Buitenlandse politiek

zwammy

Well-known member
Wat dat betreft snap ik het wel als partij?n zich onthouden van stemming. Stem je voor, dan ga je gelijk mee met inmenging van de VS, stem je tegen, dan stem je eigenlijk voor Maduro, die gewoon een vreselijke dictator is. Dan kan je je beter afzijdig houden, gewoon niet mee bemoeien.

Niet mee bemoeien terwijl de Venezolanen je stranden overlopen op de Antillen. Mooie Nederlandse gedachten inderdaad.

Atreides

Well-known member
Jawel, maar waarom moet Amerika zich daar dan weer eigenhandig mee bemoeien?.

Omdat niemand anders het doet zeg maar?

Wat ook niet geholpen (of voor de US juist wel) heeft zijn de economische sancties die Venezuela door Amerika zijn opgelegd. Weliswaar ging het daarvoor al economisch niet florissant, maar ik zag laatst een staatje dat de economie sinds die sancties helemaal gekelderd is.

Ja, dat is vaak het idee van economische sancties. Dat het economisch wat minder gaat.

Dus als Amerika zijnde even de bevolking van het land een paar jaar verder duperen zodat het regime omver kan worden geholpen.

Je overschat het effect van sancties een beetje. Regime change heeft ook niet geholpen andere landen van 'de as van het kwaad' of bij Irak.

En natuurlijk is dat allemaal niet toevallig, aangezien er olie zit in Venezuela. Leuk feitje is dat ??n van de grote bedrijven in Venezuela, Citgo Petroleum, ??n van de financierders is van de Trump-campagne. De 'gedroomde' opvolger van Maduro, Guaido, heeft niet toevallig jarenlang in Amerikaanse bestuurskringen gezeten. Sterker nog, hij behoorde tot het clubje strategen van Trump. Ander leuk feitje is dat hij in Belgrado is opgeleid door een organisatie die mensen opleid om een coup op een regering te plegen. Ik vind het wel bizar dat zoiets bestaat.

Dit is wel bizar.

Ik weet niet wat de beste oplossing was geweest, maar het feit dat deze hele operatie al jaren opgezet is voelt niet zo lekker. Maar ja, zo rolt de geo-politiek

Misschien sta ik er wat simplistisch in, maar blijkt niet gewoon dat ook Venezuela te maken heeft met de economische wetten, net als alle Sovjet-achtige staten voor Venezuela?

Dat is natuurlijk niet alleen de EU, maar gewoon de hele internationale politiek. Je hoorde het westen met geen woord over het feit dat direct na de revolutie in Oekra?ne, de etnisch Russische bevolking daar (en met name op De Krim) direct als tweederangs is weggezet met diverse maatregelen om ze te "pesten", waarmee je een reactie van Poetin kan verwachten. Die reactie van Poetin wordt schande over gesproken, maar wat er tegen de etnische Russen gedaan is hoor je niemand in het westen over.

Heb je daar info over?

Dat is toch niets nieuws.
Over de EU is wel meer 'ironisch' te vertellen. Juichend over de 'volksopstand' in Oekra?ne omdat die pro-EU is, weigeren om het geweld tegen de volksopstand in Cataloni? te veroordelen omdat die tegen de EU zijn...

Jij vindt dit oprecht vergelijkbare situaties?

Laatst bewerkt:

Hankie

Well-known member
Ik ken zelfs een Maduro die in 2005 met 1 schot de monden van 43.000 man snoerde.

sad-gifs-kATKu3.gif

Batigoal

Well-known member
Omdat niemand anders het doet zeg maar?

Ja en? Is het de taak van Amerika om ieder land te voorzien van in hun ogen goede regimes? Zo ja, dan laten ze hun taak met name in Afrika en Azi? nogal versloffen.

Ja, dat is vaak het idee van economische sancties. Dat het economisch wat minder gaat.

Lijkt mij persoonlijk beetje teveel van het goede dat dat ten koste van de lokale bevolking moet gaan, maar goed. Niet voor niets is de vluchtelingenstroom vanuit Venezuela naar buurlanden ge?xplodeerd nadat de sancties werden opgelegd.

Je overschat het effect van sancties een beetje. Regime change heeft ook niet geholpen andere landen van 'de as van het kwaad' of bij Irak.

Dus waarom zou je dat weer doen als het al meerdere keren niet heeft geholpen?

Dit is wel bizar.

Het is wel bizar inderdaad hoe het spel achter de schermen wordt gespeeld.

Misschien sta ik er wat simplistisch in, maar blijkt niet gewoon dat ook Venezuela te maken heeft met de economische wetten, net als alle Sovjet-achtige staten voor Venezuela?

Ik denk dat Venezuela uit zichzelf al een arm land is waar het niet zoveel uitmaakt of je een communistisch of kapitalistisch beleid hebt; degenen die er van profiteren zijn diegenen die in de handel in grondstoffen zitten en die waren al rijk lang voor het communistische regime en die zullen dat ook erna zijn.

Bonehead

Well-known member
Het is overigens wel ironisch dat de EU zo hard ageert tegen Trump, terwijl ze vervolgens wel de steun uitroepen voor iemand die uit zijn koker komt en door hem is gevormd. Plus dat ze meegaan in het verhaal van 'man van het volk'; terwijl die Guaido op de duurste priv?scholen heeft gezeten en nooit een 'normale' baan heeft gehad.

De VS heeft wel enige ervaring met het uitzetten van marionetten in dat gebied. Het land wordt leeggezogen en de mensen verkeren in bittere armoe. En qua vrijheid veranderd het ook geen zak. Rechtse of linkse dictatuur.

Elk jaar veroordeelt de VN het handelsembargo van VS tegen Cuba. Alleen de VS en Isra?l stemmen voor. 190 landen tegen. Als je trouwens handel wil drijven met bedrijven in de VS dan mag je dat niet met bedrijven in Cuba doen. ING heeft daarvoor al eens een flinke boete gekregen. Uncle Sam heeft lange armen.

JMD

Well-known member
Dat is natuurlijk niet alleen de EU, maar gewoon de hele internationale politiek. Je hoorde het westen met geen woord over het feit dat direct na de revolutie in Oekra?ne, de etnisch Russische bevolking daar (en met name op De Krim) direct als tweederangs is weggezet met diverse maatregelen om ze te "pesten", waarmee je een reactie van Poetin kan verwachten. Die reactie van Poetin wordt schande over gesproken, maar wat er tegen de etnische Russen gedaan is hoor je niemand in het westen over.

Overigens is andersom Ruslang net zo hypocriet bezig, dat gaat natuurlijk over en weer.

Eens.

SanMark.

Well-known member
De VS heeft wel enige ervaring met het uitzetten van marionetten in dat gebied. Het land wordt leeggezogen en de mensen verkeren in bittere armoe. En qua vrijheid veranderd het ook geen zak. Rechtse of linkse dictatuur.

Elk jaar veroordeelt de VN het handelsembargo van VS tegen Cuba. Alleen de VS en Isra?l stemmen voor. 190 landen tegen. Als je trouwens handel wil drijven met bedrijven in de VS dan mag je dat niet met bedrijven in Cuba doen. ING heeft daarvoor al eens een flinke boete gekregen. Uncle Sam heeft lange armen.

Hetzelfde nu met het embargo met Iran. Europa is tegen een verbod maar de bedrijven moeten wel meedoen met de US want anders mogen die bedrijven geen zaken meer doen met bedrijven in Amerika. Pure chantage.

Ska P 187

Well-known member
Je kan ook stellen dat dit komt door het vrijhandelsakkoord dat de EU met Japan heeft gesloten.
Er is geen noodzaak meer om "Japanse" auto's in Europa te maken om zo importbelastingen te omzeilen.
Het is niet dat de productie naar Slowakije ofzo gaat.

Atreides

Well-known member
Je kan ook stellen dat dit komt door het vrijhandelsakkoord dat de EU met Japan heeft gesloten.
Er is geen noodzaak meer om "Japanse" auto's in Europa te maken om zo importbelastingen te omzeilen.
Het is niet dat de productie naar Slowakije ofzo gaat.

Ze schrijven toch ook niet dat de Brexit 'DE' factor is?

ier maanden na het brexitreferendum in juni 2016 kondigde Nissan nog aan dat de nieuwe X-Trail gemaakt zou worden in een fabriek in Sunderland. Die boodschap werd destijds gezien als een stempel van vertrouwen voor Groot-Brittanni? en premier May.

Maar zo'n twee maanden voor de uittredingsdatum, 29 maart, wijzigt de autofabrikant toch van koers. De productie van de X-Trail wordt verplaatst naar het Japanse Kyushu, officieel voor het "optimaliseren van investeringen".
Grootste autofabriek in Groot-Brittanni?

Hoewel dit besluit volgens Nissan is genomen om puur zakelijke redenen, noemt topman Gianluca de Ficchy ook de brexit. "De aanhoudende onzekerheid rond de toekomstige relatie tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU helpt bedrijven als het onze niet bij het maken van toekomstplannen", zegt hij in een verklaring.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
https://nos.nl/artikel/2270808-brit...laats-in-de-hel-voor-radicale-brexiteers.html

De EU liet zich bij monde van Tusk weer eens van zijn beste kant zien. :p

Hij heeft het wel specifiek over politici die Brexit zaten te promoten zonder ook maar enig plan/inzicht te hebben in wat er daarna moet gebeuren. Dat zoveel politici zich aangesproken voelen zegt dan meer over hun dan over Tusk...

(niet dat het een verstandige uitspraak was trouwens, want je weet vooraf dat het uit zijn verband gerukt wordt)

JMD

Well-known member
Hij heeft het wel specifiek over politici die Brexit zaten te promoten zonder ook maar enig plan/inzicht te hebben in wat er daarna moet gebeuren.
Jep. Dat las ik ook ja. Maar dan alsnog is het sowieso niet handig.
Stel dat een politicus zo'n uitspraak over de EU-leiders had gedaan, dan was 'Brussel' ook te klein geweest.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Stel dat een politicus zo'n uitspraak over de EU-leiders had gedaan, dan was 'Brussel' ook te klein geweest.

Daarom zeg ik ook dat het niet verstandig was, maar die mensen kan je wel veel kwalijk nemen. Dan heb ik meer respect voor de Brexiteers die WEL een plan hadden/hebben voor de toekomst, ondanks dat ik het stevig met ze oneens ben.

Atreides

Well-known member
.

Hij heeft wel gelijk natuurlijk, al had ik zelf de uitspraak niet gedaan.

Stel dat een politicus zo'n uitspraak over de EU-leiders had gedaan, dan was 'Brussel' ook te klein geweest

Nouja, dan had iedereen geroepen dat ze in Brussel in het ergste geval omkomen in de plannen en structuren dus dat ze zich daar niet in herkennen. Grappig is ook dat geen enkele Brexiteer ontkent dat ze totaal geen idee hadden of hebben.

Bovenaan