Buitenlandse politiek

Joost

Well-known member
Kan je mij uitleggen in welke mate dat dan te ver doorgevoerd is. Want ik reis best wel eens met het OV in Engeland, en weet dat het geprivatiseerd is (waren volgens mij eerder dan NL), maar niet in welke mate dat anders is
Het grote verschil is denk ik vooral de infrastructuur. In Nederland heb je het hoofdnet dat door de NS wordt gebruikt en lokalere net met de Arriva’s.

In Engeland is er veel meer spoor en door rivaliserende partijen ooit onlogisch aangelegd. Kijk maar eens naar Manchester dat niet een groot hoofdstation heeft maar meerdere grote stations die via een soort halve cirkel verbonden zijn. Van Reading naar Exeter kun je via drie routers met nauwelijks tijdverschil.

En dan is er op iedere route weer een heel andere dienstregeling van kracht die nauwelijks logisch is. Lokale diensten hebben wel vaak een vast schema maar de lange afstandstreinen kunnen op maandag een andere dienstregeling hebben dan op dinsdag.

erka

Well-known member
Klopt Joost. De infra is ondertussen al wel weer genationaliseerd en in handen van Network Rail ipv privaat. Dat is al wel gecorrigeerd.

Het grote verschil is ook dat zij werken met franchises. En als een bedrijf dan de franchise heeft mag het alles zelf bepalen: dienstregeling, prijs, serviceniveau, type materieel. Bij ons is dat allemaal voorgeschreven door de overheid en moeten bedrijven daar dan op inschrijven via concessies.

Ander groot verschil dat NS de intercities / hoofdrailnet rijdt. In VK is dat ook geprivatiseerd.

JMD

Well-known member
Ja, Manchester ken ik idd qua spoor, al een aantal keer gereden.
Dank!

Overigens is denk ik Londen ook een mooi voorbeeld, als je ziet hoe al die stations daar liggen met totaal idiote kruisingen, verbindingen enz…

In Nederland had je dat vroeger bv bij Rotterdam, het gevolg zie je nog een klein beetje met de verbinding van Rotterdam naar Utrecht die via het westen vertrekt.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Schotland is een paar jaar geleden ook genationaliseerd. Alle treinen binnen Schotland worden door ScotRail uitgevoerd. Het systeem is ook logischer, met meer een vaste dienstregeling, meer vergelijkbaar met Nederland.

Treinen van/naar Engeland zijn wel van private bedrijven (op een enkele ScotRail stoptrein die de grens over gaat na).

• Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan