreides

Well-known member
Mondkapjes tekort? Uit deze fabriek komen er elke dag een half miljoen


Leveranciers van mondkapjes begrijpen helemaal niets van de alarmerende berichten uit ziekenhuizen dat mondkapjes dreigen op te raken. In China draaien fabrieken op volle toeren, alleen krijgen ze maar geen reactie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om ze te kunnen sturen, klagen ze.
Raymond Boere 19-03-20, 16:20




Een half miljoen mondkapjes per dag rollen er uit de Chinese fabriek als het moet. Kapjes die volgens ondernemer Hans Poulis van IGC International voldoen aan alle eisen voor het Nederlands verplegend personeel. In een video laat hij zien hoe een enorme machine in China met papier en katoen razendsnel tientallen van de nu zo gewilde beschermingsmiddelen maakt. ,,Hoezo er zijn tekorten? In twee tot drie dagen kunnen wij honderdduizenden van dit soort mondkapjes produceren. Inclusief transport moeten ze uiterlijk binnen een dag of twaalf hier kunnen zijn,’’ zegt de Rotterdamse ondernemer.










In de fabriek van Hans Poulis draaien de naaimachines voor mondkapjes op volle toeren. © Hans Poulis

Poulis voorzag al langer een tekort en heeft al een paar keer bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangeboden om een transportlijn op te zetten voor de Nederlandse ziekenhuizen. Daarmee zou hij een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de stabiele voorraad van minimaal één miljoen mondkapjes die volgens het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) wenselijk is. Maar steeds kreeg de directeur te horen dat hij op de stapel lag. ,,En deze week kwam het bericht dat de mondkapjes echt op dreigen te raken. Daar begrijp ik dan helemaal niets van’’, zegt hij. Het bedrijf levert inmiddels al aan tal van ziekenhuizen over de hele wereld. Ook twee Brabantse ziekenhuizen hebben inmiddels een bestelling geplaatst en kunnen volgende week hun zending verwachten.




De Rotterdamse ondernemer is zeker niet de enige die zich verbaast over de alarmerende berichten uit de ziekenhuizen. Ook Dimitri Kyriakopoulos van mondkapje-kopen.com heeft een handel in mondkapjes en heeft zich gemeld bij het ministerie toen hij hoorde dat er tekorten dreigden. Hij heeft nog geen antwoord of hij mag leveren. ,,Het gaat ontzettend traag. We kunnen in China aan grote partijen komen voor prijzen die iedereen kan betalen, maar die bedrijven daar willen ook duidelijkheid. Anders gaan ze met andere landen in zee. Er is vraag genoeg.’’

Overspoeld


Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport laat in een eerste reactie weten dat de inkopers worden overspoeld met aanbiedingen. Daar wordt serieus naar gekeken waardoor het even kan duren voordat er een reactie komt.

Het Landelijk Netwerk Acute Zorg, dat de leveringen van spullen aan ziekenhuizen coördineert, zegt dat er inmiddels miljoenen mondkapjes zijn besteld. ,,Een groot probleem is dat veel bestellingen nog niet in Nederland zijn gearriveerd’’, zegt Arold Reusken, hoofd bureau LNAZ.

Volgens Reusken wordt er een maximale inspanning geleverd om snel in zee te gaan met serieuze partijen, bijvoorbeeld als het gaat om financiële hobbels te overbruggen. Ook wordt er soepeler omgegaan met de strenge regels die normaal gesproken voor het gebruik van maskers in ziekenhuizen geld. Merkloze mondkapjes zijn niet langer uit den boze. ,,Uitgangspunt blijft uiteraard dat de kwaliteit goed is. Als een mondkapje bijvoorbeeld wel aan Amerikaanse wetgeving voldoet, maar alleen nog niet is getest voor de Nederlandse markt, dan kunnen we ze nu toch bestellen.’’
https://www.ad.nl/dossier-coronavir...-komen-er-elke-dag-een-half-miljoen~aebbb904/

Bijzonder.
 

Batigoal

Well-known member
Ook het verhaal over die testen blijft apart. Zuid-Korea laat ze achter elkaar van de fabrieksband rollen en test 25.000 mensen per dag. Singapore produceert ze ook in eigen beheer en streeft er zelfs naar de hele bevolking van het land te testen. Op basis van die gegevens sturen ze de maatregelen aan en hoeven ook niet overal scholen en winkels te sluiten.
 

Atreides

Well-known member
Ook het verhaal over die testen blijft apart. Zuid-Korea laat ze achter elkaar van de fabrieksband rollen en test 25.000 mensen per dag. Singapore produceert ze ook in eigen beheer en streeft er zelfs naar de hele bevolking van het land te testen. Op basis van die gegevens sturen ze de maatregelen aan en hoeven ook niet overal scholen en winkels te sluiten.

Al die Aziaten hebben natuurlijk de training gehad van meerdere grote epidiemen in het verleden en hebben daar toe van geleerd.

Al zou ik heel graag zien dat de overheid zoveel mogelijk deze tactieken kopieert. Je zou toch zeggen dat we (zeker i.s.m. Duitsland) voldoende industriële capaciteit hebben om soort gelijke producten massaal de deur uit te stampen (zie het maar als een soort van oorlogsproductie).
 

erka

Well-known member
Of het waar is weet ik niet, maar er schijnen miljoenen mondkapjes voor Nederland klaar te staan, maar het Ministerie werkt te traag. Aldus de producenten van mondkapjes.
 

JMD

Well-known member
Ik las vanmiddag ergens iemand zeggen dat er een minister voor Coronazaken moet komen. Lijkt me niet eens zo'n slecht idee, want Corona is er nog wel even, en de gevolgen ervan gaan we nog jarenlang merken.
 

Atreides

Well-known member
Lijkt een goede beslissing. Normaal gesproken met je na oververmoeidheid rust nemen en dat is nu onmogelijk.

Hoe pijnlijk de zaak verder ook is doet het toch goed om te zien hoeveel verantwoordelijkheids- en plichtsbesef er is bij de individuele minister.
 

Maasveld

Well-known member
Ik las vanmiddag ergens iemand zeggen dat er een minister voor Coronazaken moet komen. Lijkt me niet eens zo'n slecht idee, want Corona is er nog wel even, en de gevolgen ervan gaan we nog jarenlang merken.

Is geregeld, Hugo de Jonge gaat het doen.
 

erka

Well-known member
Rutte gaat even los over de 1,5 meter. Ik krijg de indruk dat hij dit spontaan improviseert want de woorden rolden er uit en het waren geen voorbereide teksten.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik ken Hugo de Jonge trouwens vanuit zijn tijd als wethouder van Rotterdam. Ik heb hem toen leren kennen als een zeer fijne man, met een goed oog voor de dingen die er nodig zijn.
 

De Groene Scout

Well-known member
Hoe zit het nu eigenlijk met het toiletpapier. Dat is in ieder geval in Haaksbergen al de hele week bij alle supermarkten uitverkocht.
Zou toch voldoende zijn? Nou hier niet en het is bijna op thuis.
 
Bovenaan