Buitenlandse politiek

zwammy

Well-known member
Geen idee, stond een lijstje over de tarieven die alle landen aan Amerika geeft en de tarieven die Amerika aan die landen geeft. Maar Amerika kennende zal alleen Amerika tarieven rekenen.

Eef de Kip

Well-known member
Als economen het zeggen dan moet het wel kloppen.
Dat zou ik ook niet zo scherp durven stellen maar laat ik het zo zeggen, ik heb iets meer vertrouwen in wetenschappelijke onderbouwingen van economen dan het gegil van Trump, die zit er nl toch wel regelmatig aantoonbaar naast.

Joost

Well-known member
In het lijstje stond onder andere 39% bij de Europese Unie.

Daarin zit onder andere de BTW maar dat is geen heffing op Amerikaanse producten maar simpelweg op alle producten.

Joost

Well-known member
Trump heeft zelfs pinguïns tarieven opgelegd! (y)
En eilanden die maar 529 inwoners hebben. Maar dat zijn territoria die tot grotere landen behoren, al is het wel heel apart dat ze op het lijstje genoemd staan.

Trump (of zijn adviseurs) hebben dus simpelweg de negatieve handelsbalans gepakt en die door twee gedeeld. Dat is appels met peren vergelijken. Bijvoorbeeld Lesotho krijgt een importtarief van 50% omdat de export van Lesotho naar de VS veel groter is dan andersom. Maar er is ook heel weinig dat een straatarm land als Lesotho kan importeren vanuit de VS terwijl de bevolking er wel massaal spijkerbroeken maakt voor de Amerikaanse markt.

Gevolg is dan dat de spijkerbroek voor de Amerikaanse consument een stuk duurder wordt door de importtarieven of dat de productie verplaatst wordt naar de VS waar de gemiddelde lonen heel veel hoger liggen. Daarbij is het nog maar de vraag of er wel beroepsbevolking is die dat werk wil uitvoeren.

Je hoeft echt geen wiskunde te hebben gestudeerd om te zien dat de enigen die hiervoor gaan betalen de Amerikanen zelf zijn. Importtarieven zijn bedoeld om je eigen economie te beschermen maar schieten hun doel met deze maatregelen volkomen voorbij.

gevegt

Well-known member
En eilanden die maar 529 inwoners hebben. Maar dat zijn territoria die tot grotere landen behoren, al is het wel heel apart dat ze op het lijstje genoemd staan.

Trump (of zijn adviseurs) hebben dus simpelweg de negatieve handelsbalans gepakt en die door twee gedeeld. Dat is appels met peren vergelijken. Bijvoorbeeld Lesotho krijgt een importtarief van 50% omdat de export van Lesotho naar de VS veel groter is dan andersom. Maar er is ook heel weinig dat een straatarm land als Lesotho kan importeren vanuit de VS terwijl de bevolking er wel massaal spijkerbroeken maakt voor de Amerikaanse markt.

Gevolg is dan dat de spijkerbroek voor de Amerikaanse consument een stuk duurder wordt door de importtarieven of dat de productie verplaatst wordt naar de VS waar de gemiddelde lonen heel veel hoger liggen. Daarbij is het nog maar de vraag of er wel beroepsbevolking is die dat werk wil uitvoeren.

Je hoeft echt geen wiskunde te hebben gestudeerd om te zien dat de enigen die hiervoor gaan betalen de Amerikanen zelf zijn. Importtarieven zijn bedoeld om je eigen economie te beschermen maar schieten hun doel met deze maatregelen volkomen voorbij.
Is het al echt duidelijk hoe de tarieven zijn berekend?

De auto-industrie is wel heel snel bereid om nieuwe fabrieken te gaan bouwen als ik het zo lees.
Hoewel het ook slijmen kan zijn om de omwenteling af te wachten.

Maasveld

Well-known member
Is het al echt duidelijk hoe de tarieven zijn berekend?

De auto-industrie is wel heel snel bereid om nieuwe fabrieken te gaan bouwen als ik het zo lees.
Hoewel het ook slijmen kan zijn om de omwenteling af te wachten.
Gesloten fabrieken heropenen bedoel je?

Het is wel weer een echte Trump-klassieker. Hoog inzetten, onderhandelen, ergens in het midden uitkomen, de tegenpartij denkt dat ze hem een kopje kleiner hebben gemaakt en hij krijgt uiteindelijk precies wat hij wil.

Bovenaan