Buitenlandse politiek

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Voor de eerste keer ooit is in een peiling de meerderheid van de Noord-Ierse bevolking voor aansluiting bij Ierland. Dat is ivm Brexit, sindsdien zijn de peilingen erg hard gegaan. Sinn Fein heeft al eerder aangekondigd een referendum te eisen (wat ze kunnen doen door afspraken in het vredesverdrag). Ook ten zuiden van de grens is de steun voor hereniging in peilingen hard omhoog gegaan.

In Schotland groeit de steun voor onafhankelijkheid ook steeds meer, dus dat is ook niet onrealistisch meer.
 

JFK

Well-known member
Voor de eerste keer ooit is in een peiling de meerderheid van de Noord-Ierse bevolking voor aansluiting bij Ierland. Dat is ivm Brexit, sindsdien zijn de peilingen erg hard gegaan. Sinn Fein heeft al eerder aangekondigd een referendum te eisen (wat ze kunnen doen door afspraken in het vredesverdrag). Ook ten zuiden van de grens is de steun voor hereniging in peilingen hard omhoog gegaan.

In Schotland groeit de steun voor onafhankelijkheid ook steeds meer, dus dat is ook niet onrealistisch meer.

Goed om te lezen. Ik was twee weken geleden in Belfast en het verbaast me echt dat Ierland nog steeds niet herenigd is.
 

zwammy

Well-known member
Ook mooi want ik las dat de economie een flinke boost gekregen heeft. Dus kunnen al die provincies mooi tegendraads blijven.
 

JMD

Well-known member
Ook mooi want ik las dat de economie een flinke boost gekregen heeft.
Ja, dat is wel mooi om te lezen. Het land zou failliet gaan bij Brexit...

Pond staat lekker laag, gunstig als ik morgen weer in Londen loop.
 

JMD

Well-known member
het leven voor de Brit is anders wel duurder geworden.
Dat is logisch natuurlijk, het gevolg van het feit dat de pond lager is.

Begin 2015 stond de pond extreem hoog (1,50 euro). Toen werd er weer gezegd dat het slecht was voor de Britse economie omdat alles duur was omdat het pond zo hoog stond.
Daarna is het pond langzaamaan gedaald. Nu is dat slecht voor de 'gewone' Brit, maar is dat weer goed voor de Britse economie, Engelse spullen worden weer goedkoper.
 

JMD

Well-known member
Dat laatste heeft niets met de Brexit te maken?
De pond staat ongeveer net zo hoog als 4 jaar terug, toen nog niemand aan een Brexit dacht. Punt is alleen dat in de tussentijd de pond extreem hoog gestaan heeft.

Muntwaarde gaat altijd met golfbewegingen, alleen de oude D-Mark (en de Gulden) stonden bekend als stabiel.
 

gevegt

Well-known member
De pond staat ongeveer net zo hoog als 4 jaar terug, toen nog niemand aan een Brexit dacht. Punt is alleen dat in de tussentijd de pond extreem hoog gestaan heeft.

Muntwaarde gaat altijd met golfbewegingen, alleen de oude D-Mark (en de Gulden) stonden bekend als stabiel.

Dat was in de tijd van 'de slang'. Toen werden alle munten in toom gehouden.

Dat de pond zo grillig is, heeft mijnsinzien alles met de Brexit te maken. Goed nieuws doet stijgen en onzekerheid doet dalen.

Dat Ierland het zo goed doet heeft mede te maken met de zeer slechte geschiedenis.
 

Ska P 187

Well-known member
Van mij kan die Brexit niet snel genoeg gaan, ik wil een groter huis, dus de prijzen mogen wel even wat dalen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ook mooi want ik las dat de economie een flinke boost gekregen heeft. Dus kunnen al die provincies mooi tegendraads blijven.

We zijn de EU nog niet uit, dus er kan nog weining gezegd worden over dat effect. Er zit wel een regering nu die totaal geen idee heeft wat ze willen doen.

En Schotland is geen provincie...
 

zwammy

Well-known member
Aha, mooi man om wat positief is niet aan de brexit te wijten en alles wat negatief is er wel aan te wijten
 

Ska P 187

Well-known member
Jij denkt echt dat Het VK er positief uit gaat springen? Ze hebben geen idee wat ze zich op hun hals gehaald hebben.
Ze zullen wel een soort van Noorwegen worden, wel aan de regels moeten houden van de EU om ermee te kunnen handelen, maar geen stemrecht hebben.
Yep that?s taking back control.
Ik wens ze veel succes met het sluiten van handelsverdragen en het verkrijgen van gekwalificeerd personeel en dan heb ik het nog niet over de rest.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Jij denkt echt dat Het VK er positief uit gaat springen? Ze hebben geen idee wat ze zich op hun hals gehaald hebben.
Ze zullen wel een soort van Noorwegen worden, wel aan de regels moeten houden van de EU om ermee te kunnen handelen, maar geen stemrecht hebben.
Yep that?s taking back control.
Ik wens ze veel succes met het sluiten van handelsverdragen en het verkrijgen van gekwalificeerd personeel en dan heb ik het nog niet over de rest.

Daarom, je blijft betalen aan de EU, je blijft aan regels gebonden, maar je hebt geen inspraak. Daar schiet je niks mee op. En helemaal de gemeenschappelijke markt uit gaan wordt gewoon een drama voor de handel, dat gaat een enorme klap krijgen. Qua handelsverdragen krijgt het VK op zichzelf een veel slechtere positie dan nu gezamenlijk in de EU.
 

zwammy

Well-known member
Haha, ja ze zijn echt terug in de middeleeuwen geworpen. Noorwegen is een 3e wereldland en de EU is geweldig :duim: zullen we even afwachten hoe het dadelijk met de Visegrad landen gaat nu Oostenrijk nein heeft gezegd tegen de hervormingen.
 

Pascallovic

Well-known member
Het zal allemaal wel loslopen. Men moet eens ophouden met dat doemdenken. Met Trump zou het ook verschrikkelijk worden. Nu gedraagd hij zich inderdaad als een idioot, maar voor de rest draait de economie daar gewoon door. Wij hebben een jaar gehad dat het kabinet geen beleid meer maakte ivm verkiezingen. Het gaat nog steeds prima. Echte hel en verdoemenis heb ik nog niet gezien sinds het Brexit-referendum. Wat er ook gebeurd alles moddert lekker verder. Laten we de invloed van individuele personen of keuzes niet overschatten.
 

erka

Well-known member
Sterker nog, sinds het jaar zonder kabinet, Trump en de Brexit groeit de Nederlandse economie harder dan ooit tevoren.
 
Bovenaan