Buitenlandse politiek

Pascallovic

Well-known member
De Conservatieven zijn dus als enige wel geinteresseerd in de mening van het volk, want Labour is als zij de meerderheid hebben te laf om de bevolking ooit iets te vragen.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De Conservatieven zijn dus als enige wel geinteresseerd in de mening van het volk, want Labour is als zij de meerderheid hebben te laf om de bevolking ooit iets te vragen.

En de huidige Labour-leider is helemaal een lafaard. Ik ben geen fan van de Conservatieven, maar Corbyn zou er net zo goed een enorm zooitje van maken.

JMD

Well-known member
Een stukje dat hopelijk wel in de aandachtspannne van Ska P 187 past:

Tsja, dat referendum kwam er puur omdat Cameron dat beloofde bij zijn campagne voor 2015, om de wind uit de zeilen van bv UKIP te halen.
Gewoon een slechte verkiezingsstrategie dus.

Pascallovic

Well-known member
Tsja, dat referendum kwam er puur omdat Cameron dat beloofde bij zijn campagne voor 2015, om de wind uit de zeilen van bv UKIP te halen.

Anders was ie niet gekozen. De strategie heeft gewerkt.

Atreides

Well-known member

Was toch vooral omdat hij de interne strijd binnen de conservatieven wilde beslechten?

Die komen in het wild nooit mensen tegen?

Ska P 187

Well-known member
Jij denkt dat ik voor Brexit ben en tegen Europa?
Ik ben meer pro Europa dan menigeen, vandaar dat ik er kritisch naar kijk, want dat het beter moet dat lijkt me duidelijk.

Atreides

Well-known member
Jij denkt dat ik voor Brexit ben en tegen Europa? .

Het zou ook wel heel erg raar zijn als jij tegen Europa / EU zou zijn. Je geniet zo ongeveer van alle mogelijke voordelen van de EU als in Spanje werkend, ondernemende Nederlander.

Ik ben meer pro Europa dan menigeen, vandaar dat ik er kritisch naar kijk, want dat het beter moet dat lijkt me duidelijk

Ben ik het met je eens. Al is 'beter' wel een lastige term in deze. Het meeste wat misgaat is voor mijn gevoel of een negatieve uitleg van Brusselse regels (zie glazenwasser symboliek) of het claimen van gains van Brussel (vrije roaming) door derden. Wat kan volgens jou beter en hoe zou Brussel daar handjes en voetjes aan moeten geven?

Atreides

Well-known member
Britten hamsteren met oog op no deal brexit

Blikvoedsel, gedroogd fruit, vlees in de vriezer en zaden om groenten te verbouwen: een groep Britten bereidt zich voor op voedseltekorten mochten de brexitonderhandelingen klappen en het Verenigd Koninkrijk op 29 maart zonder deal uit de EU stapt.
Suse van Kleef 13-02-19, 09:00 Laatste update: 10:40

Met onze voorraad zouden we zo’n vier tot zes maanden kunnen leven.
Nevine Mann

Overdreven? Helemaal niet, vindt Nevine Mann. ,,Wij maken ons steeds meer zorgen om een no-deal-brexit en wat dat betekent voor de voedsel- en medicijnvoorraad. Vanaf juli kochten wij tijdens het boodschappen doen elke keer wat extra dingen, en stukje bij beetje bouwden we zo een grote voorraad op voor als het echt misgaat. Rijst, pasta, bonen en ingeblikt voedsel: dat soort dingen. Meer kopen is niet nodig, maar ook niet mogelijk: ons huis is nu vol.”

Na een akkoordloze brexit kan er chaos ontstaan in de havens, omdat alle inkomende goederen moeten worden gecontroleerd. Dan zullen supermarkten binnen enkele dagen te maken krijgen met lege schappen. Nevine en haar man en drie kinderen kunnen dan wel even vooruit. ,,Met onze voorraad zouden we zo’n vier tot zes maanden kunnen leven. We hebben niet alleen eten ingeslagen, maar ook medicijnen zoals paracetamol en ibuprofen, en verzorgingsproducten als shampoo en deodorant. We hebben zelfs genoeg voor de hond en kat. Al met al hebben we denk ik zo’n 1500 pond uitgegeven.”
Preppers

Hoeveel Britten aan het hamsteren geslagen zijn is niet duidelijk, maar online is er een levendige gemeenschap die de dreiging zeer serieus neemt. In de Facebookgroep 48 procent Preppers (vernoemd naar het percentage dat tegen de brexit heeft gestemd in het referendum) zitten ruim 9500 mensen die tips uitwisselen om fruit en groente te drogen boven de verwarming en hoe je zelf brood maakt. Ook wijzen ze elkaar op aanbiedingen bij supermarkten en verspreiden ze een pamflet waarin wordt aangeraden naast eten ook brandstof, warme kleding, slaapzakken, een radio op batterijen en kaarsen aan te schaffen. Nevine is moderator van de groep. ,,Het is erg handig, ik krijg steeds nieuwe idee?n. Ik kijk regelmatig om te zien of ik niet iets belangrijks heb gemist of vergeet. De leden hebben verschillende achtergronden – sommigen weten veel van overleven, anderen weer van koken of van tuinieren.”

Consument betaalt de prijs

De zorg over dreigende tekorten leeft niet alleen bij particulieren. Twee weken geleden schreven fastfood- en supermarktketens een brandbrief naar premier May over het gevaar van een akkoordloze brexit. Directeuren van onder meer McDonalds, de Lidl en Coop waarschuwden dat veel verse producten worden ge?mporteerd uit Europa, en dat vertragingen daarom grote gevolgen hebben. Dat kunnen ze niet opvangen: aangezien vers voedsel maar beperkt houdbaar is, is het dus onmogelijk daar grote voorraden van aan te leggen. De brief waarschuwt ook voor veel hogere prijzen voor consumenten. Bij een akkoordloze brexit vallen de Britten immers terug op de regels van de Wereldhandelsorganisatie, met bijbehorende importtarieven.

De grootste supermarktketen van het land, Tesco, gaf al aan nood-ijskasten te huren om eventuele chaos te beperken. Marks & Spencer legt voorraden aan van niet-bederfelijke goederen. Ook fabrikanten zijn in recordtempo aan het hamsteren, blijkt uit onderzoek van Markit Economics. Ze slaan zowel grondstoffen als afgewerkte producten op om verstoring van toevoerleveringsketens en lege schappen te voorkomen.

Zo’n doos is goed voor meer dan honderd maaltijden. Het eten blijft 25 jaar goed en het is altijd handig om extra voedsel in huis te hebben.
James Blake, Eigenaar Emergency Food Boxes

James Blake is eigenaar van Emergency Food Boxes, een bedrijf dat pakketten met noodvoorraden aanbiedt. Sinds december heeft hij een speciale brexit-doos in zijn assortiment, met gevriesdroogd voedsel. ,,Er zitten zo’n zestig volledige maaltijden in, en daarnaast 48 porties vlees die je zelf kan combineren met rijst of pasta. In totaal is zo’n doos dus goed voor meer dan honderd maaltijden.” De klant krijgt onder meer blikken macaroni met kaas, runderstoof, pasta bolognese en zoetzure kip. Tot nu toe verkocht Blake zo’n zeshonderd brexitdozen. Goedkoop zijn ze niet: een maaltijdpakket kost omgerekend zo’n 340 euro. Toch is hij overtuigd van zijn product. ,,Het eten blijft 25 jaar goed en het is altijd handig om extra voedsel in huis te hebben. Je weet nooit wanneer er grote politieke problemen ontstaan en tijdens bijvoorbeeld een grote sneeuwstorm komt hij ook van pas.”
Moestuintjes

Nevine Mann blijft intussen nadenken hoe haar familie nog beter voorbereid kan zijn. ,,In onze moestuin heb ik al wat wortels geplant en ik heb nog veel meer zaden: spinazie, knoflook en broccoli. Dat kunnen we straks allemaal zelf verbouwen mocht het nodig zijn. Ook heb ik allemaal alternatieven voor zuivel. We hebben bijvoorbeeld melkpoeder, maar ook poeder waarmee je met een machine zelf yoghurt kan maken.” Ze schafte zelfs een waterfilter aan. ,,Er staat een regenton in onze tuin, dus mocht het zover komen, kunnen we dat water gebruiken. Al denk ik niet dat het echt zo ver komt hoor, daar zorgt de regering wel voor.”

Ze maakt zich geen zorgen over wat ze met al die spullen moet als er straks op het laatste moment toch een deal wordt gesloten en het allemaal wel meevalt. ,,Je moet het zien als een verzekering”, vindt Nevine. ,,Met een autoverzekering doe je ook niets zolang je geen ongelukken maakt. Maar als het wel misgaat, dan ben je voorbereid. En mocht het echt allemaal goed gaan, dan doneren we het gewoon aan de voedselbank!”
https://www.ad.nl/buitenland/britten-hamsteren-met-oog-op-no-deal-brexit~afce94e6/

De Atreides gaat ook hamsteren. Een grote voorraad chips, cola, een live-stream van de BBC en een abonnement op een pro-Brexit commentator a la VakX.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik ben vrij actief in diverse anti-Brexit groepen op Facebook, maar van die groep heb ik werkelijk nog nooit gehoord. Nieuswaarde van niks, dat zo'n klein groepje dat roept.

Niet dat ik geen problemen verwacht in levering van bepaalde goederen direct na Brexit, maar dan koop ik tijdelijk wel wat anders... Er wordt zat voedsel geproduceerd binnen het VK (en met name in Schotland).

JMD

Well-known member
Gezien de geletterdheid van de Britten een enorme groep. :eek:mg:

Wat is dat nou voor een kulopmerking? Het is precies dit soort reacties die mensen in het probrexitkamp dreven. Het d?dain waarmee Remainers spraken over de Brexiteers...
Zie ook Clinton's 'bunch of deplorables' over Trumpstemmers.

Atreides

Well-known member
Wat is dat nou voor een kulopmerking?

Het was een grapje. De Atreides weet stiekem wel dat GB een van de meest ontwikkelde landen is ter wereld. Heel eerlijk gezegd had de Atreides verwacht dat derden dit ook wel weten dat deze kennis super algemeen bekend zou moeten zijn.

Het is precies dit soort reacties die mensen in het probrexitkamp dreven. Het d?dain waarmee Remainers spraken over de Brexiteers...

Wellicht. Ik denk vooral dat een moeilijk te begrijpen emotie i.c.m. niet naar de feiten willen luisteren de oorzaak is.

Per gezin 2.000 pond inleveren voor het goddelijke genoegen van de Brexit. Er zijn maar weinigen in staat dat te betalen.

Zie ook Clinton's 'bunch of deplorables' over Trumpstemmers.

Dat was erg dom, zeker voor een democraat die van oudsher deze klasse vertegenwoordigen. Laat eigenlijk ook perfect zien waar Hilary (en naar ik begrijp juist niet Bil) is losgeslagen van haar traditionele keizers. Met dat eeuwige gejank over transgender toiletten e.d.

Ik ben vrij actief in diverse anti-Brexit groepen op Facebook, maar van die groep heb ik werkelijk nog nooit gehoord. Nieuswaarde van niks, dat zo'n klein groepje dat roept.

Grootste nieuws was denk ik ook niet de FB-groep. Meer het feit dat er mensen zijn die zo aan het hamsteren slaag (alsof het oorlog is). Maar dank voor je blik vanuit het VK. Altijd leuk om mee te krijgen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan