Al zegt het niet veel, ik heb toch even naar het percentage stemmen per "blok" gekeken. Waarbij ik de partijën als volgt heb ingedeeld (alleen partijën met minstens 1 zetel of die in minstens 50 districten meededen):
Links - Labour, Workers Party (beiden deden mee in Engeland, Schotland & Wales), Green Party (Engeland&Wales), Plaid Cymru (Wales), SNP, Scottish Greens (Schotland), Sinn Féin, SDLP (Noord-Ierland)
Centrum - Liberal Democrats, Social Democratic Party (Engeland, Schotland & Wales), Alliance (Noord-Ierland)
Rechts - Conservative, Reform UK (Engeland, Schotland & Wales), DUP, UUP & TUV (Noord-Ierland)
Dan kom ik op het volgende uit:
Links - 45,37% (+5,29%)
Centrum - 12,75% (+0,77%)
Rechts - 39,09% (-7,60%)
Overig - 2,79% (+1.54%)
Overig bestaat vooral uit de onafhankelijke kandidaten, waarvan het overgrote meerendeel links was. Al is de winst voor links niet zo groot als het zetelaantal doet vermoeden, is er toch behoorlijke winst. Als je de LibDems als links beschouwd, dan hebben ze zelfs ruimschoots een meerderheid. Alleen Labour, LibDem & Green Party samen hebben ook een meerderheid (52.31%), wat ze in 2019 niet hadden (46,24%).
Waar het systeem nu de overwinning voor Labour en (centrum-)links als geheel nog veel groter heeft gemaakt, was dat in 2019 juist zo voor de Tories, die met een kleine 44% van de stemmen, 56% van de zetels haalden.