De uitslag in Noord-Ierland:
Sinn Féin (nationalist) - 27 zetels (gelijk gebleven)
DUP (unionist) - 25 (-3)
Alliance (neutraal) - 17 (+9)
UUP (gematigd unionist) - 9 (-1)
SDLP (gematigd nationalist) - 8 (-4)
TUV (extreem unionist) - 1 (-)
PBP (nationalist, zeer links) - 1 (-)
Onafhankelijken - 2
Totaal per "blok":
Nationalisten - 36
Unionisten - 35
Neutraal - 19
Voor het eerst zijn de nationalisten de grootste. Sinn Féin is stabiel gebleven, maar de ineenstorting van de vroeger dominante DUP is het meest opvallende, een verlies van 3 zetels lijkt niet zo veel, maar ze waren altijd met grote afstand de grootste. In 2017 kwam SF voor het eerst in de buurt en nu dus er overheen.
De onafhankelijken kan ik naast zitten, maar PBP is zeker pro Ierse hereniging. Het is bovendien de enige partij buiten Sinn Féin die zetels hebben in zowel het parlement in Belfast als het Ierse parlement in Dublin.De leider van de DUP zegt dat hij blij is dat zijn "blok" (de unionisten) de grootste is gebleven. Dus er gaat blijkbaar iets mis met jouw telling. Volgens Wikipedia is de PBP neutraal. En als ik kijk naar de achtergrond van de gekozen onafhankelijke kandidaten, dan lijken mij dat unionisten te zijn. Dat maakt het dan 37-35 voor de unionisten en 18 zetels voor de neutrale partijen.
Heerlijk dit soort kaartjes.Kaartje!
![]()
En dat maakt deze kaartjes ook zo leuk, dat er soms totaal geen logica in zit.Ik kan er eigenlijk weinig logica in ontdekken. Het is nou echt niet zo dat alle grensstreken meer Iers zijn. Er zijn ook genoeg overwegend Britse grensstreken. Het enige wat echt opvalt is dat het oosten veel Britser is. Verder wel grappig dat de kust van Lough Neagh door de Ieren wordt gedomineerd.
Wat de grensstreken betreft zijn degenen waar er een redelijke bevolking is bijna altijd Iers. De "Britse" grensstreken zijn vaak erg dunbevolkt. Meestal zijn dat vooral boeren die daarheen getrokken zijn omdat daar meer land beschikbaar is vergeleken met de dichter bevolkte gebieden in het noord-oosten.Ik kan er eigenlijk weinig logica in ontdekken. Het is nou echt niet zo dat alle grensstreken meer Iers zijn. Er zijn ook genoeg overwegend Britse grensstreken. Het enige wat echt opvalt is dat het oosten veel Britser is. Verder wel grappig dat de kust van Lough Neagh door de Ieren wordt gedomineerd.
Als ondersteuning ga ik morgen goulash maken!Democratie he, kennen ze hier nog wat van leren 🤣🤣