Buitenlandse politiek

Max

Administrator
Forumleiding
Ik ben alweer 4,5 jaar niet meer in Ierland geweest, maar de laatste keer viel mij op dat ze in de pubs veelvuldig een liedje over hereniging zongen. De keren dat ik daarvoor in Ierland was, had ik dat niet gehoord. Ik ben benieuwd of dat soort liederen ook in Noord-Ierland populair zijn.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik ben alweer 4,5 jaar niet meer in Ierland geweest, maar de laatste keer viel mij op dat ze in de pubs veelvuldig een liedje over hereniging zongen. De keren dat ik daarvoor in Ierland was, had ik dat niet gehoord. Ik ben benieuwd of dat soort liederen ook in Noord-Ierland populair zijn.
Dat hangt er helemaal vanaf waar in Noord-Ierland je bent. Sommige plaatsen zijn enorm pro-Iers, anderen enorm pro-Brits. Ik maakte 2,5 jaar geleden een ritje langs de Noord-Ierse kust op een zondag kort voor de Britse verkiezingen. Pro-Britse dorpen waren uitgestorven: iedereen zat in de kerk of bij elkaar thuis nadat de kerk klaar was. Je zag veel Britse vlaggen en DUP posters. Het volgende dorp kon plotseling erg druk zijn vol met mensen die na de kerk richting de pub gingen of andere activiteiten buitenshuis gingen doen (het was prima weer). Ik zag veel Ierse vlaggen en Sinn Féin posters. En dat wisselde elkaar regelmatig af.
 

erka

Well-known member
Kaartje!

1155px-Map_of_predominant_national_identity_in_the_2011_census_in_Northern_Ireland.png
 

Friesland

Well-known member
De uitslag in Noord-Ierland:
Sinn Féin (nationalist) - 27 zetels (gelijk gebleven)
DUP (unionist) - 25 (-3)
Alliance (neutraal) - 17 (+9)
UUP (gematigd unionist) - 9 (-1)
SDLP (gematigd nationalist) - 8 (-4)
TUV (extreem unionist) - 1 (-)
PBP (nationalist, zeer links) - 1 (-)
Onafhankelijken - 2

Totaal per "blok":
Nationalisten - 36
Unionisten - 35
Neutraal - 19

Voor het eerst zijn de nationalisten de grootste. Sinn Féin is stabiel gebleven, maar de ineenstorting van de vroeger dominante DUP is het meest opvallende, een verlies van 3 zetels lijkt niet zo veel, maar ze waren altijd met grote afstand de grootste. In 2017 kwam SF voor het eerst in de buurt en nu dus er overheen.

De leider van de DUP zegt dat hij blij is dat zijn "blok" (de unionisten) de grootste is gebleven. Dus er gaat blijkbaar iets mis met jouw telling. Volgens Wikipedia is de PBP neutraal. En als ik kijk naar de achtergrond van de gekozen onafhankelijke kandidaten, dan lijken mij dat unionisten te zijn. Dat maakt het dan 37-35 voor de unionisten en 18 zetels voor de neutrale partijen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De leider van de DUP zegt dat hij blij is dat zijn "blok" (de unionisten) de grootste is gebleven. Dus er gaat blijkbaar iets mis met jouw telling. Volgens Wikipedia is de PBP neutraal. En als ik kijk naar de achtergrond van de gekozen onafhankelijke kandidaten, dan lijken mij dat unionisten te zijn. Dat maakt het dan 37-35 voor de unionisten en 18 zetels voor de neutrale partijen.
De onafhankelijken kan ik naast zitten, maar PBP is zeker pro Ierse hereniging. Het is bovendien de enige partij buiten Sinn Féin die zetels hebben in zowel het parlement in Belfast als het Ierse parlement in Dublin.

Edit: ik zie dat ze officieel geen plaats nemen in het nationalistische blok, maar in de praktijk stemmen ze op constitutionele zaken met Sinn Féin mee.
 

erka

Well-known member
Ik kan er eigenlijk weinig logica in ontdekken. Het is nou echt niet zo dat alle grensstreken meer Iers zijn. Er zijn ook genoeg overwegend Britse grensstreken. Het enige wat echt opvalt is dat het oosten veel Britser is. Verder wel grappig dat de kust van Lough Neagh door de Ieren wordt gedomineerd.
 

JMD

Well-known member
Ik kan er eigenlijk weinig logica in ontdekken. Het is nou echt niet zo dat alle grensstreken meer Iers zijn. Er zijn ook genoeg overwegend Britse grensstreken. Het enige wat echt opvalt is dat het oosten veel Britser is. Verder wel grappig dat de kust van Lough Neagh door de Ieren wordt gedomineerd.
En dat maakt deze kaartjes ook zo leuk, dat er soms totaal geen logica in zit.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik kan er eigenlijk weinig logica in ontdekken. Het is nou echt niet zo dat alle grensstreken meer Iers zijn. Er zijn ook genoeg overwegend Britse grensstreken. Het enige wat echt opvalt is dat het oosten veel Britser is. Verder wel grappig dat de kust van Lough Neagh door de Ieren wordt gedomineerd.
Wat de grensstreken betreft zijn degenen waar er een redelijke bevolking is bijna altijd Iers. De "Britse" grensstreken zijn vaak erg dunbevolkt. Meestal zijn dat vooral boeren die daarheen getrokken zijn omdat daar meer land beschikbaar is vergeleken met de dichter bevolkte gebieden in het noord-oosten.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De Britse koningin Elizabeth is door gezondheidsredenen vandaag afwezig bij de Queen's Speech (de Britse versie van de troonrede). De enige 2 keer hiervoor dat ze het niet deed was toen ze hoogzwanger was. Erg lang geleden dus.

Nu zal Charles het doen. Normaal is hij er wel bij maar vergezelt hij zijn moeder. Hij wordt nu vergezeld door William.
 

Ska P 187

Well-known member
Hij staat hoog op het lijstje van mensen die dat misschien wel een beetje verdienen.
Al heeft mijn voorkeur zo iemand veroordelen door het tribunaal in Den Haag.
Massamoordenaar.
 

erka

Well-known member
Ik snap wel dat de VS niet meer de contributie van de VN wil betalen. Wat een instituut.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Is de volgende stap dat een committee voor terrorismebestrijding onder leiding komt van een afgevaardigde van de Taliban?
 
Bovenaan