Buitenlandse politiek

Ska P 187

Well-known member
Niemand ontkent dat de landen in de EU ook een klap gaan krijgen, niemand gaat hier tenslotte beter van worden, maar de UK gaat zo goed als ten onder. Dit gaat echt heel serieus worden als die Britten, ondanks alle reddingsboeien die ze door de EU aangerijkt krijgen, door blijven kloten zoals ze doen.
40 torry leden schijnen zowiezo al tegen de deal gaan stemmen, mocht May uberhaubt de deal kunnen maken die ze in gedachten heeft. Van Labour hoeft ze ook niet veel te verwachten. Dit gaat echt uitlopen op niets. Het zijn een stelletje klootzakken op dat eiland daar, de meerderheid tenminste, gaat het eindelijk een beetje lekker met de economie verkloten ze het zelf en mede ook voor ons.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ben je ook een beetje aan je stand verplicht om dat doorgefokte volk te helpen.
 

gevegt

Well-known member
Daarop krijg je dus discussie met losse steekhoudende argumenten, ik vind het zeer slim. En een veel groter bereik dan 1 tweet met een link, nu wordt je getriggerd het verhaal te lezen. En ja ik heb ze wel allemaal gelezen en vrees het ergste.

Wat vrees je dan?
 

Atreides

Well-known member
Ik heb nooit 'oneens' gezegd, wel dat ik me afvraag of alle geschetste horrorscenarios ook daadwerkelijk uit gaan komen.

Aha, er zullen vast wel een paar niet uitkomen. Neemt niet weg dat de dampende chaos van een no-deal nauwelijks te overzien is. Of gepaard gaat met gigantisch kosten die nu vrijwel gratis/zeer goedkoop geregeld zijn (duizenden en ambtenaren aannemen alleen al voor grenscontroles die nu niet nodig zijn, noodvoorraden aanleggen, alsof het oorlog is...).

Ik bedoelde meer dat de auteur veel metaforen gebruikt (bv de lopende band op weg naar een bak met haaien), dus vandaar dat ik er ook 1 gebruikte.

Aha. Ik dacht dat je ??n overnam.

Je snapt toch wel wat ik bedoel met mijn voorbeeld: we zijn tegenwoordig via de EU allemaal met elkaar verbonden (die 27/28 landen), wat dus betekent dat we allemaal verschrikkelijk invloed op elkaar hebben, profijt zeker, maar dus ook flinke last.

Zoals ik het lees acht jij de last hoger of toch op zijn minst vergelijkbaar met het profijt dat we trekken uit internationale samenwerking die in grote mate onze Benelux samenwerking in het groot is.

Niemand ontkent dat de landen in de EU ook een klap gaan krijgen, niemand gaat hier tenslotte beter van worden, maar de UK gaat zo goed als ten onder. .

Voor de EU is een no-deal pijnlijk. Voor de Britten wordt het een catastrofe.

Ach, zoals altijd zal de EU de verstandigste zijn en die lui op dat eiland helpen.

Dat gaat nu wel een probleempje worden. Alle basisscenario's bevatten 'red lines'. Ook logisch natuurlijk, de kwaliteit van leven in NL, Duitsland, Luxemburg of Scandinavi? haalt het natuurlijk niet bij de Britse standaarden, of wacht...

Toch zonde voor dit soort mensen dat Twitter het max. aantal leestekens per bericht heeft verdubbeld.

Jij leest natuurlijk liever de nuance van Trump!
 

JMD

Well-known member
Zoals ik het lees acht jij de last hoger of toch op zijn minst vergelijkbaar met het profijt dat we trekken uit internationale samenwerking die in grote mate onze Benelux samenwerking in het groot is.
Nee, wij hebben er meer profijt van dan last. Maar omdat we allemaal met elkaar verbonden zijn is de kans groter dat we 'naar beneden' getrokken worden dan als we 'alleen' (of voor mijn part met de Benelux) waren. Landen als ITA, SPA, GRI, POR brengen nu eenmaal meer financi?le risico's mee dan de Benelux.


Weet jij trouwens het volgende:
Stel land X is nu geen lid van de EU, maar heeft wel een stuk of 200 verdragen met EU-landen (200 van die 750+ waarover in dat artikel gesproken wordt). Land X wordt lid van de EU, heeft dus die 750+ verdragen. Als Land X dan een jaar of 10 later zich bedenkt en toch weer uit de EU wil, zijn ineens dan al die verdragen niet meer geldig, of behouden ze die 200 verdragen die ze al hadden voordat ze lid werden?
 

JMD

Well-known member
Aha, er zullen vast wel een paar niet uitkomen. Neemt niet weg dat de dampende chaos van een no-deal nauwelijks te overzien is. Of gepaard gaat met gigantisch kosten die nu vrijwel gratis/zeer goedkoop geregeld zijn (duizenden en ambtenaren aannemen alleen al voor grenscontroles die nu niet nodig zijn, noodvoorraden aanleggen, alsof het oorlog is...).
'Grenscontroles die nu niet nodig zijn'. Ben je wel eens in Engeland geweest? Er waren toch echt grenscontroles...

Tuurlijk zal het allemaal langer gaan duren, maar we moeten niet doen alsof er nu helemaal geen grenscontroles zijn, in de zomer 2017 stond er al een wachtrij van een uur of 6 bij Dover. De klap zou (nog) groter zijn als bv Nederland uit de EU stapt, want dan krijg je dus ineens wel weer controles aan de grens met DUI en BEL.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
'Grenscontroles die nu niet nodig zijn'. Ben je wel eens in Engeland geweest? Er waren toch echt grenscontroles...

Tuurlijk zal het allemaal langer gaan duren, maar we moeten niet doen alsof er nu helemaal geen grenscontroles zijn, in de zomer 2017 stond er al een wachtrij van een uur of 6 bij Dover. De klap zou (nog) groter zijn als bv Nederland uit de EU stapt, want dan krijg je dus ineens wel weer controles aan de grens met DUI en BEL.

Er is wel een verschil natuurlijk. De huidige grenscontroles zijn alleen voor personen omdat het VK (net als Ierland) niet in Schengen zit. Als goederen gecontroleerd moeten worden, wordt dat nogal wat anders, vooral voor vrachtverkeer.

De grens tussen Noord-Ierland en Ierland wordt het grootste probleem. Bij no-deal, moeten daar ook grenscontroles komen. Nu is die grens volledig open. Gezien de geschiedenis daar, kan dat enorme problemen opleveren.
 

Atreides

Well-known member
Nee, wij hebben er meer profijt van dan last. Maar omdat we allemaal met elkaar verbonden zijn is de kans groter dat we 'naar beneden' getrokken worden dan als we 'alleen' (of voor mijn part met de Benelux) waren.

Akkoord.

Landen als ITA, SPA, GRI, POR brengen nu eenmaal meer financi?le risico's mee dan de Benelux.

Schijnt dat die balans minder ongunstig is als dat hij lijkt, maar er zijn inderdaad ook bepaalde risico's. Risico's die die landen overigens ook voor ons nemen en risico's die ook nog gespreid worden.

Weet jij trouwens het volgende:
Stel land X is nu geen lid van de EU, maar heeft wel een stuk of 200 verdragen met EU-landen (200 van die 750+ waarover in dat artikel gesproken wordt). Land X wordt lid van de EU, heeft dus die 750+ verdragen. Als Land X dan een jaar of 10 later zich bedenkt en toch weer uit de EU wil, zijn ineens dan al die verdragen niet meer geldig, of behouden ze die 200 verdragen die ze al hadden voordat ze lid werden?

Weet ik onvoldoende van af om je een zeker antwoord te geven. Gelet op de Brexit kan het echter bijna niet anders dat je de meeste regelingen verliest (aannemende dat je opbouwt uit eerdere Europese modellen). Overigens is het voor de Britten allemaal niet zo moeilijk. Ze kunnen bij wijze van spreken morgen een deal krijgen a la Noorwegen/Zwitserland/Oekra?ne/Turkije/Canada maar dat willen ze niet vanwege de red lines.

'Grenscontroles die nu niet nodig zijn'. Ben je wel eens in Engeland geweest? Er waren toch echt grenscontroles...

Zeker ben ik in de UK geweest. Ambtenaren zien met name toe op handel (zie ook het auto voorbeeld van die meneer met zijn tweets en kekke PDF).


Tuurlijk zal het allemaal langer gaan duren, maar we moeten niet doen alsof er nu helemaal geen grenscontroles zijn, in de zomer 2017 stond er al een wachtrij van een uur of 6 bij Dover.

Ik zeg toch ook nergens dat er niks is? Alleen dat het allemaal veel moeilijker gaat worden. Want laten we wel wezen het is straalbezopen dat de Britten nu NOODVOORRADEN moeten aanleggen omdat de Brexit zo'n goed plan leek, ooit, ergens, in een land far far away.

De klap zou (nog) groter zijn als bv Nederland uit de EU stapt, want dan krijg je dus ineens wel weer controles aan de grens met DUI en BEL

Scenario dat extreem vrij onwaarschijnlijk is, laat staan zonder dat Belgi? en Duitsland zic
 

JMD

Well-known member
De grens tussen Noord-Ierland en Ierland wordt het grootste probleem. Bij no-deal, moeten daar ook grenscontroles komen. Nu is die grens volledig open. Gezien de geschiedenis daar, kan dat enorme problemen opleveren.
Jep. Volgens mij is dat momenteel ook het ?nige probleem dat nog over is, voor de rest is men er wel uit volgens mij.
Het was voor May makkelijker geweest als ze de steun van de DUP (??), die Noord Ierse partij, niet nodig had.

Het komt nu allemaal in een snelkookpan door Brexit, maar sowieso was die scheiding tussen Noord Ierland en Ierland iets dat in de loop der tijd wel eens zou hebben kunnen gaan verdwijnen. Las laatst ergens dat steeds meer Noordieren liever bij de Republiek horen dan bij het VK. En niet alleen de katholieken.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Jep. Volgens mij is dat momenteel ook het ?nige probleem dat nog over is, voor de rest is men er wel uit volgens mij.
Het was voor May makkelijker geweest als ze de steun van de DUP (??), die Noord Ierse partij, niet nodig had.

Dat is niet het enige probleem, er zijn meerdere problemen zover ik weet. Maar die grens was van het begin af aan met afstand het grootste problem. Als dat niet opgelost wordt, wordt niks opgelost. Ierland is vanaf het begin heel duidelijk dat ze hun veto gebruiken over elke mogelijke VK-EU deal als dat probleem niet opgelost is.

Het komt nu allemaal in een snelkookpan door Brexit, maar sowieso was die scheiding tussen Noord Ierland en Ierland iets dat in de loop der tijd wel eens zou hebben kunnen gaan verdwijnen. Las laatst ergens dat steeds meer Noordieren liever bij de Republiek horen dan bij het VK. En niet alleen de katholieken.

Klopt, de steun voor hereniging in geval van no-deal Brexit zit in peilingen nu standaard rond 60% of meer. Dat er een meerderheid daarvoor zou zijn was niet lang geleden nog absoluut ondenkbaar. Het grote verschil is dat nu, zo'n 20 jaar na het eindigen van het conflict, in beide kampen er steeds minder "die-hards" zijn. Met "die-hards" bedoel ik mensen die altijd ?f voor ?f tegen hereniging zijn, ongeacht de situatie. De meerderheid van de mensen daar, ongeacht of ze katholiek of protestant zijn, zullen tegenwoordig bij een evt. referendum simpelweg kijken naar wat het beste is qua toekomst, economie, behoud van de vrede etc. Over het algemeen zullen "gematigde protestanten" eerder geneigd zijn voor het VK te kiezen en "gematigde katholieken" juist eerder geneigd zijn voor Ierland te kiezen, maar afhankelijk voor de situatie kunnen ze van mening veranderen.

Daarom was voor het Brexit referendum een grote meerderheid voor het blijven bij het VK, terwijl het nu omgeslagen is.
 

Ska P 187

Well-known member
Betreffende de 200 oude verdragen, die zijn vervallen, want daat zijn tenslotte betere nieuwe verdragen voor in de plaats gekomen.
No deal is echt HELEMAAL niets. Kijk die 3 blokes in a pub afleveringen of alleen de eerste nu eens even en je snapt de zooi waar de uk op afstevent een beetje. De aflevering vanuit Gen?ve is ook de moeite waard overigens, net zoals die vauit Dublin.
 

JMD

Well-known member
Betreffende de 200 oude verdragen, die zijn vervallen, want daat zijn tenslotte betere nieuwe verdragen voor in de plaats gekomen.
Dat voorbeeld ging niet over het VK specifiek, maar meer een algemene vraag. Stel dat je voordat je tot de EU toetreedt verdragen hebt met landen (als 'soeverein' land), komen die verdragen dan weer terug nadat je als land eventueel weer uit de EU gaat? Ja, die verdragen met/door de EU zijn beter, maar wat nou als je dan toch de EU uitgaat, ga je dan terug naar die 200 verdragen of moet je die 200 verdragen dan ook weer opnieuw onderhandelen?
 

Ska P 187

Well-known member
Die vervallen, want daar zijn tenslotte nieuwe verdragen voor in de plaats gekomen.

Handelsverdragen zijn ook geen stilstaande zaken, maar worden vaak ook tussentijds aangepast cq toegevoegd.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Als oude verdragen nooit zijn opgezegd weet ik het zo net niet. We komen er snel genoeg achter.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ondertussen is de hoop van het VK om op zijn minst terug te vallen op regels van de World Trade Organisation ook aanzienlijk moeilijker geworden. Om als zelfstandig lid direct toegelaten te worden, mochten geen van de grotere leden met vetorecht dit blokkeren. Rusland heeft het nu officieel geblokkeerd: https://mlexmarketinsight.com/insig...blocks-uks-post-brexit-tariff-proposal-at-wto

Dit houdt in dat het VK via de gewone procedure van nieuwe landen lid moet worden. Dat kan nog jaren duren. Bovendien zijn er genoeg landen die dit tegen kunnen houden ?n hun eigen conflicten met het VK hebben. Argentini? heeft al aangekondigd lidmaatschap van het VK te blokkeren vanwege het conflict rond de Falklandeilanden.
 

Atreides

Well-known member
Ondertussen is de hoop van het VK om op zijn minst terug te vallen op regels van de World Trade Organisation ook aanzienlijk moeilijker geworden. Om als zelfstandig lid direct toegelaten te worden, mochten geen van de grotere leden met vetorecht dit blokkeren. Rusland heeft het nu officieel geblokkeerd: https://mlexmarketinsight.com/insig...blocks-uks-post-brexit-tariff-proposal-at-wto

Dit houdt in dat het VK via de gewone procedure van nieuwe landen lid moet worden. Dat kan nog jaren duren. Bovendien zijn er genoeg landen die dit tegen kunnen houden ?n hun eigen conflicten met het VK hebben. Argentini? heeft al aangekondigd lidmaatschap van het VK te blokkeren vanwege het conflict rond de Falklandeilanden.

Van de natuurlijke bondgenoten binnen de betrekkelijk solidaire EU met buitengewoon capabele ambtenaren (toch in elk geval in internationaal perspectief) naar een veto om zelfs maar de slangenkuil in te mogen. Wel played UK.
 
Bovenaan