Carnaval/Vastelaovend

Joost

Well-known member
Eindelijk weer een LVK.

Ik vond het liedje nummer 5 van Ivo van der Bijl eigenlijk wel erg leuk.
 

Maasveld

Well-known member
Eindelijk weer een LVK.

Ik vond het liedje nummer 5 van Ivo van der Bijl eigenlijk wel erg leuk.
Laat het de Randstad niet horen...

Wat vond je van de winnaar?

Oet de Maot 3de, weet men de traditionele vastelaovesmuziek dan toch nog een beetje te waarderen in Limburg?
 

Joost

Well-known member
Laat het de Randstad niet horen...

Wat vond je van de winnaar?

Oet de Maot 3de, weet men de traditionele vastelaovesmuziek dan toch nog een beetje te waarderen in Limburg?
Een overduidelijke winnaar, niet mijn favoriet maar ook niet verkeerd.

Ik vond sowieso de liedjes wat traditioneler klinken dit jaar. De deelnemers uit Oost-Maarland en Kerkrade waren qua act gewoon te mager.
 

Maasveld

Well-known member
Zal ik dinsdag dan maar beginnen met een top 11?
Zwijgen is toestemmen dus.

We trappen af met de door Hay Geritz en Peter Jansen geschreven winnaar van Opus Jocus 2023. Het kwartet Bart Janssen, Willy Billekens, Jules Fransman en Gijs Engels won met het aanstekelijke "Det zien de feite." 2 jaar geleden debuteerden ze met "Oet de maot" met een overwinning, waarop ze besloten om voortaan met de titel van dat leedje door het leven te gaan. Vorig jaar werden ze met "Dreej daag op riej" 3de, dus je kunt wel spreken van een succesvol kwartet.

Buiten de Jocus leedjesaovend deden ze ook nog mee met het LVK. Prompt behaalden ze een 3de plek, wat voor Venlo de eerste podiumplek in 10 jaar tijd was. Was het eenmalig? Of is het een opmaat tot een nieuwe Venloosche heerschappij op het LVK? @Joost mag het weten. Genoeg geluld voor nu in ieder geval. Tijd voor Oet de maot met Det zien de feite!

 

Maasveld

Well-known member
VVV vierde gisteren haar 120ste verjaardag. Uiteraard zijn er ook diverse leedjes gemaakt over/voor de club. Eén daarvan is Eviva VVV, gezongen door grootheden Ben Verdellen en Lottie Boermans. Het was niet het enige leedje dat de twee samen hebben gezongen. Een ander leedje is het prachtige De waore leefde uit 1980. Het eindigt steevast in de bovenste regionen van de Vastelaoves Top 555. Het werd geschreven door de gouden combinatie Frans Boermans en Giel Aerts. Gewoon een lekker welske om op te sjoenkele: De waore leefde.

 

Maasveld

Well-known member
Met enige vertraging gaan we door naar het volgende leedje. Deze week zou het, mocht ie nog geleefd hebben, de 100ste verjaardag van Ad Pollux zijn. Hoewel de familie Pollux wellicht Venloos bekendste familie is, leefde Ad het grootste deel van zijn leven in Eindhoven. Naast een begenadigd leedjesschrijver was hij ook een getalenteerde buuttereedner. In die hoedanigheid won hij het allereerste Brabants kampioen Tonpraoten, waarmee hij gezien kan worden als 1 van de grondleggers van deze vorm van theater/cabaret. Op het gebied van leedjes schrijven bleef hij zijn stad Venlo echter trouw. Eén van zijn vele leedjes mag onder mijn persoonlijke favorieten worden geschaard. Het wordt gezongen door zijn neefjes Bert en Herm Pollux, die hem liefkozend 'Ome Addie' noemen. Laot gaon dae waage!

 

Maasveld

Well-known member
Hoewel het al dinsdag is, zijn we eigenlijk pas bij vrijdag. Volledig in de sfeer van dit leedje, gaan we dus gewoon rustig door met de top 11. VVV won afgelopen vrijdag op prachtige wijze van de nummer 2 Heracles. Een week voor vastelaovend weet je dan al welk nummer er gezongen gaat worden. Uiteraard inclusief verbastering, zoals het voetbalsupporters betaamt. De 2de zin van het refrein luidt in De Koel: "Laeve wie de haan de kiepe neijt." Het leedje is uit 1988, werd geschreven door Wiel Hermans en Wim Roeffen en gezongen door Joke Theeuwen en Wiel Vestjens. Hoewel het leedje 'slechts' 4de werd op zowel de Jocus Leedjesaovend als het LVK, is het door de jaren heen uitgegroeid tot een ware klassieker. Vanaf het begin draait ie al mee in de bovenste regionen van de Vastelaoves top 555, met een 2de plek als hoogste notering. Dit jaar staat ie op nummer 7: Zutjes aan.

 

Maasveld

Well-known member
We zijn inmiddels aangekomen op zaterdag. Een week voor de vastelaovend worden er steeds meer evenementen georganiseerd. Zo had je vandaag de Jocus Joetseaovend (een kroegentocht over de Parade) en het door de Naate Raaf nieuw ongeorganiseerde Gatse Jatse. JOETSEaovend en gatse JATSE, kenners weten al waar ik naartoe ga. Geschreven door Mieke Bruijnen-Braem en Dries Holten, gezongen door de grand dame van de Venlose Vastelaovend, Hannelore Winter. Winter is vooral bekend van haar geschreven leedjes, maar in haar begindagen stond ze zelf ook geregeld op het podium. Haar meest bekende gezongen leedje, een ware evergreen uit 1973: Joetse Jatse!

 

Maasveld

Well-known member
We gaan snel door naar de zondag, de dag van de prinsenrecptie van VG de Vaegers. Vaak ken je wel een aantal prinsen enigszins, soms ken je ze wat beter. Zo ook dit jaar. Na een succesvol toeptoernooi en spetterend boéremoosbal dacht ik het even 2 weekenden rustig aan te gaan doen. De eerste zaterdag werd ik echter al gebeld. Ik was door het dreejspan van VG de Vaegers uitgenodigd voor het Hudjesbal die avond. Op het Hudjesbal (dresscode, u raadt het al, een hudje) wordt het dreejspan van de Vaegers uitgeroepen. Een goede vriend van mijn voormalig voetbaleftal bleek in het dreejspan te zitten. Tegenwoordig zijn er nog wel eens dreejspannen die een eigen leedje (laten) maken, zo ook het dreejspan van de Vaegers. Het leedje werd geschreven door René Verschueren van de Toddezek en gezongen door prins Martijn Leenders en zijn adjudanten Luc Stikkelbroeck (ooit al eens 4de op de Jocus Leedjesaovend) en Josh Titulaer: Weej gaon viere!

 
Bovenaan