Buitenlandse politiek

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Qua zetels idd, maar verder valt dat naar links afslaan in het VK ook wel mee... Labour kreeg iets van 0,5 % erbij, LibDem iets van 1,5%. Reform UK won meer dan 12%, maar is onzichtbaar door het systeem
Klopt, maar je kan niet 1-2-3 deze uitslagen vertalen in bijv. het Nederlandse systeem. Algehele percentages zeggen vrij weinig. Zo ken ik bijvoorbeeld mensen die Farage helemaal niks vinden maar toch als protest Reform stemden omdat ze toch geen kans maakten op winst in hun district en niet op Labour, Tories of LibDem wilden stemmen. Had het een systeem zoals in Nederland geweest, hadden ze waarschijnlijk op een andere partij gestemd.

Labour, LibDems en Green Party hadden ook heel duidelijk de campagne puur gericht op winbare districten. Als een ander ergens beter kans had de Tories te verslaan, lieten ze dat district links liggen. Alledrie die partijën wonnen flink qua zetels en nauwelijks qua percentage, dat kwam vooral door slim, gericht, campagne voeren. Vooral de Green Party deed dat heel goed. Ze hadden buiten het district wat ze al hadden, 3 anderen (2 van de Tories en 1 van Labour) gevonden waar ze een kans zagen en wonnen ze allemaal, met een ander bericht in de Tory districten dan in die van Labour. Daarnaast deden linkse onafhankelijken het uitzonderlijk goed, 5 zetels en 2e in redelijk wat andere districten.

Ik wil niet zeggen dat links ook zeker gewonnen had in een evenredig(er) systeem, dat is gewoon niet te zeggen. Ze hebben het over het hele plaatje genomen wel goed gedaan.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Al zegt het niet veel, ik heb toch even naar het percentage stemmen per "blok" gekeken. Waarbij ik de partijën als volgt heb ingedeeld (alleen partijën met minstens 1 zetel of die in minstens 50 districten meededen):

Links - Labour, Workers Party (beiden deden mee in Engeland, Schotland & Wales), Green Party (Engeland&Wales), Plaid Cymru (Wales), SNP, Scottish Greens (Schotland), Sinn Féin, SDLP (Noord-Ierland)
Centrum - Liberal Democrats, Social Democratic Party (Engeland, Schotland & Wales), Alliance (Noord-Ierland)
Rechts - Conservative, Reform UK (Engeland, Schotland & Wales), DUP, UUP & TUV (Noord-Ierland)

Dan kom ik op het volgende uit:
Links - 45,37% (+5,29%)
Centrum - 12,75% (+0,77%)
Rechts - 39,09% (-7,60%)
Overig - 2,79% (+1.54%)

Overig bestaat vooral uit de onafhankelijke kandidaten, waarvan het overgrote meerendeel links was. Al is de winst voor links niet zo groot als het zetelaantal doet vermoeden, is er toch behoorlijke winst. Als je de LibDems als links beschouwd, dan hebben ze zelfs ruimschoots een meerderheid. Alleen Labour, LibDem & Green Party samen hebben ook een meerderheid (52.31%), wat ze in 2019 niet hadden (46,24%).

Waar het systeem nu de overwinning voor Labour en (centrum-)links als geheel nog veel groter heeft gemaakt, was dat in 2019 juist zo voor de Tories, die met een kleine 44% van de stemmen, 56% van de zetels haalden.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Het is en blijft een idioot systeem... Door 0,5 procent erbij kan je ineens heeeeeel veel zetels winnen net als een 0,5 procent eraf je ineens heeeeel veel zetels kan kosten. En logisch dat Labour en de Tories hier niks aan willen doen, want zij plukken er in goede jaren juist de vruchten van
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Het is en blijft een idioot systeem... Door 0,5 procent erbij kan je ineens heeeeeel veel zetels winnen net als een 0,5 procent eraf je ineens heeeeel veel zetels kan kosten. En logisch dat Labour en de Tories hier niks aan willen doen, want zij plukken er in goede jaren juist de vruchten van
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar zoals je zelf ook al zegt, is de kans klein dat er ook echt iets aan gaat gebeuren...

Zolang er geen verandering komt, moet je het slim spelen en partijën die dicht bij je staan niet in de weg zitten in districten waar je zelf geen kans maakt. En dat heeft (centrum-)links nu goed gedaan waar ze in het verleden elkaar juist vaak uit de tent vochten. Rechts is nu juist veel meer verdeeld dan voorheen.
 

JMD

Well-known member
Zolang er geen verandering komt, moet je het slim spelen en partijën die dicht bij je staan niet in de weg zitten in districten waar je zelf geen kans maakt. En dat heeft (centrum-)links nu goed gedaan waar ze in het verleden elkaar juist vaak uit de tent vochten. Rechts is nu juist veel meer verdeeld dan voorheen.
Zijn er 'serieuze' partijen ter rechterzijde in het VK die de tactiek kunnen gebruiken die Labour/Green enz gebruikt heeft bij de verkiezingen?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Zijn er 'serieuze' partijen ter rechterzijde in het VK die de tactiek kunnen gebruiken die Labour/Green enz gebruikt heeft bij de verkiezingen?
Eigenlijk alleen Reform en natuurlijk de Tories. Maar (informele) samenwerking tussen die 2 (waarbij ik even het huidige Reform, de Brexit Party in 2019 en UKIP daarvoor op één hoop gooi) is niet uniek. In 2017 en 2019 deden ze bijvoorbeeld niet mee tegen pro-Brexit kandidaten. Maar die verstandhouding is een stuk verslechterd, dus in 2024 was er geen akkoord meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan