Coronavirus 2

JMD

Well-known member
Terwijl ik dit lees popt op de NOS app: RIVM meldt nul doden.
Ik blijf toch moeite hebben met dit soort zaken. Want hoe weet je zeker dat iemand die gisteren overleed niet ook corona had? En andersom: dat iemand waarvan men zegt dat ie overleed aan corona niet overleed aan bv hartfalen.

IK denk echt dat men moet stoppen met dit soort zaken elke dag te berichten, en gewoon te kijken naar over/ondersterfte. I.m.o. de enige enigszins juiste statistiek van hoe corona wel of niet huishoudt.

En dan heb ik het nog niet eens over het melden van de ziekenhuisopnamens, dan zeggen ze dat er bv 11 ziekenhuisopnames zijn geweest gister, maar dan blijken er van die 11 er bv slechts 2 van de laatste dagen te zijn geweest en nog 1 van maart ofzo...
Ook is men nog iets van 600 ziekenhuispatiënten "kwijt", waarvan men wel weet dat ze in het ziekenhuis hebben gelegen, maar niet wanneer ze opgenomen zijn...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik blijf toch moeite hebben met dit soort zaken. Want hoe weet je zeker dat iemand die gisteren overleed niet ook corona had? En andersom: dat iemand waarvan men zegt dat ie overleed aan corona niet overleed aan bv hartfalen.

IK denk echt dat men moet stoppen met dit soort zaken elke dag te berichten, en gewoon te kijken naar over/ondersterfte. I.m.o. de enige enigszins juiste statistiek van hoe corona wel of niet huishoudt.

En dan heb ik het nog niet eens over het melden van de ziekenhuisopnamens, dan zeggen ze dat er bv 11 ziekenhuisopnames zijn geweest gister, maar dan blijken er van die 11 er bv slechts 2 van de laatste dagen te zijn geweest en nog 1 van maart ofzo...
Ook is men nog iets van 600 ziekenhuispatiënten "kwijt", waarvan men wel weet dat ze in het ziekenhuis hebben gelegen, maar niet wanneer ze opgenomen zijn...

Nou ja, deze statistieken zijn op een min of meer consequente manier tot stand gekomen, dus je ziet wel een bepaalde tendens hoe het een en ander zich ontwikkeld.

Onder/oversterfte geven een beeld over het effect van corona in totaal. Alleen dat zegt nog minder over hoe corona zich van week tot week aan het ontwikkelen is. Het helpt je wel met het duiden van de cijfers.

Ik zou het allemaal wel in samenhang blijven bekijken. Het zijn de beste cijfers die we hebben. De ideale wereld bestaat niet.
 

Atreides

Well-known member
Kan je me de link naar het artikel sturen? (overigens, niet omdat ik e niet geloof hoor, maar ik hou wat artikelen bij over corona)

 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Batigoal

Well-known member
Mooi he, wel weer jammer dat het virus bezig is met een trumphiaanse slachting in de VS en andere ontwikkelingslanden. Buitengewoon zorgwekkend.

Wereldwijd gaat het aantal besmettingen zelfs door het plafond.

Je kunt dus ook stellen dat we het in Nederland niet zo gek hebben aangepakt.
 

Atreides

Well-known member
En dan heb ik het nog niet eens over het melden van de ziekenhuisopnamens, dan zeggen ze dat er bv 11 ziekenhuisopnames zijn geweest gister, maar dan blijken er van die 11 er bv slechts 2 van de laatste dagen te zijn geweest en nog 1 van maart ofzo...
Ook is men nog iets van 600 ziekenhuispatiënten "kwijt", waarvan men wel weet dat ze in het ziekenhuis hebben gelegen, maar niet wanneer ze opgenomen zijn...

Tja, dat is nu eenmaal hoe het meld systeem werkt. Maakt voor de beeldvorming ook weinig uit (sterker nog, het zou heel verwarend zijn als we tijdens de metingen het gaan verandernen).

Ik blijf toch moeite hebben met dit soort zaken. Want hoe weet je zeker dat iemand die gisteren overleed niet ook corona had? En andersom: dat iemand waarvan men zegt dat ie overleed aan corona niet overleed aan bv hartfalen.

Dat weet je nooit helemaal zeker. De meeste oude mensen sterven aan een heel cluster van onderliggend lijden en dan noemen ze vaak de laatste oorzaak.

Overigens zijn de verschijnselen van COVID vrij makkelijk te herkennen bij deze doelgroep dus lijkt het met niet overdreven ingewikkeld om COVID mee te nemen.
 

Atreides

Well-known member
Wereldwijd gaat het aantal besmettingen zelfs door het plafond.

:heinz:. Dat was ook min of meer wat ik schreef (en vooruit vrij onduidelijk). COVID is nog lang niet klaar met ons. Duidelijk is wel dat Europa minus de UK en Zweden er eigenlijk nu vrij goed voor staat.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
:heinz:. Dat was ook min of meer wat ik schreef (en vooruit vrij onduidelijk). COVID is nog lang niet klaar met ons. Duidelijk is wel dat Europa minus de UK en Zweden er eigenlijk nu vrij goed voor staat.

Engeland, niet UK, de rest van de UK staat er aanzienlijk beter voor (dit soort zaken worden per land in het koninkrijk en niet door de UK als geheel geregeld). ;)
 

JMD

Well-known member
Heb ook het idee dat waar nu de haard zit nog midden in hun eerste golf zijn... Het begon in Azië, daarna naar Australië/NZ en Europa, pas daarna sloeg het over naar de Amerika's en Afrika. Omdat dat gebied waar de eerste golf is, groter is dan toen het bij ons of in Azië was is het logisch dat dat aantal nog groeit. Het is wel te hopen voor die landen dat het over een week of 2 daalt, want anders hebben ze daar echt een probleem, want dan duurt de eerste grote golf echt lang...

En ja, het virus is nog niet klaar, maar vergeet niet dat er natuurlijk wel vaker allerlei virussen/bacteriën ergens op de wereld slachtingen aanrichtten en dat er 'in de rest van de wereld' gewoon doorgeleefd werd....
 

JMD

Well-known member
Engeland, niet UK, de rest van de UK staat er aanzienlijk beter voor (dit soort zaken worden per land in het koninkrijk en niet door de UK als geheel geregeld). ;)
In het begin was het toch juist zo dramatisch rond Londen en viel het toch juist mee in Schotland enz, of heb ik dat verkeerd?
 

de waan

Well-known member
Heb ook het idee dat waar nu de haard zit nog midden in hun eerste golf zijn... Het begon in Azië, daarna naar Australië/NZ en Europa, pas daarna sloeg het over naar de Amerika's en Afrika. Omdat dat gebied waar de eerste golf is, groter is dan toen het bij ons of in Azië was is het logisch dat dat aantal nog groeit. Het is wel te hopen voor die landen dat het over een week of 2 daalt, want anders hebben ze daar echt een probleem, want dan duurt de eerste grote golf echt lang...

Het was in de VS ongeveer gelijktijdig met Europa, maar ze hebben daar een treinramp van een president, dus vandaar dat het daar zo dramatisch verloopt en dat gaat voorlopig ook nog wel even door.

Vergeet in Europa ook Wit Rusland niet. Wodka, ijshockey en de sauna blijkt toch niet zo goed te helpen tegen corona.
 

Maasveld

Well-known member
Het was in de VS ongeveer gelijktijdig met Europa, maar ze hebben daar een treinramp van een president, dus vandaar dat het daar zo dramatisch verloopt en dat gaat voorlopig ook nog wel even door.

Vergeet in Europa ook Wit Rusland niet. Wodka, ijshockey en de sauna blijkt toch niet zo goed te helpen tegen corona.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de demonstraties ook wel enige invloed hebben.
 

JMD

Well-known member
Het was in de VS ongeveer gelijktijdig met Europa, maar ze hebben daar een treinramp van een president, dus vandaar dat het daar zo dramatisch verloopt en dat gaat voorlopig ook nog wel even door.

Vergeet in Europa ook Wit Rusland niet. Wodka, ijshockey en de sauna blijkt toch niet zo goed te helpen tegen corona.
En vergeet die mafklapper in Brazilië niet....
 

ALenstra

Well-known member
Die treinramp van een president wist gisteren tijdens een verkiezingscampagne te vertellen dat hij de corona-crisis heel goed heeft aangepakt.
 

Atreides

Well-known member
Die treinramp van een president wist gisteren tijdens een verkiezingscampagne te vertellen dat hij de corona-crisis heel goed heeft aangepakt.

Het aantal zou toch heel snel naar nul gaan? Komt nu toch wel wat bijzonder over dan de honderdduizend doden (and couting) een 'hele goede aanpak' zouden zijn.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
In het begin was het toch juist zo dramatisch rond Londen en viel het toch juist mee in Schotland enz, of heb ik dat verkeerd?

Yep, London is nog steeds met afstand het ergste, gevolgd door enkele andere grote steden in Engeland. De regering-Johnson is alleen verantwoordelijk voor het Coronabeleid in Engeland maar presenteert cijfers voor de hele UK ondanks dat de andere regeringen hun eigen cijfers presenteren. Dat doen ze alleen omdat de cijfers in Schotland, Wales en Noord-Ierland het gemiddelde omlaag halen waardoor de UK niet de slechtste cijfers per hoofd van de bevolking ter wereld heeft, Engeland heeft dat wel.

Ter vergelijking: Nederland presenteert alleen hun eigen cijfers en neemt niet de andere landen in het koninkrijk, Aruba, Curaçao & Sint Maarten, mee. Hun eigen regeringen zijn daarvoor verantwoordelijk. Hetzelfde met Denemarken, Groenland en Faroer.
 

JMD

Well-known member
In Duitsland geeft de president van het RKI (zeg maar de Duitse RIVM) aan dat koelte + vochtige lucht voor de problemen gezorgd hebben in die uitbraken in de slachthuizen, en dat dat komt door aerosolen... Zie de persconferentie....

Hoe is het mogelijk dat iemand (De Hond) zonder enige virologische kennis (althans, niet meer dan de gemiddelde leerling met bio in zijn/haar pakket) die conclusie 1,5 maand geleden al trok, gewoon simpelweg door data te analyseren, en dat de 'knappe koppen' dat maar blijven ontkennen? Zit men zo diep in de tunnelvisie???
 
Bovenaan