Carnaval/Vastelaovend

Maasveld

Well-known member
We blijven even bij de Herfshane. Zij hebben dit jaar namelijk de grote eer gekregen om de Boérebroelof te organiseren. Daarmee zijn ze het jongste gezelschap in de geschiedenis van de oeroude traditie van de Boérebroelof. Op vastelaovesdinsdaag is het hoogtepunt, dan worden "broedegom" Sten van Lier en "bruudje" Jaydie Rutten in de onecht met elkaar verbonden. Uiteraard heeft dit gezelschap ook haar eigen leedje. Geschreven door Jaydie Rutten en Rik Vercoulen, gezongen door Jaydie Rutten en de overige Herfshane: Maak vreej die Wei!

Maasveld

Well-known member
Hoewel het hier voornamelijk over de OVV (onvolprezen Venlose vastelaovend) gaat, ben ik zelf opgegroeid in Tegelen, een dorpje beneden Venlo. De eerste stappen van mijn vastelaovescarrière zijn daar dan ook gemaakt. Dit weekend ga ik weer even terug naar Tegelen. Vanavond is er een intern feestje van de Beerpiep, één van de vastelaovesverenigingen van Tegelen. Deze week kwam ik erachter dat tal van oude Tegelse CD's/platen op YouTube zijn geplaatst. Ik kan dan ook niet anders dan vandaag een Tegels liedje te plaatsen. Uiteraard is dit weer een liedje van Pa Maasveld en Oom Maasveld. Hoewel dit liedje enigszins verloren is gegaan in de tijd, blijft het één van mijn persoonlijke favorieten. Gezongen door Wim Beurskens & Spaarkas TAP: Op zien Tegels Ongerwaeges!

Maasveld

Well-known member
Een erg mooi feestje gisteren. Vandaag gaan we vrolijk door. Zometeen trek ik weer richting Tegelen om de jeugdvastelaovend van onze voetbalclub Sportclub Irene mee te begeleiden. Elk jaar komen er in een bomvolle kantine twee trio's uit. Het doet me altijd weer terugdenken aan mijn jeugd. Ieder jaar weer intens genieten. Het kan dan ook niet anders dan dat daar weer een Tegels liedje bijhoort. Het is wellicht wel het meest toonaangevende Tegelse liedje, dat door de jaren heen een soort Tegels lijflied is geworden. Het is geschreven voor de vastelaovend van 1983, dus het mag met recht een evergreen worden genoemd. Uiteraard weer geschreven door Pa Maasveld en Oom Maasveld en wederom gezongen door Wim Beurskens: Ich bön in Tegele gebaore!

Maasveld

Well-known member
Na een blokje Herfshane en een blokje Tegelen gaan we het vandaag ter afsluiting combineren. De winnaar van Opus Jocus van dit jaar (reeds in oktober gehouden) is namelijk de in Tegele gebaore Herfshane-telg Lars Broekman. Met zijn 17 jaar is hij de jongste winnaar in de geschiedenis van Opus Jocus. Hij genoot in 2019 al enige landelijke bekendheid. Bij The Voice Kids schopte hij het destijds namelijk tot de Battles. Een jaar later werd hij jeugdprins van de Oeles, de grootste vastelaovesvereniging van Tegelen. Dit jaar zal hij echter voornamelijk in Venlo te vinden, aangezien ook als wout door het leven gaat in het Boérebroelofsgezelschap. Geschreven door Alwin Grijseels, Joop Aerdts, Emiel Ketellapper en Koos Franssen, gezongen dus door Lars Broekman: Aovend!

Maasveld

Well-known member
Gisteren ben ik naar het Vastelaoveskonzert van Showorkest Harmonie Fortissimo geweest. Voor de tweede avond op rij speelden zij een uitverkocht Theater de Maaspoort plat. Aangezien Fortissimo dit jaar 70 jaar bestaat was het thema van het concert was "Waat vluug d'n Tied," refererend aan een van de vele prachtige leedjes uit de verschillende Venlose Revues. De Venlose Revues zijn ook onlosmakelijk verbonden met met de Onvolprezen Venlose Vastelaovend. Menig leedje uit de revues passeert tijdens de Vastelaovend. Het meest bekende is ongetwijfeld een leedje uit "Waat ennen Tied" uit de Venlose Revue van 1980. Het leedje had ook zomaar als vastelaovesleedje geschreven kunnen zijn. Geschreven door Giel Aerts en Frans Boermans, gezongen door Wiel Vestjens: Ik höf mien Glaas!

Maasveld

Well-known member
Op de maandag van het Vastelaoveskonzert komen traditioneel de vele vastelaovesgezelschappen van Venlo langs en nemen er plaats op de Prinsentribune. Uiteraard zit het gezelschap van DE Jocus op de eerste rij. Dit jaar zong de prins ook een leedje mee met de harmonie. De prins is namelijk niemand minder dan Prins Robert I Bouten. Bouten is in Limburg bekend van zijn werk voor L1. In Venlo is hij bekend van onder andere zijn werk voor Omroep Venlo en als leedjeszanger. In die hoedanigheid deed hij in 1999 samen met Leta Bell mee met de Venlose leedjesavond. Zij behaalden met Ik Plök d'n Daag de 2de plek, uiteraard achter Wiel Vestjens (en Gé Deenen). Een leedje waar Bouten nog altijd erg "gruuëts" op is. Het werd geschreven door Guus Timmermans Jr en gezongen dus door Leta Bell en Robert Bouten: Ik Plök d'n Daag!

Maasveld

Well-known member
De OVV staat bol van tradities. Om tradities in stand te houden moet er mee worden gegaan met de tijd, iets wat vele mensen vaker vergeten. Wanneer je kijkt naar beelden van pakweg 70 jaar geleden en je vergelijkt die met nu, dan zie je een wereld van verschil. Zolang de kern van de traditie maar in stand wordt gehouden. Soms is goed om tradities nieuw leven in te blazen. Met de huidige technologie is dat soms bijna letterlijk mogelijk. Afgelopen week kwam de in 2003 overleden Funs van Grinsven namelijk, samen met Frans Pollux, met een nieuw leedje. Met behulp van AI werd de stem van Van Grinsven bijna perfect nagebootst. Ook de OVV gaat dus met zijn tijd mee. Op deze wijze kunnen oude helden in een nieuw jasje worden gestoken, waardoor je de huidige jeugd wellicht ook wat makkelijker met hen in aanraking kan brengen. Met dit leedje is echter wel nog de stijl van Van Grinsven. Door Frans Pollux geschreven en door Frans Pollux en de AI-versie van Funs van Grinsven gezongen: De Leedjes van Lang Geleeje!!

Joost

Well-known member
De OVV staat bol van tradities. Om tradities in stand te houden moet er mee worden gegaan met de tijd, iets wat vele mensen vaker vergeten. Wanneer je kijkt naar beelden van pakweg 70 jaar geleden en je vergelijkt die met nu, dan zie je een wereld van verschil. Zolang de kern van de traditie maar in stand wordt gehouden. Soms is goed om tradities nieuw leven in te blazen. Met de huidige technologie is dat soms bijna letterlijk mogelijk. Afgelopen week kwam de in 2003 overleden Funs van Grinsven namelijk, samen met Frans Pollux, met een nieuw leedje. Met behulp van AI werd de stem van Van Grinsven bijna perfect nagebootst. Ook de OVV gaat dus met zijn tijd mee. Op deze wijze kunnen oude helden in een nieuw jasje worden gestoken, waardoor je de huidige jeugd wellicht ook wat makkelijker met hen in aanraking kan brengen. Met dit leedje is echter wel nog de stijl van Van Grinsven. Door Frans Pollux geschreven en door Frans Pollux en de AI-versie van Funs van Grinsven gezongen: De Leedjes van Lang Geleeje!!

Deze had ik al gehoord, echt heel gaaf!

Maasveld

Well-known member
Ik zie dat we er eentje achter lopen. Geen probleem natuurlijk, met vastelaovend doen we gewoon zutjes aan. Gisteren hadden we een duet tussen een oude held en een nieuwe held. Hoewel, de nieuwe held is inmiddels ook al zo'n 25 jaar bezig. Pollux gaat de laatste jaren veel samenwerkingen aan, zo ook met B-BN'er en oud hoëgheid Lex Uiting. Volgend jaar staan ze samen met het Metropole Orkest in het Ziggo Dome. Wie weet zal de Maastrichtse Emmy Ackermans dan ook wel een leedje meezingen. Ackermans won namens Limburg in 2023 het Regio Songfestival. Vlak voor vastelaovend 2024 werd er door Pollux, Uiting en Ackermans een leedje uitgebracht. Het leedje werd gemaakt voor het 3x11 jarig bestaan van de Boétegewoëne Boetezitting, tegenwoordig de traditionele aftrap van het feest in Venlo. Meteen was duidelijke dat dit een blijvertje was. Tekst en muziek van Frans Pollux, Lex Uiting, Sjors van de Eerenbeemt en Bart Janssen, gezongen dus door Frans Pollux, Lex Uiting en Emmy Ackermans: Met un zaachte G!!

zwammy

Well-known member
Veel plezier allemaal. Vanavond met m'n broer een avondje. Morgen met de dames en maandag met m'n vrienden. Word een mooi feest.

Alaaf.

Joost

Well-known member
Ben je erbij in de ZiggoDome?

Ik wilde ze heel graag zien in Limburg maar zoals zovelen buiten de boot gevallen, dus dan maar de ZiggoDome.

Joost

Well-known member
Dit zal Venlo niet halen maar deze hoor je echt heel vaak hier in de Mijnstreek;

Laatst bewerkt:

Jef400

Well-known member
Ik zal te noordelijk zijn om dit allemaal te snappen. Exact de reden waarom ik met carnaval altijd boven de rivieren blijf.

Joost

Well-known member
Ik zal te noordelijk zijn om dit allemaal te snappen. Exact de reden waarom ik met carnaval altijd boven de rivieren blijf.
Je bent er niet mee opgegroeid, dat zal een van de redenen zijn. Carnaval is niet echt iets dat gemakkelijk te omschrijven is als je er niet van jongs af aan mee in aanraking komt. De muziek, zittingen, optocht, gebruiken, dat is echt in ieder dorp anders.

Tijd voor een klassieker!

zwammy

Well-known member
Ze weten het wel goed te verzinnen in de horeca tegenwoordig. 5 euro borg voor een kan en met inleveren 2.50 terug krijgen.

Bovenaan