Buitenlandse politiek

gevegt

Well-known member
Alles ten oosten van de Dnjepr ziet Poetin als Russisch. Het westen van de rivier moet en zal een buffer zijn voor de veiligheid van Rusland.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het scheelt voor Poetin dat hij wel redelijk in een dal de baas werd in Rusland. Het zal niet snel weer zo slecht gaan. Maar zelfs dan kun je schijnbaar de touwtjes goed in handen houden. Erdogan heeft Turkije behoorlijk naar beneden getrokken, maar zijn macht is en blijft oneindig.
 

Ska P 187

Well-known member
Een probleem is dat het gedeelte dat de afvallige provincies in handen hebben nog niet de helft is van wat Rusland ziet als de grenzen van deze "republieken".
De kans is dus aanwezig op een offensiefje...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat begrijp ik nu ook. Dat groene (70%) is nog niet in handen van de seperatisten. Dat kan een flink offensief gaan worden.
 

Friesland

Well-known member
Ik heb het even in Google translate gegooid:
Er staat, als ik het goed begrijp, "Wie heeft er recht op staatsburgerschap van de Russische Federatie?" Dat zou je kunnen interpreteren als "Wat beschouwt Rusland als onderdeel van Rusland?"
Op 24 april 2019 zegt Poetin in een decreet "de ingezetenen van de zelfverklaarde DVR en LVR" (oranje gebied). Op 17 juli van dat jaar breidt hij dat, per decreet, uit naar "de ingezetenen van de oblasten Donetsk en Loegansk, die onder controle van 'Kiëv' staan."
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Trouwens niet vreemd opkijken als China binnenkort de druk op Taiwan weer gaat opvoeren.
Klopt, het lijkt mij waarschijnlijk dat China & Rusland regelmatig over de situatie overleggen en dat China vooraf al van de acties van gisteren wist...
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dat was de Krim, dat ligt zuidelijker dan het gebied nu.
De Krim was ook wel een ander geval dan Donestsk/Lughansk. Het is pas in 1953 door Khrushchev aan Oekraïne toegevoegd en was daarvoor vrijwel altijd Russisch. Hij was zelf Oekraïner en wilde zich daarmee "thuis" populair maken. Donetsk is regelmatig veranderd. De stad is door een Welshman (!) gesticht en de eerste mensen die zich daar vestigden waren ook Welsh. Die Welshman was een zakenman die daar eigenaar werd van zware industrie. Het hele Donbas-gebied was in de 19e eeuw een mengelmoes en nooit puur Russisch, ondanks dat het wel bij Rusland hoorde. Na WO1 werd het Oekraïne. Toen er in 1991 een referendum werd gehouden over onafhankelijkheid van Oekraïne stemde de Krim maar nipt voor, maar alle andere regio's, inclusief Donetsk & Lugansk, waren minstens 80% voor. Wat dat betreft is het best te geloven dat de meerderheid van de Krim in 2014 bij Rusland wilde horen, maar Donetsk & Lugansk liggen wat gecompliceerder.

1645552299389.png


Overigens ook niet onbelangrijk detail: een Russisch-talige Oekraïner is niet per definitie ook etnisch Russisch. Waar de overgrote meerderheid in Donetsk & Lugansk Russisch als moedertaal heeft, is (of was voor 2014) "slechts" zo'n 40% etnisch Russisch.

1645552442825.png
 

erka

Well-known member
Mooie kaartjes! Zie je goed wat ik eerder zei. Het westen en midden is echt heel anders qua samenstelling dan het zuiden en oosten.

Bijzondere is trouwens dat in de grootste stad na Kiev, Kharkiv, deze hele discussie eigenlijk niet speelt ondanks de aanwezigheid van veel etnische Russen en de ligging vrij dicht bij de grens. Er is wel een Kharkiv People's Republic opgericht gelijktijdig met Donetsk en Luhansk maar die heeft het geloof ik nog geen twee dagen volgehouden. Totaal geen draagvlak voor bij de bevolking. Ook in Dnipropetrovsk (ook vrij dichtbij en grote stad) speelt het niet, sterker nog, daar is de naam van de stad Dnipro geworden om van het Russische "petrovsk" af te zijn. Kiev zelf speelt het ook helemaal niet.

Mocht het overslaan naar een ander deel van Oekraine dan gok ik op Odessa. Ook een vrij Russisch georiënteerde stad (100% Russisch talig en 30% etnisch) en zeer belangrijk qua haven.
 
Bovenaan