Nou, in Duitsland zijn de restaurants in sommige gebieden al een paar weken open en direct (dus 14 dagen na opening, is direct) een uitbraak, net over de grens hier in Leer.
Tsja, zo'n uitbraak kan je natuurlijk nooit uitsluiten. Dat gebeurt ook wel eens met voedselvergiftigingen, griepepidemieën enz...
En verder: ja, zo'n uitbraak is erg, maar als dit de enige is van heel Duitsland, waar hebben we het dan over?
Idem met die uitbraak in die school in Limburg(?). Ja, niet prettig, maar dat is dan de enige bij alle scholen in heel NL. Ik vind het kwalijker dat men dat wist en het pas dagen later aan de ouders vertelde, dan zit er een steekje los bij je imo.
Wat je er over leest nu is dat steeds duidelijker wordt dat binnen veel risico's heeft en buiten veel minder.
Ik ben absoluut geen fan van Maurice de Hond, maar dat geeft hij dus al sinds zo ongeveer begin april aan. Gewoon door data-analyse te doen en diverse gegevens naast elkaar te leggen.
Overigens hoef je geen viroloog/arts te zijn om te snappen dat dat zo is. Niet voor niks is het advies om vaak 'de ramen tegen elkaar open' te zetten voor frisse lucht. Maar goed, het RIVM zei dat dat niet zo was, dus loopt een groot deel van NL daar blind achteraan. Die zouden nog elke dag bloot in de sloot springen als dat volgens het RIVM beter is.
Zeker in het begin deed het RIVM/OMT/Rutte enz de enig juiste beslissingen, maar ik vind dat we nu ook wel verder over de grens mogen kijken naar andere onderzoeken.
Ook die paniek donderdagavond 'dat het te druk was buiten' en dan de reactie dat we maar dingen moeten sluiten. Terwijl het dan juist nog drukker wordt. En zolang het buiten is, maakt dat dus blijkbaar niet uit. En ja, waarom mensen idd in de file gaan staan naar het strand, geen idee. Maar dat vroeg ik me in 'normale tijden' ook al af waarom je dat doet.