Buitenlands nieuws

Batigoal

Well-known member
Macron wil de kathedraal in 5 jaar gerestaureerd hebben....

Ik las net het verhaal dat de Nieuwe Kerk in Amsterdam in de 17e eeuw bijna helemaal afbrandde. In 3 jaar was die toen weer gerestaureerd. Dan moet 5 jaar toch kunnen...:)

De Notre Dame in Reims is in WOII kapotgeschoten en ze zijn nog steeds bezig met restaureren.
 

Maasveld

Well-known member
Zo grappig dat hij zo rot als een dolle was omdat ze geen geld hadden om te restaureren en ze nu allemaal geld willen geven.
Dat is wel apart ja.


Ook 1 in de categorie 'als dit zou kloppen': bij het eerste brandalarm is een brandweerman gaan kijken, maar die kon niks vinden... Bij het 2e brandalarm was de brand al te groot om nog te blussen...


De windhaan van de toren is trouwens teruggevonden. Dat is niks minder dan een wonder, want die ging natuurlijk met het instorten van die toren recht de brand in, en dan blijkt hij niet eens gesmolten te zijn.
Ik heb niet gecheckt of het klopt, maar ik las ook ergens dat de restauratie van de Notre Dame al jaren heel langzaam ging omdat er 150 miljoen nodig was en de Franse regering maar liefst 2 miljoen had toegezegd.
Oranjefan, kom er maar in!
 

zwammy

Well-known member
Trouwens nog een theorie dat die in brand is aangestoken. Er blijken al genoeg branden en sloperijen aan kerken geweest te zijn in Frankrijk. Ook was er iemand te zien in de toren terwijl de bouwvakkers al weg waren. Mooi voor de overal iets achter zoekers.
 

SanMark.

Well-known member
Trouwens nog een theorie dat die in brand is aangestoken. Er blijken al genoeg branden en sloperijen aan kerken geweest te zijn in Frankrijk. Ook was er iemand te zien in de toren terwijl de bouwvakkers al weg waren. Mooi voor de overal iets achter zoekers.

Wierd Duk was in de weken er voor al vaak aan het twitter over het vele vandalisme aan de Franse kerken. Dus dit was wel het eerste waar ik aandacht.
 

zwammy

Well-known member
Oei, dat is wel jammer dat Wierd Duk er over bezig was. Dan zal het wel een racistisch complot van de stokbroden zijn.
 
Bovenaan