Champions League 2018-2019

Forza AZ

Well-known member
Aha, dank.
Ben benieuwd hoe de UEFA dit voortaan gaat doen, elk jaar een ander land of blijven ze in Gibraltar?

Dat zal geen vaste lokatie worden lijkt me, tenzij de overige 3 landen geen interesse hebben. (Grote) kans trouwens dat Gibraltar over 2 seizoenen niet eens meer bij de onderste 4 landen op de ranking zit. Ze staan in de beginstand van komend seizoen al boven Luxemburg en Faroer en maar nipt achter Wales en Georgi?.
 

JMD

Well-known member
Dat zal geen vaste lokatie worden lijkt me, tenzij de overige 3 landen geen interesse hebben. (Grote) kans trouwens dat Gibraltar over 2 seizoenen niet eens meer bij de onderste 4 landen op de ranking zit. Ze staan in de beginstand van komend seizoen al boven Luxemburg en Faroer en maar nipt achter Wales en Georgi?.
Het is dat ik nog geen vakantie heb, anders had dit me echt leuk geleken om te bezoeken... De kampioenen van de 4 slechtste landen van Europa, ben heel benieuwd wat voor voetbal je dan te zien krijgt...
 

Abubakari

Well-known member
Het is dat ik nog geen vakantie heb, anders had dit me echt leuk geleken om te bezoeken... De kampioenen van de 4 slechtste landen van Europa, ben heel benieuwd wat voor voetbal je dan te zien krijgt...

Hoofdklasse niveau ongeveer?
 

JMD

Well-known member
Fenerbah?e 2e geworden in Turkije. Gunstig voor Ajax, het is nu op zeker geplaatst in een eventueel 3e voorronde.
 

Joost

Well-known member
Ik zit dat schema eens te bekijken maar klopt het volgende;

* Verliest Ajax dan stroomt het in in de 3e voorronde EL (daar moeten ze dus nog 2e rondes overleven voor de poulefase)
* Wint Ajax de 2e ronde in de CL maar verliest het in de 3e of 4e ronde dan gaat Ajax gelijk naar de groepsfase van de EL

* PSV stroomt pas in de laatste voorronde in en is bij verlies geplaatst voor de groepsfase van de EL.
 

JMD

Well-known member
Ik zit dat schema eens te bekijken maar klopt het volgende;

* Verliest Ajax dan stroomt het in in de 3e voorronde EL (daar moeten ze dus nog 2e rondes overleven voor de poulefase)
* Wint Ajax de 2e ronde in de CL maar verliest het in de 3e of 4e ronde dan gaat Ajax gelijk naar de groepsfase van de EL

* PSV stroomt pas in de laatste voorronde in en is bij verlies geplaatst voor de groepsfase van de EL.

3x ja
 

Forza AZ

Well-known member
Ik zit dat schema eens te bekijken maar klopt het volgende;

* Verliest Ajax dan stroomt het in in de 3e voorronde EL (daar moeten ze dus nog 2e rondes overleven voor de poulefase)
* Wint Ajax de 2e ronde in de CL maar verliest het in de 3e of 4e ronde dan gaat Ajax gelijk naar de groepsfase van de EL

* PSV stroomt pas in de laatste voorronde in en is bij verlies geplaatst voor de groepsfase van de EL.

En voor de volledigheid. PSV zit in een andere voorronde dan Ajax. PSV zit bij de kampioenen van alle landen van land 12 en lager. Ajax bij de nummers 2 van landen 7-15 + nummer 3 van land 6.
 

JMD

Well-known member
En voor de volledigheid. PSV zit in een andere voorronde dan Ajax. PSV zit bij de kampioenen van alle landen van land 12 en lager. Ajax bij de nummers 2 van landen 7-15 + nummer 3 van land 6.

Klopt. Maar dat systeem is al jaren zo.
Wat wel nieuw is, is dat de afvallers uit de CL-kampioenenroute in een 'eigen' EL-route komen, en dat de afvallers uit de CL-nietkampioenenroute gewoon bij de EL-gekwalificeerden komen.
Dit betekent dat er exact 22 kampioenen een groepsfase gaan halen (10 rechtstreeks in de CL, 4 CL via kwalificatie en 8 EL via kwalificatie), niet meer, niet minder. In het 'oude' systeem kwamen de afstromers uit de CL-kampioenenroute gewoon op de hoop met de andere ploegen en konden er dus meer (of minder) kampioenen zich plaatsen voor een GS.
Een afgestroomde kampioen komt dus bv niet Sevilla of Burnley of RB Leipzig tegen, terwijl dat voor bv Ajax wel mogelijk is als het in CLQ2 verliest (al zal Sevilla wel geplaatst zijn).
 

JMD

Well-known member
Dan is dat voor Nederland nog helemaal biet zo slecht uitgepakt.

Klopt. En het had nog mooier kunnen zijn, want als Marseille woensdag gewonnen had, had Feyenoord zelfs direct de GS gehaald.
Overigens gaat dat voordeel (wat PSV had en wat Feyenoord had kunnen hebben) volgend jaar weg, want we eindigen dit seizoen 14e op de UEFA ranglijst (afgelopen jaar 13e). Over de laatste 4 seizoenen staan we overigens 12e, wat zou betekenen (als we dat blijven) dat de bekerwinnaar weer rechtstreeks de groepsfase ingaat en de kampioen pas in de laatste kwalificatieronde instroomt, en dat de 2e EL-deelnemer in Q3 instroomt ipv Q2.
 

Forza AZ

Well-known member
Dit betekent dat er exact 22 kampioenen een groepsfase gaan halen (10 rechtstreeks in de CL, 4 CL via kwalificatie en 8 EL via kwalificatie), niet meer, niet minder.
Het zijn er 27 omdat de kampioen van land 11 (Tsjechi?) ook direct in de CL-groepsfase mag beginnen (omdat de CL-winnaar al geplaatst is voor de groepsfase), en je bent de 4 verliezers van de laatste kampioenenvoorronde CL vergeten die direct naar de EL-groepsfase gaan.
 

JMD

Well-known member
Het zijn er 27 omdat de kampioen van land 11 (Tsjechi?) ook direct in de CL-groepsfase mag beginnen (omdat de CL-winnaar al geplaatst is voor de groepsfase), en je bent de 4 verliezers van de laatste kampioenenvoorronde CL vergeten die direct naar de EL-groepsfase gaan.
:duim:
 

JMD

Well-known member
Als alles overigens 'gaat zoals het hoort' (dus de geplaatste ploegen door), in de voorrondes van de CL zit PSV n?t in pot 4 met de loting voor de groepsfase.

Als Real zaterdag de CL wint zitten trouwens 3 Spaanse ploegen in pot 1, want m.i.v. dit seizoen is ook nieuw dat ook de EL-winnaar in pot 1 zit.

For the record: de potindeling is momenteel als volgt (* = moet kwalificatie spelen):
Pot 1: CL-winnaar, Atletico Madrid, Barcelona, Bayern, Juventus, Manchester City, Paris SG, Lok. Moskou
Pot 2: Real of Tottenham (Real indien Liverpool de CL wint, Tottenham indien Real de CL wint), Dortmund, Porto, Man United, Shakhtar, Benfica*, Napoli, Basel*
Pot 3: Tottenham of Liverpool (Tottenham indien Liverpool de CL wint, Liverpool indien Real de CL wint), AS Roma, Schalke, Lyon, Monaco, Salzburg*, CSKA, Ludogorets*
Pot 4: PSV*, Valencia, Plzen, Celtic*, Brugge, Galatasaray, Internazionale, Hoffenheim

M.i.v. komend seizoen telt het landenco?ffici?nt niet meer mee voor de plaatsingslijst en wordt dus enkel en alleen gekeken naar het co?ffici?nt van de ploeg. Enkel als de ploegco?ffici?nt lager is dan 20% van het landco?ffici?nt telt het landco?ffici?nt.
 

Forza AZ

Well-known member
Loting kwalificatieronde:

26 juni
A.FC Santa Coloma(And)-KF Drita(Kos)
B.SP La Fiorita(SMa)-Lincoln FC(Gib)
29 juni
winnaar B-winnaar A

Alle wedstrijden worden gespeeld in Gibraltar.
 
Bovenaan