Goed, wat moet er dus gebeuren na de zoveelste situatie. Ik heb het dan niet over een biertje op t veld, maar over vuurwerk vanmiddag bij Ajax en vorig jaar bij Groningen, supporters van AZ vorig jaar etc. Dat soort gedoe.
Ik blijf erbij: clubs moeten in eerste instantie zorgen dat de wedstrijd doorgang kan vinden. Een stadion is geen openbare ruimte. In het rapport over de ellende van Groningen stond dat hooligans geïnfiltreerd zijn bij de directie, overal sleutels van hebben, stewards onvoldoende zijn opgeleid , de club het veld niet voldoende beschermt en de club bedreigingen etc niet serieus neemt, uit angst. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat dit bij veel andere clubs anders is.
Ik vind dus dat bij dit soort toestanden de clubs veel harder moeten worden aangepakt door de KNVB. Om te beginnen vakken leeghouden. Dan zware boetes (en dan heb ik het niet over een paar duizend maar over vier tot vijf nullen), daarna gaan werken met punten in mindering brengen.
De clubs zijn verantwoordelijk maar vertikken door te pakken. Dan moet iemand anders het maar doen.