Buitenlands nieuws

JMD

Well-known member
Het is bij wet verboden, dus logisch dat ze geen 2/3 meerderheidsregel hanteren of stemmingsregels hebben.

Vanuit Spanje is het verboden ja. Maar ik had het over het Catalaanse parlement. Daar zullen ze toch wel afspraken hebben over welke beslissingen per meerderheid moeten worden genomen of welke met 2/3e meerderheid. Net zoals in NL. Grondwetwijzigingen hebben een 2/3e meerderheid nodig (ik meen alleen in de Senaat?)
 

erka

Well-known member
Vanuit Spanje is het verboden ja. Maar ik had het over het Catalaanse parlement. Daar zullen ze toch wel afspraken hebben over welke beslissingen per meerderheid moeten worden genomen of welke met 2/3e meerderheid. Net zoals in NL. Grondwetwijzigingen hebben een 2/3e meerderheid nodig (ik meen alleen in de Senaat?)

Wat Pascallovic zegt. Het is ongrondwettelijk volgens de Spaanse wet. Cataloni? is een autonome regio maar heeft zich wel aan de Spaanse grondwet te houden. Cataloni? heeft hier geen wet over omdat het niet mag van Spanje. Het valt niet binnen de autonomie.

edit even opgezocht: Cataloni? heeft dus net een paar weken geleden een eigen (dus illegale) wet in elkaar getimmerd die zegt dat 51% genoeg is. Waarschijnlijk hebben ze dat zo gedaan omdat van de 135 Catalaanse parlementsleden er 65 pro-Spanje zijn. Krijg je dus 70-65.
 
Laatst bewerkt:

gevegt

Well-known member
edit even opgezocht: Cataloni? heeft dus net een paar weken geleden een eigen (dus illegale) wet in elkaar getimmerd die zegt dat 51% genoeg is. Waarschijnlijk hebben ze dat zo gedaan omdat van de 135 Catalaanse parlementsleden er 65 pro-Spanje zijn. Krijg je dus 70-65.
Haha, wat een opportunistisch stelletje sukkels.
Die klootzakken zetten dus heel bewust levens van hun eigen aanhang op het spel.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Nieuws van de dag in Madrid ook.

Valt me vooral op dat er veel ouderen met Spaanse vlaggen pronken en het is retedruk bij de senaat.
 

Fenerium

Member
9 van de 10 wilden gewoon gaan stemmen, niet rellen.
En vertel jij me eens wat we weet ik veel hoeveel gewonden verder opgeschoten zijn. Spanje en Catalunya staan alleen maar verder van elkaar af.

Larie, anders zou de politie er niet staan. Een staat binnen een staat, zo meteen willen al die regio's onafhankelijkheid. Ik heb te doen met de Spanjaarden, ze zien hun natiestaat afbrokkelen.
 

gevegt

Well-known member
Larie, anders zou de politie er niet staan. Een staat binnen een staat, zo meteen willen al die regio's onafhankelijkheid. Ik heb te doen met de Spanjaarden, ze zien hun natiestaat afbrokkelen.

Ze zijn Franco nog lang niet vergeten. Vooral de Catalanen hebben onder hem geleden.
Ik begrijp de ( oudere ) mensen wel.
 

Friesland

Well-known member
edit even opgezocht: Cataloni? heeft dus net een paar weken geleden een eigen (dus illegale) wet in elkaar getimmerd die zegt dat 51% genoeg is. Waarschijnlijk hebben ze dat zo gedaan omdat van de 135 Catalaanse parlementsleden er 65 pro-Spanje zijn. Krijg je dus 70-65.

De verhouding was 70-10, waarbij 55 leden zich onthielden van stemmen. Onder die 55 niet-stemmers zaten ook twee Catalaanse nationalisten.

Verder ben ik het eens met JMD dat je een dergelijke beslissing niet met een simpele meerderheid kunt nemen. Nu roept het Catalaanse parlement de onafhankelijkheid uit omdat de Catalaanse nationalisten een meerderheid hebben en na de volgende verkiezingen stemt hetzelfde parlement voor toetreding tot Spanje omdat de pro-Spaanse partijen dan weer een meerderheid hebben. Na de daaropvolgende verkiezingen stemt het parlement weer voor onafhankelijkheid. En zo blijf je doorgaan.
 

Ska P 187

Well-known member
Baskenland ja, maar Anadalusi? niet. Sevilla is voor zover ik weet erg pro Spaans.
Galici? daarentegen (La Coruna, Vigo etc) is ook een probleem.

Op Andalusia na onzin.
Galicia speelt het niet, nooit gespeeld ook op de plaatselijke dorpsidioot na, in Baskenland is het moraal onder de independiestas op een all time low.
Catalunya draait ook wel bij.
 

JMD

Well-known member
Een regio in Cataloni? is het niet eens met het afscheiden en wil bij Spanje blijven horen... :)
 

de waan

Well-known member
Lijkt wel een beetje op de Brexit-jongens. Eerst een puinhoop veroorzaken en dan er stiekem vandoor stiefelen.
 

Mario

Well-known member
Dat wordt een regering in ballingschap of zo ... 30 jaar in een cel was waarschijnlijk ook geen prettig vooruitzicht.
 

erka

Well-known member
Deze briljante Puigdemont wil nu alsnog een officieel geldig referendum houden.

Veel te impulsief gehandeld.
 

gevegt

Well-known member
Heeft Belgi? een uitleververdrag mat Spanje?
Zo ja, in gang zetten maar.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan