Buitenlands nieuws
Laat het Griekse volk zich maar uitspreken in dat referendum. Als het volk nee zegt, dan houdt het denk ik wel op. Al kwam er bij E?nVandaag ook nog een tussenvariant voorbij waarbij er wel geld naar de Griekse banken ging om die overeind te houden, maar dat de Griekse overheid het verder kon schudden. Op die manier zou er ook geen Grexit nodig zijn. Ik weet niet of dat scenario re?el is.
Ik begrijp dat Tsipras vervolgens de EU wil aanklagen als ze uit de EU of Euro worden gegooid. Op zich heeft hij gelijk dat niemand uit de EU of Euro gegooid kan worden volgens het verdrag. Desondanks zou ik mij daar als EU niet door laten afschrikken. De Grieken zijn tenslotte door decenialang valsheid in geschriften te plegen de EU en de Euro zone binnengekomen. Verder zijn de Grieken al die tijd koploper geweest wat betreft schendingen van EU verdragen. Volgens mij heeft geen enkel land zich zo vaak voor de rechter moeten verantwoorden als de Grieken. Ik heb nooit internationaal contractrecht gehad, maar ik kan mij voorstellen dat beide partijen zich als betrouwbare partner moeten gedragen.