Coronavirus 2

Joost

Well-known member
Vandaag in Staphorst slechts 150 man in de kerk. Nog altijd 120 teveel, maar in vergelijking met vorige week toch 450 minder.
Gerucht gaat dat die 450 allemaal besmet thuis in quarantaine zitten.
Eigenlijk slaat dit ook helemaal nergens op.

Laat er of 600 binnen als dat past met de afstandsregels, of beperk het tot 30.
 

SanMark.

Well-known member
Ik lees dat bij de cijfers van elke dag, niet alleen de nieuwe besmettingen zijn maar ook de mensen inzitten die nog besmet zijn.

En daarnaast zijn de cijfers nog steeds niet up to date.

En dat er op de IC vooral mensen liggen met een niet westerse achtergrond.
 

De Groene Scout

Well-known member
Als er dan toch geen voetbal gekeken mag worden op zondag, doen ze even een Catshuisberaad: Rutte, De Jonge, Grappenhaus en van Dissel zitten nu aan de koffie om de nieuwe maatregelen door te spreken.
 

Joost

Well-known member
Ik lees dat bij de cijfers van elke dag, niet alleen de nieuwe besmettingen zijn maar ook de mensen inzitten die nog besmet zijn.

En daarnaast zijn de cijfers nog steeds niet up to date.

En dat er op de IC vooral mensen liggen met een niet westerse achtergrond.
Dagcijfers is niet geheel correct. Het is het verschil tussen het totaal aantal positieve testen van vandaag en gisteren in de database, dus ook positieve testen van eerdere dagen. Pas als het weekrapport komt kun je er echt iets over zeggen.

Dat de cijfers niet up to date zijn is al maanden bekend. Het komt deels omdat de GGD's allemaal afzonderlijke organisaties zijn. Er zijn betere bronnen dan het RIVM met haar dagrapporten.

En dat laatste was een waarneming van een hoofd IC;
 

JMD

Well-known member
Ik lees dat bij de cijfers van elke dag, niet alleen de nieuwe besmettingen zijn maar ook de mensen inzitten die nog besmet zijn.

En daarnaast zijn de cijfers nog steeds niet up to date.

En dat er op de IC vooral mensen liggen met een niet westerse achtergrond.
In het overzicht van de RIVM van dinsdag j.l. was te zien dat van de tests van vorige week van ongeveer de helft de resultaten nog niet bekend was. Het zal mij niks verbazen dat men die achterstand aan het inlopen is en dat daar ineens die snelle stijging vandaan komt.

En sowieso is die ene indicator van aantal besmettingen per 100.000 inwoners (staat op 7) zwaar achterhaald. Die bestond er al toen er nog geen 50.000 keer per week getest werd... Men test nu 5x zo veel, als men dan aan hetzelfde wil komen moet dat dus 1,4 per 100.000 zijn... Ze kunnen imo beter naar een percentage kijken, zeker als het aantal tests de komende weken flink gaat stijgen.
 

JMD

Well-known member
Dagcijfers is niet geheel correct. Het is het verschil tussen het totaal aantal positieve testen van vandaag en gisteren in de database, dus ook positieve testen van eerdere dagen. Pas als het weekrapport komt kun je er echt iets over zeggen.
Ja zeker, maar het is natuurlijk geen goede indicatie als er ook een hoop oude testresultaten bij zitten.
 

JMD

Well-known member
Met weekcijfers heb je wel een indicatie.
Eens. Maar die krijg je dus maar 1x per week, en zou je dus eigenlijk moeten wachten tot komende dinsdag om te kijken of het aantal positieve tests echt zo sterk stijgt als het lijkt.
 

Joost

Well-known member
Ziekenhuisopnames al een week stabiel. IC al een paar dagen stabiel en nu minder besmettingen gemeld.
 

De Wolf

Well-known member
Eens. Maar die krijg je dus maar 1x per week, en zou je dus eigenlijk moeten wachten tot komende dinsdag om te kijken of het aantal positieve tests echt zo sterk stijgt als het lijkt.

Daar hoef ik niet tot dinsdag voor te wachten. Iedere dag worden cijfers gepubliceerd en na een dag of 10 zou je inclusief de correcties al de eerste signalen moeten zien.
 

JMD

Well-known member
Daar hoef ik niet tot dinsdag voor te wachten. Iedere dag worden cijfers gepubliceerd en na een dag of 10 zou je inclusief de correcties al de eerste signalen moeten zien.
Klopt. Maar ik had het specifiek ovet de resultaten van bv vandaag. Waar komen die 6500 positieve resultaten vandaag? Als daar bv 3000 positieven van 2 weken terug bij zitten is het anders dat zo ongeveer alle 6500 van de afgelopen dag zijn.
 

De Wolf

Well-known member
Klopt. Maar ik had het specifiek ovet de resultaten van bv vandaag. Waar komen die 6500 positieve resultaten vandaag? Als daar bv 3000 positieven van 2 weken terug bij zitten is het anders dat zo ongeveer alle 6500 van de afgelopen dag zijn.

De meeste correcties zijn van de dagen daarvoor en op dinsdag zijn deze ook wat hoger omdat dan pas weekendcijfers worden gemeld. Correcties van langer dan een week zijn redelijk te verwaarlozen.
 

JMD

Well-known member
De meeste correcties zijn van de dagen daarvoor en op dinsdag zijn deze ook wat hoger omdat dan pas weekendcijfers worden gemeld. Correcties van langer dan een week zijn redelijk te verwaarlozen.
Deze week niet omdat er van 29 sep t/m 6 okt pas de helft van de testresultaten bekend waren afgelopen dinsdag. Dus die worden nu pas bekend, dus daar zal echt deels wel de hogere cijfers vandaan komen (men is bezig de achterstand in te halen).
 

Atreides

Well-known member
Dus al die BLM-ers hebben verzuimd om aandacht te vragen voor een betere communicatie naar ‘bruine’ mensen.

Bruine Lives Matter dus wat minder. Ook gewoon een stukje prioriteiten stellen.
 
Bovenaan